داروخانه آنلاین دکتر روغنی

اثرات مکمل آلفا لیپوئیک اسید در درمان کیست تخمدان


21 دی 1402

اثرات مکمل آلفا لیپوئیک اسید در درمان کیست تخمدان


سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع سیستم غدد درون‌ریز در خانم‌هاست که 4 تا 25 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مکمل آلفا لیپوئیک اسید در درمان کیست تخمدان

مکمل آلفا لیپوئیک اسید در درمان کیست تخمدانآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. مکمل آلفا لیپوئیک اسید چیست؟
  2. نحوه‌ درمان کیست تخمدان به مکمل آلفا لیپوئیک اسید
  3. چرا آلفا لیپوئیک اسید خاص است؟
  4. سخن پایانی

1. مکمل آلفا لیپوئیک اسید چیست؟

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) یک آنتی اکسیدان است که از طریق دستگاه گوارش فورا جذب می شود و در آب و چربی بدن حل می شود. مقدار آلفا لیپوئیک اسید که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، ممکن است برای بدست آوردن مزیت ها و فواید آنتی اکسیدان، کافی نباشد. افزایش مقدار آلفا لیپوئیک اسید از طریق مکمل های روزانه می تواند مفید باشد و به انجام این کارکرد حیاتی کمک کند. در ابتدا، آلفا لیپوئیک اسید قادرست رادیکال های آزاد محلول در آب و چربی را غیرفعال کند (رادیکال های آزاد متشکل از مواد معدنی اضافی هستند که زیر سطح پوست تشکیل می‌شوند) و از این طریق از لیپوپروتئین ها و غشاها محافظت می‌کنند و هیچ آنتی اکسیدان دیگری نمی تواند چنین کاری انجام دهد. آلفا لیپوئیک اسید به خروج توکسین ها (سموم) از بدن کمک کرده و از این طریق سلامت عمومی را بهبود می دهد.

2. نحوه‌ درمان کیست تخمدان به مکمل آلفا لیپوئیک اسید

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع سیستم غدد درون‌ریز در خانم‌هاست که 4 تا 25 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی بیمار مبتلا به PCOS در نظر گرفته می‌شود که حداقل دو مورد از معیارهای مربوطه را داشته باشد:

  1. هیپرآندروژنیسم بیوشیمیایی یا بالینی
  2. سیکل‌های قاعدگی نامنظم یا اختلالات تخمک گذاری
  3. مورفولوژی پلی‌کیستیک تخمدان در اسکن اولتراسوند

سندرم تخمدان پلی کیستیک علل پیچیده‌ای دارد و آسیب‌پذیری هر فرد تحت تأثیر عوامل خطرزای مختلف محیطی و ژنتیکی مانند سبک زندگی و رژیم غذایی است. پاتوژنز PCOS ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و التهاب مزمن قرار گیرد. سرطان آندومتر، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی در زنان مبتلا به PCOS  شایع‌تر است. علاوه بر این،PCOS  ممکن است مانع بارداری شود. بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و اختلال عملکرد روانی-جنسی هستند. بروز  بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری و سقط مکرر در این خانم‌ها شایع‌تر است.

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله Nutrients منتشر شده، اثربخشی آلفا لیپوئیک اسید در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد بررسی قرار گرفته است. محققان مطالعات موجود را برای تعیین محدودیت‌ها و اثربخشی درمان PCOS با تکیه بر آلفا لیپوئیک اسید (ALA) مرور کردند. ALA یک ماده آمفی‌پاتیک طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی، برای کاهش سطح آندروژن و افزایش بهروری تولید مثل می‌باشد.

پس از بررسی مقالات موجود، این تیم 14 مطالعه را که بین سال‌های 2010 تا 2022، عمدتاً در ایتالیا انجام شده بودند، در نظر گرفتند. نویسندگان به طور سیستماتیک پایگاه داده الکترونیکی PubMed را با استفاده از کلمات کلیدی مانند آلفا لیپوئیک اسید، α لیپوئیک اسید، آلفا لیپوئیک اسید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و PCOS جستجو کردند. علاوه بر این، آن‌ها کارآزمایی‌های بالینی را در متاآنالیزهای منتشر شده یا مقالات مرور سیستماتیک گنجانده‌اند. جستجو محدود به آثاری بود که بین سال‌های 2010 تا 2022 به زبان انگلیسی منتشر شده بودند.

مطالعات بررسی شده نشان می‌دهد که بیماران PCOS که ALA را به تنهایی یا همراه با میواینوزیتول (MYO) دریافت کردند، حساسیت به انسولین بیشتر و سطوح تری‌گلیسیرید پایین‌تری را تجربه کردند. این بیماران اثر ضدآتروژنیک هم از ALA دریافت نمودند. مکمل ALA مقاومت به انسولین را از طریق کنترل عملکرد پروتئین GLUT4 و کاهش بیان ژن مربوط به این پروتئین کنترل می‌کند. این اثر در بیمارانی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع دو داشتند، بیشتر دیده شد.

سطوح خونی بسیاری از هورمون‌ها از جمله SHBG آندروستندیون، شاخص آندروژن آزاد (FAI)، DHEAS و AMH در خانم‌هایی که از این دو مکمل استفاده کردند، با کاهش همراه بود. سیکل قاعدگی خانم‌ها با مکمل ALA منظم شد. هنگامی که با اینوزیتول ترکیب شود، درمان ALA می‌تواند به بیماران PCOS مبتلا به بی نظمی قاعدگی کمک کند و طول چرخه آن‌ها را کوتاه کند. طبق مطالعات، ALA استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و کیفیت تخمک را در زنان مبتلا به PCOS که تحت درمان لقاح آزمایشگاهی (IVF) قرار می‌گیرند، افزایش می‌دهد. با مصرف ALA و MYO در بیماران سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که تحت درمان‌های IVF قرار داشتند، جنین‌های با کیفیت بالاتر، افزایش نرخ تولد و بارداری و بلوغ فولیکولی بهتر مشاهده شد.

چرا آلفا لیپوئیک اسید خاص است؟

3. چرا آلفا لیپوئیک اسید خاص است؟

علاوه بر اینکه آلفا لیپوئیک اسید اثرات آنتی اکسیدانی دارد، می تواند یک مکمل مهم باشد و مزیت های زیر را بوجود آورد:

  1. حفاظت از کبد
  2. جلوگیری از سرطان
  3. کند کردن روند پیری
  4. حفاظت از مواد ژنتیکی
  5. جلوگیری از بیماری قلبی
  6. بهبود فیزیک و شکل بدن
  7. مقابله با رادیکال های آزاد
  8. استفاده از آن برای درمان سکته
  9. تنظیم سطح قندخون در بیماری دیابت
  10. بهبود و کمک به پاکسازی پوست و کاهش چروک های پوستی

4. سخن پایانی

خانم‌ها به شدت به بیماری کیست تخمدان دچار می‌شوند البته که این موضوع یک عارضه بسیار رایج در میان خانم‌ها است که به شکل کیسه‌های آب در تخمدان یا بر روی آن تشکیل می‌شود. کیست تخمدان می‌تواند علائم بسیار زیادی در پی داشته باشد که مهم ترین آن درد در ناحیه زیر شکم و لگن است که بی توجهی به آن و عدم درمانش می‌تواند آسیب های بسیار زیادی به بدن برساند البته که برخی از آن‌ها نیز خوش خیم هستند و با دارو و چند ماه پریود شدن از بین می روند. برخی کیست های تخمدان هم هستند که به راحتی از بین می روند و احتیاج به عمل و جراحی های مختلف دارند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری