داروخانه آنلاین دکتر روغنی

معرفی داروی exblifep در درمان UTI


06 فروردین 1403

معرفی داروی exblifep در درمان UTI


عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین انواع عفونت است که مردان و زنان بسیاری را درگیر می‌کند. این بیماری علائمی مانند خون در ادرار، ادرار خونی، استفراغ و تب و لرز ایجاد می‌کند. بهترین روش درمان، مصرف آنتی بیوتیک و مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی و عفونی است.

داروی exblifep در درمان UTI

داروی exblifep در درمان UTIآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. Exblifep چیست؟
  2. عوارض جانبی Exblifep
  3. عفونت ادراری چیست؟
  4. علائم عفونت ادراری چیست؟
  5. علت عفونت ادراری چیست؟
  6. سخن پایانی

1. Exblifep چیست؟

Exblifep یک آنتی بیوتیک ترکیبی است که برای عفونت های پیچیده دستگاه ادراری (cUTIs) استفاده می شود که حاوی دو آنتی بیوتیک سفپیم و انمتازوباکتام است. Exblifep زمانی استفاده می شود که باکتری عامل عفونت ادراری نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها مقاوم باشد، به خصوص اگر مقاومت به دلیل بتا لاکتامازهای طیف گسترده (ESBLs) باشد. Exblifep مجوز FDA را برای درمان بزرگسالان (18 سال و بالاتر) مبتلا به عفونت ادراری پیچیده، از جمله عفونت کلیه (پیلونفریت) ناشی از باکتری های خاص اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا، پروتئوس میرابیلیس، و انتروباکتر کلوآکا که کمپلکس حساس به Exblifepcept است، دریافت کرد.

2. عوارض جانبی Exblifep

عوارض جانبی رایج Exblifep عبارتند از سردرد، عوارض جانبی انفوزیون از جمله التهاب ورید (فلبیت)، افزایش آنزیم های کبدی ترانس آمینازها و سطوح بالای بیلی روبین. این عوارض جانبی در 5٪ یا بیشتر از بیمارانی که از Exblifep استفاده می کردند رخ داده است. عوارض جانبی کمتر شایع Exblifep شامل اسهال، کم خونی، حساسیت مفرط، استفراغ و تهوع است. این عوارض جانبی در کمتر از 5 درصد از بیمارانی که از Exblifep استفاده می کردند رخ داد.

- عوارض جانبی جدی Exblifep

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به این دارو: کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید. سایر عوارض جانبی جدی عبارتند از سمیت عصبی، اسهال ناشی از کلستریدیوئید دیفیسیل، افزایش زمان پروترومبین و ایجاد باکتری های مقاوم به دارو. 

3. عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری به انگلیسی UTI(Urinary Tract Infection: UTI) به‌علت رشد میکروب‌هایی نظیر باکتری و قارچ در دستگاه ادراری ایجاد می‌شود و در موارد نادر، ویروس‌ها نیز در آن نقش دارند. این بیماری می‌تواند هر قسمتی از دستگاه ادراری را درگیر کند. اما اغلب عفونت‌های ادراری، در دستگاه ادراری تحتانی ( مثانه و پیشابراه) دیده‌می‌شوند.

دستگاه ادراری انسان به دو قسمت، دستگاه ادراری فوقانی و دستگاه ادراری تحتانی، تقسیم می‌شود. دستگاه ادراری فوقانی شامل دو عدد کلیه‌ و دو عدد حالب‌‌ (میزنای) است و دستگاه ادراری تحتانی از مثانه و مجرای ادرار (پیشابراه) تشکیل شده‌است.

علائم عفونت ادراری چیست؟

4. علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم UTI با‌توجه‌به اینکه عفونت کدام قسمت از دستگاه ادراری را درگیر کرده، سن، جنس و وجود کاتتر در مجرای ادراری، متغیر است. عفونت در مادران باردار، خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل انجام آزمایش‌ ادرار برای بررسی عفونت در مادران باردار اهمیت زیادی دارد حتی اگر فرد هیچ علامتی نداشته‌باشد.

5. علت عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری معمولا هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق پیشابراه به مجرای ادرار وارد شده و در مثانه تکثیر شوند. اگر چه سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده که در مقابل نفوذ عوامل خارجی میکروسکوپی مقاوم باشد، اما گاهی بعضی از این خطوط دفاعی از بین می‌روند.

هنگامی‌که این اتفاق‌می‌افتد، باکتری‌ها کشته نمی‌شوند و باعث عفونت می‌شوند. UTI عمدتا در زنان شایع است و بر مثانه و پیشابراه تأثیر می‌گذارد. هر چیزی که باعث کاهش تخلیه‌ی مثانه شود یا دستگاه ادراری را تحریک کند، می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود.

عواملی که می‌توانند باعث بروز عفونت ادراری شوند، شامل موارد زیر هستند؛

  1. بارداری
  2. ارتباط جنسی
  3. کم آب نوشیدن
  4. سوندهای ادراری
  5. سیستم ایمنی ضعیف بدنی
  6. مرطوب و آلوده نگه‌داشتن ناحیه‌ی تناسلی
  7. شرایطی که باعث انسداد مجرای ادراری می‌شود؛ مثلا سنگ کلیه
  8. شرایطی که باعث می‌شود مثانه پر باشد و نتوان آن را خالی کرد. مثلا افرادی که برای مدت زمان طولانی در روز ادرار خود را نگه‌می‌دارند، در معرض عفونت ادراری هستند.

6. سخن پایانی

اگر دچار علائمی مانند سوزش ادرار و تکرر ادراری هستید، احتمالا به عفونت ادراری مبتلا شده‌اید. در این شرایط برای ازبین‌بردن عفونت باید سریعا به متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه‌کنید. پزشک پس از انجام آزمایش نوع عفونت را تعیین کرده و باتوجه‌به نوع باکتری و شدت عفونت بهترین دارو را تجویز می‌کند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری