داروخانه آنلاین دکتر روغنی

مصرف شیرخشک در کودکان بالای 1 سال و معرفی چند شیرخشک مغذی در این سنین


14 آبان 1402

مصرف شیرخشک در کودکان بالای 1 سال و معرفی چند شیرخشک مغذی در این سنین


تمامی پزشکان و متخصصان اطفال در سر تا سر جهان، معتقد هستند که بهترین تغذیه برای نوزادان تنها شیر مادر می‌تواند باشد. شیر مادر حاوی ترکیباتی است که ساخت همه آنها به طور مصنوعی ممکن نیست لذا هرگز نمی‌توان شیر خشکی را فرموله کرد که دقیقا شبیه به شیر مادر باشد.

شیر خشک کودکان بالای 1 سال

شیر خشک کودکان بالای 1 سال

تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی بهترین روشی می‌باشد که می‌توانید به کودک خود شیر دهید، با این حال همه‌ی مادران نمی‌توانند با شیر مادر فرزند خود را تغذیه کنند و برخی از آن‌ها این امکان را ندارند. تمام شیر خشک نوزادان از تعادل پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. شیر خشک از چه چیزی ساخته شده است؟
  2. انواع شیر خشک بر اساس سن نوزاد
  3. مزایای شیر خشک برای کودک و مادر چیست؟
  4. معایب شیر خشک
  5. معرفی چند شیر خشک در کودکان بالای 1 سال
  6. سخن پایانی

1. شیر خشک از چه چیزی ساخته شده است؟

تفاوت شیر خشک و شیر مادر در ساختار آن‌ها است؛ هرچند تلاش زیادی می‌شود که شیر خشک به شیر مادر شباهت زیادی داشته باشد، اما به هر حال تفاوت‌هایی با هم دارند. شیر خشک تجاری معمولاً حاوی میزان متعادلی از پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی برای کمک به رشد کودک است. به کلیه‌ی نوزادانی که تنها از شیر خشک تغذیه می‌کنند باید شیر خشک غنی از آهن داده شود. نوزادانی که حداقل 1 لیتر شیر خشک در روز می‌نوشند، به مکمل اضافی ویتامین D (400 IU) احتیاج دارند. در اثر مصرف شیر خشک، به ندرت آلرژی به پروتئین موجود در شیر گاو یا عدم تحمل لاکتوز ایجاد می‌شود. 

2. انواع شیر خشک بر اساس سن نوزاد

به طور کلی شیر خشک بر اساس سن نوزاد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  1. شیر خشک از بدو تولد تا ۶ ماهگی
  2. شیر خشک از ۶ تا ۱۲ ماهگی
  3. شیر خشک بالای ۱ سال

البته برخی از انواع شیر خشک برای بالاتر از ۲ تا ۳ سال نیز بوده و حتی بزرگسالان نیز می‌توانند از آنها استفاده نمایند.

3. مزایای شیر خشک برای کودک و مادر چیست؟

۱) رژیم غذایی مادر را تغییر نمی‌دهد

زمانی که به کودک خود شیر خشک می‌دهید، نیازی نیست نگران مصرف قهوه، الکل یا کالری باشید. مادر شیرده بایستی هر روز ۵۰۰ کالری مصرف کند. بنا به این دلیل کم کردن وزن هنگام بارداری زمان زیادی می‌برد و دشوارتر خواهد بود. همچنین مادری که از شیر خشک استفاده می‌کند می‌تواند زودتر به عادت‌های قبل از بارداری خود برگردد.

2) حمل آسان شیر خشک

هر زمان که نیاز داشته باشید و در هر مکان می تواند آن را با خود ببرید و بدون نگرانی استفاده کنید.

3) شیر خشک را به برنامه‌های غذایی دیگر اضافه کنید

اضافه کردن شیر خشک به غذاهایی که پخته شده‌اند فرمول مواد تشکیل دهنده آن را تغییر نمی‌دهد.

4) تحریک و ایجاد درد در سینه

در زمان شیردهی سوزش در نوک پستان احساس می شود. که درد حاصل از مکیدن کودک است. با استفاده از شیر خشک این ناراحتی ها را می توان از بین برد.

5) ماندگاری بالا

یکی از مهم ترین مزایایی که شیر خشک دارد ماندگاری طولانی مدت آن است. برای مثال ماندگاری برخی از شیر خشک ها ۱۲ الی ۱۸ ماه است. البته اگر در شرایط مناسب نگه داری شود تا دوسال نیز ماندگاری دارد.

6) مادرانی که شاغلند

شیر‌خشک یک غذای عالی برای نوزادانی است که مادران شاغل دارند. وگرنه مادران باید شیر خود را بدوشند و برای ساعت هایی که در خانه نیستند فریز کنند.

معایب شیر خشک

4. معایب شیر خشک

1) سلامت مادر

شیردهی مادر به به شیرخوار برای مادر مفید است. طبق برخی نظریه ها مادری که به فرزند خود شیر می‌دهد، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان و پوکی استخوان قرار می‌گیرد. همچنین احتمالش کمتر است که بعد از زایمان با دیابت نوع ۲ مواجه شود.

2) شیر خشک فاقدلاکتوز وجود ندارد

در سال ۱۹۹۵ اولین شیر خشک کم لاکتوز در دسترس همگان قرار گرفت. اما هنوز برای نوزادانی که حساسیت به لاکتوز دارند چیزی به اسم شیر خشک بدون لاکتوز ساخته نشده است.

3) قیمت شیر خشک

شیر خشک باید خریداری شود اما شیر مادر نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارد و رایگان است. امروزه لیست کاملی از انواع شیر خشک‌ها وجود دارد که بسته به کیفیت آن قیمت‌های متفاوتی دارد حتی انتخاب نوع مناسب آن هم دشوار است. همچنین هزینه‌های جانبی هم در کنار آن وجود دارد. شیر خشک باید بهترین کیفیت را داشته باشد تا نیازهای کودک را برطرف کند.

4) وجود کلسترول اکسید در شیر خشک

یکی از مهم ترین معایب شیر خشک، وجود کلسترول اکسید است. اما با این حال هنوز مطالعه کاملی انجام نشده است که تاثیر آن را بر سلامتی ارزیابی کند.

5. معرفی چند شیر خشک در کودکان بالای 1 سال

1) شیر خشک نان ۳ نستله مناسب یک سالگی به بعد ۴۰۰ گرم

2) شیر خشک سوپرامیل 3 فاکسا

3) شیر خشک ببلاک 3 میلوپا

4) شیر خشک ارگانیک هیپ۳ کمبیوتیک برای کودکان بالای یک سال

6. سخن پایانی

استفاده از شیر برای کودکان فواید و مزایای فراوانی دارد.. شیر خشک همراه با شیر مادر مورد نیاز است. محدوده سنی برای تغذیه تکمیلی معمولاً بین 6 تا 24 ماهگی در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر شیردهی ممکن است بیش از دو ماه ادامه یابد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری