داروخانه آنلاین دکتر روغنی

هیرسوتیسم در بانوان و درمان آن


13 آذر 1402

هیرسوتیسم در بانوان و درمان آن


همه زنان موهایی روی بدن خود دارند اما ممکن است که رشد این موها در برخی از افراد بیشتر از حالت معمولی شود. چنانچه به طور ناگهانى موهاى صورت و بدنتان افزایش یافت به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر صدایتان کلفت شد و یا عادت ماهانه‌تان به هم خورد، نیز باید دکترتان را ببینید.

هیرسوتیسم در بانوان

هیرسوتیسم در بانوان

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. هیرسوتیسم چیست؟
  2. علائم هیرسوتیسم یا پرمویی زنان
  3. دلایل ایجاد هیرسوتیسم
  4. درمان دارویی هیرسوتیسم
  5. سخن پایانی

1. هیرسوتیسم چیست؟

به رشد غیر طبیعی موهای ترمینال (زبر و خشن)؛ در نواحی حساس به آندوژن (هورمون‌های مردانه) بدن خانم‌ها گفته می‌شود.

این نواحی شامل لب بالا، گونه‌ها، چانه، قسمت مرکزی سینه، پستان‌ها، قسمت پایین شکم و ران‌ها می‌باشد. هیرسوتیسم می‌تواند به دلایل ایدیوپاتیک، مشکلات تخمدانی، غدد فوق کلیه، غده هیپوفیز و مصرف داروها رخ دهد.

2. علائم هیرسوتیسم یا پرمویی زنان

هیرسوتیسم عمدتا زمانی در خانم‌ها ظاهر می‌شود که تعادل هورمون‌ها به‌هم خورده و هورمون‌های مردانه باعث فرآیند مردنمایی شده است و این موهای ضخیم و تیره ظاهر می‌شوند. از دیگر سندروم‌های این فرآیند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش اندازه پستان و باسن
  2. کلفت شدن صدا و تارهای صوتی
  3. ریزش موهای سر در قسمت وسط
  4. افزایش توده عضلانی به‌ویژه در قسمت بالا تنه
  5. بزرگ شدن آلت تناسلی (کلیتوریس به آلت تناسلی مرد تمایز ناقصی می‌یابد.)

3. دلایل ایجاد هیرسوتیسم

1) علل شایع پرمویی یا هیرسوتیسم سابقه خانوادگی هیرسوتیسم است که آزاردهنده می‌باشد؛ اما نشان‌دهنده اختلال هورمونی نیست.

2) افزایش سطح هورمون‌های مردانه یا آندروژن ها در زنان است که مهم‌ترین آنها هورمون تستوسترون است. باید گفته شود که تمام زنان سطوحی از تستوسترون و آندروژن‌ها در بدن خود دارند و این سطوح پایین است و در صورتی که از حجمی این سطوح بالاتر رود باعث بروز یکسری علائم است که موجب بروز هیرسوتیسم است.

3) شایعترین وضعیتی که سبب افزایش سطح هورمون‌های مردانه در زنان می‌شود، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. البته این سندرم با علائمی همراه خواهد بود مانند بی نظمی در سیکل قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و ریزش موی سر در قسمت قدامی می‌باشد.

4) علت دیگری برای افزایش سطح آندروژن‌ها وجود دارد اما بسیار نادر هستند، مانند تومورهای آدرنال و تخمدان که آدرنال و تخمدان دو منبع اصلی تولید کننده آندروژن‌ها در بدن زنان هستند و تومورهای این دو عضو می‌تواند باعث بروز ناگهانی هیرسوتیسم شود.

درمان دارویی هیرسوتیسم

4. درمان دارویی هیرسوتیسم

1) داروهای ضد بارداری:

قرص‌های کنترل بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری هورمونی که محتوی استروژن و پروژسترون هستند، هیرسوتیسمی را که بر اثر تولید آندروژن ایجاد شده باشد، درمان می‌کنند. داروهای خوراکی ضد بارداری، درمانی رایج برای هیرسوتیسم در زنانی است که نمی‌خواهند باردار شوند. ممکن است عوارض جانبی ممکن شامل تهوع و سردرد را به همراه داشته باشد.

2) آنتی‌ آندروژن‌‌ها:

این نوع از داروها مانع اتصال آندروژن‌ها به گیرنده‌هایشان در بدن می‌شوند. گاهی پس از شش ماه، مصرف داروهای خوراکی ضد بارداری تجویز می‌شوند؛ البته اگر داروهای خوراکی ضد بارداری به اندازه کافی مؤثر نباشند. رایج‌ترین آنتی آندروژن استفاده شده برای درمان هیرسوتیسم اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) است. نتایج مصرف آن معتدل بوده و حداقل شش ماه زمان می‌برد تا اثرات خود را نشان دهد. عوارض جانبی احتمالی شامل بی‌نظمی در قاعدگی است. از آنجا که این داروها می‌تواند باعث ناقص‌زایی شود، مهم است که حین مصرف آنها قصد باردار شدن نداشته باشید.

3) کرم‌های موضعی:

افلورنیتین (وانیژا) کرمی تجویزی مخصوص رفع موهای زائد صورت زنان است و باید دو بار در روز به طور مستقیم و در ناحیه درگیر روی صورت استعمال شود. این کرم‌ها، به رشد آهسته موهای جدید کمک می‌کند، اما رشد موها متوقف نخواهد شد. برای نتیجه بهتر می‌توان از لیزر درمانی نیز استفاده کرد.

4) داروی اسپیرینولاکتون و فیناستراید

5) داروهای کاهنده قند خون مثل متفورمین

6) همچنین ورزش کنید و بدن خود را به فعالیت وادارید. ورزش باعث تنظیم ترشح بسیاری از هورمون‌های بدن می‌شود.

5. سخن پایانی

دلایل زیادی برای پرمویی زنان وجود دارد. برای پیگیری این موضوع و درمان آن باید بدانید که علت وقوع آن چیست. برای تشخیص هم حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری