داروخانه آنلاین دکتر روغنی

بررسی استفاده از آریلیا در درمان پوکی استخوان


20 دی 1402

بررسی استفاده از آریلیا در درمان پوکی استخوان


دنوزوماب Denosumab یا پرولیا یا Xgeva (شکل ایرانی دارو به نام آریلیا توسط شرکت آریوژن فارمد تولید میشود.) آمپول ۶۰ میلی گرمی است که هر شش ماه یکبار به صورت زیر جلدی تزریق میشود. آنتی بادی منوکلونال- که با تاثیر مهاری روی سلولهای تخریب کنننده ی استخوان، باعث افزایش استحکام آن، در بیماران دچار پوکی استخوان می شود.

استفاده از آریلیا در درمان پوکی استخوان

استفاده از آریلیا در درمان پوکی استخوان

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. آمپول آریلیا
  2. موارد مصرف آریلیا
  3. روش صحیح استفاده از آریلیا
  4. مکانیزم اثر آمپول آریلیا
  5. سخن پایانی

1. آمپول آریلیا

آریلیا حاوی ماده فعال دنوزومب با ساختار پروتئینی است. این پروتئین (آنتی بادی مونوکلونال IgG2) به طور خاص و هدفمند به پروتئینRANKL  متصل می‌شود. RANKL  یک پروتئین است که برای تشکیل، عملکرد و بقای استئوکلاست (سلول تجزیه‌کننده‌ی استخوان) ضروری می‌باشد. آریلیا به RANKL  متصل می‌شود و مانع از اتصال RANKL  به گیرنده خود به نام RANK  که در سطح استئوکلاست وجود دارد، می‌شود. این اتصال مانع از تشکیل، عملکرد و بقا استئوکلاست‌ها می‌شود، و از این رو باعث کاهش تحلیل استخوان و در نتیجه افزایش توده استخوانی و قدرت استخوان‌ها می‌شود.

استخوان یک بافت زنده است که به طور مداوم در حال بازسازی می‌باشد. استروژن (هورمون زنانه) در قوی و سالم نگه داشتن استخوان‌ها کمک کننده است. سطح استروژن در بدن پس از یائسگی کاهش می‌یابد و موجب می‌شود استخوان‌ها ضعیف و شکننده شده که در نهایت منجر به پوکی استخوان می شود. مردان نیز میتوانند به علت عوامل خاصی مانند بالا رفتن سن و سطوح پایین تستوسترون (هورمون مردانه) به پوکی استخوان مبتلا شوند. این بیماری در افرادی که برای درمان سرطان سینه و پروستات از داروهای مهارکننده استروژن و تستوسترون استفاده می‌کنند نیز دیده می‌شود.

2. موارد مصرف آریلیا

  1. برای درمان پوکی استخوان در زنان یائسه و در مردانی که در خطر شکستگی استخوان دارند، کاربرد دارد.
  2. برای درمان تحلیل استخوان در زنان یائسه و افرادی که سطح استروژن و تستوسترون بدن آنها در اثر استفاده از داروهای درمان سرطان پروستات و سرطان سینه یا عمل جراحی کاهش یافته است.
  3. برای درمان پوکی استخوان ناشی از درمان طولانی مدت با گلوکوکورتیکوئیدهای سیستمیک، در بیماران با ریسک شکستگی بالا

3. روش صحیح استفاده از آریلیا

این دارو باید مطابق دستور پزشک مصرف شود. دوز توصیه شده‌ی آریلیا، 60 میلیگرم هر 6 ماه یکبار به صورت تزریق زیرجلدی می باشد. در طول درمان با آریلیا به بیمار توصیه می شود تحت نظر پزشک از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D  استفاده نماید.

آریلیا به صورت سرنگ آماده تزریق حاوی محلول شفاف و بدون رنگ یا مایل به زرد کمرنگ می باشد. هر جعبه کوچک آریلیا حاوی یک عدد سرنگ شامل محلول آماده تزریق، یک عدد پد الکلی و یک عدد بروشور مخصوص بیمار می‌باشد.

مکانیزم اثر آمپول آریلیا

4. مکانیزم اثر آمپول آریلیا

دنوزوماب برای اتصال به پروتئینی به نام RANKL طراحی شده است. پروتئینی که به عنوان سیگنال اولیه برای حذف و بازجذب استخوان عمل می کند. در بسیاری از شرایط تحلیل استخوانی، پروتئین RANKL بر دفاع طبیعی بدن علیه تخریب استخوانی غلبه می کند.

دنوزوماب، پروتئین RANKL را از فعال کردن رسپتورش در سطح استئوکلاست ها و پیش سازهایشان مهار می کند. مهار RANKL، از تشکیل و عملکرد استئوکلاست ها پیشگیری کرده و در نتیجه باز جذب استخوان را کاهش و توده استخوانی و قدرت استخوانی را در استخوان های کورتیکال و ترابکولار افزایش می دهد.

فارماکودینامیک

در مطالعات بالینی، درمان با ۶۰ میلی گرم دنوزومب باعث کاهش ۸۵ درصدی مارکر سرمی بازجذب استخوان نوع ۱ C-telopeptide در سه روز شد.

فارماکوکینتیک

تجویز ۶۰ میلی گرم دنوزوماب به صورت زیر جلدی در افراد سالم پس از ۱۲ ساعت ناشتا بودن، نتایج زیر حاصل شده است :

حداکثر غلظت پلاسمایی: ۶.۷۵ میکروگرم در میلی لیتر

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی: ۱۰ روز (بین ۳ تا ۲۱ روز)

سطح زیر منحنی: ۳۱۶ میکروگرم در روز بر میلی لیتر

5. سخن پایانی

آمپول آریلیا Arylia یا دنوزومب یک داروی مونوکلونال آنتی بادی است که توسط تکنولوژی DNA نوترکیب تولید می شود. داروی دنوزوماب به صورت اختصاصی به گیرنده فعال کننده فاکتور کاپا-B لیگاند هسته ای (RANKL) متصل و باعث مهار مارکرهای بازجذب استخوان می شود. از پرولیا جهت درمان استئوپروز و همچنین پیشگیری از شکستگی استخوان در افراد مبتلا به سرطان جامد متاستاز داده شده به استخوان استفاده می شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری