داروخانه آنلاین دکتر روغنی

فواید استفاده از وارنیکلین برای ترک سیگار


19 بهمن 1402

فواید استفاده از وارنیکلین برای ترک سیگار


برای وارنیکلین به نسخه پزشک نیاز دارید. شما می توانید برای ترک سیگار به پزشک یا روانپزشک مراجعه کنید. وارنیکلین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

وارنیکلین

وارنیکلین برای چیست؟آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. وارنیکلین برای چیست؟
  2. مکانیسم اثر وارنیکلین
  3. فواید مصرف وارنیکلین
  4. عوارض جانبی رایج وارنیکلین
  5. سخن پایانی

1. وارنیکلین برای چیست؟

وارنیکلین همراه با آموزش و مشاوره برای کمک به افراد برای ترک سیگار استفاده می شود. وارنیکلین در دسته ای از داروها به نام کمک های ترک سیگار قرار دارد. این دارو با جلوگیری از اثرات خوشایند نیکوتین (از سیگار کشیدن) بر مغز عمل می کند.  اسپری وارنیکلین برای درمان علائم بیماری خشکی چشم نیز مصرف دارد.

2. مکانیسم اثر وارنیکلین

وقتی سیگار می کشید، نیکوتین گیرنده های مغز شما را هدف قرار می دهد که دوپامین  و احساس خوب تولید می کند. دوپامین احساسات لذت بخشی ایجاد می کند و باعث می شود افراد برای ادامه این اثرات به سیگار کشیدن ادامه دهند. وارنیکلین با هدف قرار دادن همین گیرنده ها در مغز عمل می کند و نیکوتین و اثرات آن را مسدود می کند. به دلیل وجود داروی وارنیکلین، نیکوتین نمی تواند به این گیرنده های مغز متصل شود که باعث افت دوپامین شود که میل به نیکوتین ایجاد می کند.

اگر فردی دیگر احساسات لذت بخش سیگار را احساس نکند، احتمالا ادامه سیگار کشیدن کمتر است. قرص وارنیکلین هم میل به سیگار و سایر محصولات تنباکو را کاهش می‌ دهد و هم اثرات لذت‌بخش سیگار را کاهش می‌ دهد.

3. فواید مصرف وارنیکلین

وارنیکلین در بدن به نوعی نقش نیکوتین را ایفا می‌کند و بدین ترتیب میل فرد به کشیدن مجدد سیگار را کاهش می‌دهد و همچنین عوارض ناشی از قطع سیگار مانند عدم تمرکز، بدن‌درد، بی‌قراری، وسوسه مصرف، تحریک‌پذیری و غیره را تسکین می‌دهد احتمال ترک سیگار با وارنیکلین بیش از ۴۴ درصد است.

4. عوارض جانبی رایج وارنیکلین

در مطالعات بالینی، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات جدی در قلب یا عروق خونی، افرادی که وارنیکلین مصرف کردند، نسبت به افرادی که این دارو را دریافت نکردند، بیشتر بود. با این حال، افرادی که سیگار می کشند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این مشکلات هستند. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مصرف وارنیکلین صحبت کنید، به خصوص اگر تا به حال بیماری قلبی یا عروق خونی داشته اید. وارنیکلین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر علائم یک واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول) دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

اگرچه برخی از این علائم ممکن است فقط برای مدت کوتاهی دوام داشته باشند، در صورت تداوم با پزشک تجویز کننده خود صحبت کنید. ممکن است کاهش دوز شما ضروری باشد. شایع ترین عوارض جانبی قرص وارنیکلین عبارتند از:

  1. سردرد
  2. بیخوابی
  3. گاز روده
  4. درد شکم
  5. کمبود انرژی
  6. سوزش سردل
  7. یبوست یا اسهال
  8. تغییرات در اشتها
  9. درد مفاصل یا عضله
  10. حالت تهوع یا استفراغ
  11. تغییرات در چرخه قاعدگی
  12. خشکی دهان یا طعم ناخوشایند در دهان
  13. کابوس، رویاهای غیرطبیعی یا سایر اختلالات خواب

عوارض شدید وارنیکلین

همچنین عوارض جانبی شدیدتری وجود دارد که افراد هنگام مصرف وارنیکلین تجربه کرده اند. اینها شامل اثرات سلامت جسمی و روانی است. اگر دچار عوارض جانبی شدید قرص وارنیکلین شدید، فورا مصرف وارنیکلین را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. اگر پزشک شما به راحتی در دسترس نیست، برای مراقبت های پزشکی فوری به اورژانس بروید.

عوارض جانبی فیزیکی

اثرات فیزیکی جدی عبارتند از:

  1. تورم
  2. تشنج
  3. سرگیجه
  4. گرفتگی صدا
  5. مشکل در بلع
  6. تحریک پوست
  7. خواب آلودگی
  8. مشکلات قلبی عروقی
  9. مشکل در صحبت کردن
  10. از دست دادن هوشیاری
  11. بی حسی یا ضعف بازوها یا پاها
  12. درد قفسه سینه، یا احساس فشار در سینه
  13. درد در بازوها، پشت، ساق پا، گردن، فک یا معده
  14. ورم در چشم ها، بازوها، مچ پا، صورت، پاها، لثه ها، دست ها، پاها، لب ها، گردن، گلو یا زبان
  15. مشکلا پوستی: پوست قرمز، متورم، تاول دار یا پوسته پوسته شده، تورم زیر پوست، تاول در دهان یا بثورات

اثرات روانی وارنیکلین

اثرات روانی وارنیکلین

عوارض روانی، رفتاری و عاطفی توسط برخی افراد هنگام مصرف وارنیکلین گزارش شده است. آنها عبارتند از:

  1. توهمات
  2. شیدایی
  3. وحشت
  4. افسردگی
  5. خصومت
  6. اضطراب
  7. افکار خودکشی
  8. راه رفتن در خواب
  9. پرخاشگری یا تحریک پذیری
  10. تغییرات در رفتار یا خلق و خو

سایر عوارض جانبی عصبی روانپزشکی شامل روان پریشی، پارانویا، افکار قتل، و افکار یا اقدامات خودکشی بود. در حالی که برخی از افراد در هنگام مصرف وارنیکلین قبلاً این یا مشکلات مربوط به سلامت روان را داشتند، برخی دیگر چندین هفته پس از شروع مصرف قرص وارنیکلین دچار آن شدند.

اگر از قبل مشکل روانی داشته باشید، ممکن است احتمال بروز اثرات نامطلوب بر سلامت روان ناشی از مصرف داروی وارنیکلین وجود داشته باشد. اگر شما، عزیزان یا مراقبانتان متوجه این علائم شدید، فوراً با پزشک صحبت کنید. در حالی که علائم برخی از افراد پس از قطع مصرف این دارو از بین رفت، برخی دیگر علائم خود را ادامه دادند.

5. سخن پایانی

قبل از مصرف وارنیکلین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به ویژه در موارد: بیماری کلیوی، اختلالات روانی/خلقی (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی)، بیماری قلبی/عروقی (مانند بیماری عروق کرونر، بیماری عروق محیطی، سکته مغزی)، تشنج به پزشک خود بگویید،

این دارو ممکن است باعث سرگیجه، خواب آلودگی، از دست دادن هوشیاری و یا مشکل در تمرکز شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند این اثرات را بدتر کند. کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری