داروخانه آنلاین دکتر روغنی

توصیه های مهم دارویی در مصرف clomipramine


15 دی 1402

توصیه های مهم دارویی در مصرف clomipramine


داروی کلومیپرامین داروی ضد افسردگی که در درمان انزال زودرس؛لکنت زبان، پانیک؛درد مزمن و غیره کاربرد دارد.

توصیه های مهم دارویی در مصرف clomipramine

clomipramineآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. کلومیپرامین چیست؟
  2. مقدار و روش مصرف داروی کلومیپرامین
  3. موارد منع مصرف داروی کلومیپرامین
  4. موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی کلومیپرامین
  5. تداخلات دارویی کلومیپرامین
  6. عوارض جانبی داروی کلومیپرامین
  7. سخن پایانی

1. کلومیپرامین چیست؟

کلومیپرامین، یک داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای مشتق از دیبنزازپین (TCA) است. TCA (مانند کلومیپرامین) مهارکننده‌های قوی جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین هستند. کلومیپرامین همچنین گیرنده‌های β-آدرنرژیک( بتا آدرنرژیک) مغزی را تنظیم می‌کند. TCA گیرنده‌های سروتونرژیک پس‌سیناپسی را با استفاده‌ی مزمن حساس می‌کند. تصور می‌شود که اثرات ضد افسردگی کلومیپرامین به دلیل افزایش کلی انتقال عصبی سروتونرژیک باشد. TCA همچنین گیرنده‌های هیستامین-H۱، گیرنده های α۱-آدرنرژیک و گیرنده‌های موسکارینی را مسدود می‌کند. که به ترتیب اثرات آرام‌بخشی، فشار خون پایین و آنتی‌کولینرژیک را ایجاد می کند.در افراد بدون بیماری افسردگی، کلومیپرامین تأثیری در خلق و خو یا تحریک ندارد، اما ممکن است باعث آرامش شود. در افراد افسرده، کلومیپرامین تأثیر مثبتی بر روحیه می‌گذارد.

2. مقدار و روش مصرف داروی کلومیپرامین

  1. قبل از شروع درمان با داروی کلومیپرامین (Clomipramine)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک متخصص روانشناسی خود مشورت نمایید.
  2. دوز و مقدار داروی کلومیپرامین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن دوز مصرفی و مدت زمان مصرف خودداری نمایید.
  3. در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید.
  4. از آن جا که این دارو بر روی سیستم عصبی تأثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد، اگرچه ممکن است در چند هفتۀ ابتدایی درمان، احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خود را ادامه دهید و طبق برنامۀ منظم به پزشکتان مراجعه نمایید.
  5. پزشک شما ممکن است درمان با داروی کلومیپرامین را با دوز کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شما را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
  6. قطع داروی کلومیپرامین به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، می‌تواند عوارض نامناسبی برای بیمار در پی داشته باشد. لذا دوره درمان را براساس تجویز پزشک کامل کنید.
  7. در ابتدای درمان با این دارو، ممکن است افکار ناراحت کنندۀ شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثربخشی آن می‌باشند و به مرور زمان برطرف خواهند شد. بهتر است افکار خود را با نزدیکان و مشاور یا پزشک خود در میان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.
  8. در صورتی که مدتی پس از شروع درمان، احساس کردید که علائم شما بهبود نیافت یا حتی بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.
  9. در صورتی که تنها یکبار در روز از این دارو استفاده می‌کنید، بهترین زمان مصرف این دارو در هنگام خواب است تا از بروز خواب‌آلودگی در روز جلوگیری شود، البته زمان مصرف این دارو می‌بایست توسط پزشک مشخص شود.
  10. داروی کلومیپرامین را می‌توانید قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.

3. موارد منع مصرف داروی کلومیپرامین

  1. به تاریخ انقضای داروی کلومیپرامین (Clomipramine) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  2. هرگز داروی کلومیپرامین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  3. حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  4. مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت
  5. بارداری یا اقدام به بارداری
  6. اختلالات دو قطبی
  7. اسکیزوفرنی
  8. شیردهی
  9. پرکاری تیروئید
  10. مشکلات کبدی
  11. مشکلات کلیوی
  12. اختلالات خونی
  13. اختلالات گوارشی
  14. بیماری‌های قلبی عروقی
  15. صرع
  16. دیابت
  17. یبوست‌های مزمن
  18. احتباس ادرار
  19. هیپرتروفی پروستات

4. موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی کلومیپرامین

  1. مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود.
  2. سالمندان نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر هستند.
  3. در صورت شروع هرگونه درمان یا قصد عمل جراحی، پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
  4. داروی کلومیپرامین می‌تواند در نتایج تست‌های آزمایشگاهی و نوار قلبی تداخل ایجاد کند لذا پیش از انجام این آزمایشات پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
  5. مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می‌تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
  6. در مدت درمان با این دارو به دلیل منگی و سرگیجه از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری نمایید.
  7. در مدت درمان با کلومیپرامین، احتمال حساسیت به نور خورشید بیشتر می‌شود لذا تا جای ممکن در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید و از پوشش مناسب، فرآورده‌های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.
  8. این دارو ممکن است باعث بروز خواب‌آلودگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید شود در صورت بروز این اثر از رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری نمایید.

5. تداخلات دارویی کلومیپرامین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله داروهایی که با کلومیپرامین تداخل دارند، عبارتند از:

  1. داروهای قلبی
  2. داروهای فشارخون
  3. داروهای صرع
  4. داروهای ضد افسردگی
  5. داروهای ضد آریتمی
  6. داروهای خواب‌آور
  7. داروهای مخدر
  8. آنتی‌هیستامین‌ها
  9. مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO)
  10. داروهای ضد تیروئید
  11. سایمتیدین

کلومیپرامین

6. عوارض جانبی داروی کلومیپرامین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف کاپتوپریل حتماً با پزشک معالج مشورت نمایید:

  1. تهوع
  2. یبوست
  3. تاری دید
  4. خشکی دهان
  5. خواب آلودگی
  6. اختلالات رفتاری
  7. اختلالات حرکتی
  8. تغییرات قندخون
  9. افزایش اشتها و وزن
  10. اشکال در ادرار کردن
  11. عوارض قلبی- عروقی
  12. تداخل در فعالیتهای جنسی
  13. واکنش‌های ازدیاد حساسیت
  14. اختلالات خونی و هیپوناترمی
  15. عوارض اندوکرین مثل ژینکوماستی
  16. در صورت بروز هرگونه عارضه‌ای که فکر می‌کنید به دلیل استفاده از کاپتوپریل است، به پزشک خود اطلاع دهید.
  17. در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، دهان، لب‌ها و گلو به فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

7. سخن پایانی

کلومیپرامین (Anafranil) یک داروی ضد افسردگی عمومی که با نسخه در دسترس است. این دارو متعلق به یک گروه داروهای قدیمی به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای (TCAs) است که به دلیل سه حلقه در ساختار شیمیایی آنها نامگذاری شده و شامل داروهایی مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین است.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری