داروخانه آنلاین دکتر روغنی

توصیه های مهم در مصرف استروژن کونژوگه


14 فروردین 1403

توصیه های مهم در مصرف استروژن کونژوگه


استروژن کونژوگه (conjugated estrogens) یک هورمون است که زنان از آن برای کمک به کاهش علائم یائسگی واژن (مانند خشکی، سوزش، خارش واژن) استفاده می‌کنند. این دارو علائم ناشی از تولید کمتر استروژن در بدن است. هنگام درمان فقط علائم واژینال یائسگی، ابتدا باید از محصولاتی که مستقیماً در داخل واژن کاربرد دارد(مانند این دارو)، استفاده شود.

استروژن کونژوگه

استروژن کونژوگه

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه
  2. زمان مصرف داروی استروژن کونژوگه
  3. مقدار مصرف استروژن کونژوگه
  4. عوارض قرص استروژن کونژوگه
  5. مصرف در بارداری
  6. سخن پایانی

1. موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه

استروژن کونژوگه (conjugated estrogens) یک هورمون است که زنان از آن برای کمک به کاهش علائم یائسگی واژن (مانند خشکی، سوزش، خارش واژن) استفاده می‌کنند. این دارو علائم ناشی از تولید کمتر استروژن در بدن است. هنگام درمان فقط علائم واژینال یائسگی، ابتدا باید از محصولاتی که مستقیماً در داخل واژن کاربرد دارد(مانند این دارو)، استفاده شود. استروژن‌هایی که از طریق دهان مصرف می‌شوند، از طریق پوست جذب یا تزریق می‌شوند که ممکن است به دلیل جذب بیشتر استروژن، خطر عوارض جانبی بیشتری داشته باشند.

2. زمان مصرف داروی استروژن کونژوگه

  1. داروی استروژن کونژوگه برای علائم وازوموتور یائسگی، واژینیت آتروفیک و کراروزیس ولووا، ۳ میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز در یک رژیم روزانه مداوم یا رژیم چرخه‌ای (۲۵ روز بعد، ۵ روز تعطیل) استفاده می‌شود. همچنین باید از کمترین دوز موثر برای کنترل بیماری استفاده کنید.
  2. دوز مصرفی برای هیپوگنادیسم زنان، ۳-۰.۶۲۵ میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز با رژیم چرخه‌ای (۳ هفته بعد، ۱ هفته تعطیل) که ممکن است هر ۶-۱۲ ماه یکبار تیتر شود. برای حفظ تراکم مواد معدنی استخوان پس از رسیدن به بلوغ اسکلتی، باید درمان پروژستین اضافه کرد.
  3. دوز مصرفی برای پیشگیری از پوکی استخوان، ۳ میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز در رژیم چرخه‌ای (۲۵ روز بعد، ۵ روز تعطیل) می‌باشد.
  4. استروژن کونژوگه در جهت درمان خونریزی غیر طبیعی رحم ۲۵ میلی گرم به صورت تزریق داخل وریدی و عضلانی تجویز می‌شود. دوز تکرار در ۶-۱۲ ساعت یا ۲۵ میلی گرم به صورت تزریق داخل وریدی تکرار در ۴ ساعت به مدت ۲۴ ساعت خواهد بود. همچنین ممکن است با دوز کم مدروکسی پروژسترون استات همراه با درمان یا پس از درمان تجویز شود.
  5. اختگی زن یا نارسایی اولیه تخمدان، ۲۵ میلی گرم به صورت خوراکی روزانه یک بار در رژیم چرخه‌ای (۲۵ روز بعد، ۵ روز تعطیل) استفاده می‌شود. همچنین برای تسکین سرطان سینه (بیماری متاستاتیک در بیماران منتخب) ۱۰ میلی گرم به صورت خوراکی در ۸ ساعت برای ۳ ماه استفاده می‌شود.

3. مقدار مصرف استروژن کونژوگه

1) دوز استروژن کونژوگه ممکن است بسته به شرایط خاص فرد و پاسخ به درمان متفاوت باشد.

2) پیروی از دوز تجویز شده توسط متخصص یا روی برچسب محصول، مهم است.

3) اشکال دارویی استروژن کونژوگه ممکن است شامل قرص ها، کرم ها یا چسب ها باشد.

عوارض قرص استروژن کونژوگه

4. عوارض قرص استروژن کونژوگه

حالت تهوع و استفراغ، نفخ، حساس شدن سینه‌ها، سردرد یا تغییرات وزن، خارش، افزایش سرفه، اسهال، درد شکم، کمر درد و… برخی از عوارض استروژن کونژوگه (conjugated estrogens) می‌باشد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برخی از عوارض جانبی جدی این دارو شامل تغییرات روانی یا خلقی (مانند افسردگی، از دست دادن حافظه)، خونریزی غیرمعمول واژینال (مانند لکه بینی، خونریزی ناگهانی، خونریزی طولانی یا مکرر)، افزایش یا جدید بودن تحریک واژن، خارش و ترشح، درد شدید معده و شکم، زردی چشم‌ها یا پوست، ادرار تیره و…. می‌باشد. در ادامه به برخی از عوارض شایع داروی استروژن کونژوگه خواهیم پرداخت؛

  1. درد شکم (۱۵-۱۷%)
  2. کمردرد (۱۳-۱۴%)
  3. بزرگ شدن سینه یا حساسیت سینه (۷-۱۲%)
  4. سردرد (۲۶-۳۲%)
  5. آرترالژی (۷-۱۴%)
  6. سینوزیت (۶-۱۱%)
  7. اسهال (۶-۷%)
  8. افسردگی (۵-۸%)
  9. سرگیجه (۴-۶%)
  10. عصبی بودن (۲-۵%)
  11. نفخ شکم (۶-۷%)
  12. گرفتگی عضلات پا (۳-۷%)
  13. افزایش سرفه (۴-۷%)
  14. خارش (۴-۵%)

5. مصرف در بارداری

استفاده از داروی استروژن کونژوگه در دوران بارداری سبب خطر برای جنین و مادر می‌شود. به همین دلیل، زنان باردار نباید از استروژن کونژوگه استفاده کنند. اگر در دوران بارداری هستید و در حال حاضر استروژن کونژوگه مصرف می‌کنید، باید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

6. سخن پایانی

استروژن کونژوگه به عنوان یکی از گزینه‌های مؤثر در کاهش علائم ناشی از کاهش سطح هورمون‌های جنسی زنانه در دوران یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از این داروها می‌تواند بهبود قابل توجهی در علائمی همچون داغی شب، تغییرات در خواب و سایر مشکلات یائسگی ایجاد کند. مکانیسم عمل داروهای استروژن کونژوگه در تعادل سطح هورمون‌های جنسی زنانه تأثیرگذار است.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری