داروخانه آنلاین دکتر روغنی

کمبود چه ویتامین هایی باعث پیسی می شود


31 فروردین 1403

کمبود چه ویتامین هایی باعث پیسی می شود


بیماری پیسی عمدتا دلایل ژنتیکی دارد و متاسفانه این بیماری سیری قابل پیشینی از  خود نشان نمی‌دهد. در بیشتر مواقع این بیماری را درمان نمی‌کنند.

 پیسی 

 پیسی آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. بیماری پیسی (ویتیلیگو) چیست؟
  2. علائم بیماری پیسی چیست؟
  3. عوارض بیماری پیسی
  4. کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می‌شود؟
  5. سخن پایانی

1. بیماری پیسی (ویتیلیگو) چیست؟

پیسی (برص) یا همان Vitiligo یکی از انواع بیماری های پوستی است که باعث از بین رفتن رنگدانه‌های پوست می‌شود. این اختلال، پوست را روشن‌تر از رنگ طبیعی خود و گاها به رنگ سفید در می‌آورد. پیسی باعث ایجاد موهای سفید و نقره‌ای در نواحی مودار بدن می‌شود. ویتیلیگو زمانی در بدن ظاهر می‌شود که سیستم ایمنی بدن ملانوسیت‌ها را از بین ببرد. ملانوسیت‌ها سلول‌های پوستی تولیدکننده ملانین هستند. ملانین ماده شیمیایی است که به پوست رنگ می‌دهد.

2. علائم بیماری پیسی چیست؟

  1. لکه‌هایی روی پوست یا غشاهای مخاطی که رنگ خود را از دست می‌دهند. این تغییر رنگ می‌تواند سفید یا روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست به نظر برسد.
  2. تکه‌هایی از موهای بدن به صورت نقره‌ای یا سفید در می‌آیند. این علائم می‌توانند خفیف و فقط ناحیه کوچکی از بدن را درگیر کنند یا شدید و ناحیه بزرگی از پوست را تحت تاثیر قرار دهند.
  3. برخی از افراد قبل از مبتلا شدن به پیسی دچار خارش پوست می‌شوند. برای تشخیص علت خارش بدن حتما به پزشک مراجعه کنید.

3. عوارض بیماری پیسی

اگرچه که اختلال پیسی یک بیماری زیبایی به شمار می‌رود، اما در بعضی از موارد ممکن است باعث ایجاد موارد ذکر شده در زیر شود:

  1.  ایجاد پوستی حساس: لکه‌های پوستی ایجاد شده بر اثر پیسی فاقد ملانوسیت هستند، در واقع پوست فرد مبتلا در مقایسه با سایر افراد نسبت به نور خورشید از حساسیت بیشتری برخوردار است. این امر باعث ایجاد سوختگی به جای برنز شدن می‌شود.
  2. ناهنجاری‌های چشمی: افراد مبتلا به پیسی ممکن است برخی ناهنجاری‌ها را در شبکیه چشم (لایه داخلی چشم شما که حاوی سلول‌های حساس به نور است) و مقداری تغییر رنگ در عنبیه (قسمت رنگی چشم) را داشته باشند. در برخی موارد التهاب در شبکیه یا عنبیه وجود دارد اما بینایی معمولاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.
  3. مستعد ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی: درصد ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی در افراد مبتلا به پیسی نسبت به سایر افراد بیشتر است. بیماری‌های خودایمنی رایج عبارتند از کم کاری تیروئید، دیابت و کم‌خونی.
  4.  چالش‌های عاطفی: افراد مبتلا به ویتیلیگو ممکن است از ظاهر پوست خود احساس خجالت کنند. برخی از این افراد از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند که این امر می‌‌تواند باعث ایجاد افسردگی و اضطراب شود.

کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می‌شود

4. کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می‌شود؟

ویتامین B۱۲ و پوست

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند منجر به اختلال در تولید سلول‌های پوستی شده و به پیسی و خشکی پوست منجر شود. مکمل‌های ویتامین B۱۲ می‌توانند در بهبود این علائم موثر باشند.

ویتامین B۹ (فولیک اسید) و سلامت پوست

کمبود فولیک اسید نیز می‌تواند باعث پیسی شود. این ویتامین در حفظ سلامت و رطوبت پوست نقش دارد و مصرف مکمل‌های فولیک اسید به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند.

اهمیت ویتامین A برای مبارزه با پیسی

ویتامین A، که گاهی اوقات به عنوان «ویتامین پوست» شناخته می‌شود، برای حفظ و بهبود وضعیت پوست ضروری است. این ویتامین با تجدید ساختار سلولی و کاهش فرآیندهای پیری، نقش محافظتی در برابر آسیب‌های نور خورشید دارد.

فواید ویتامین D و تاثیر آن بر پیسی

سطح ویتامین D در بدن بر رنگ پوست تاثیر می گذارد. ملانین رنگدانه ای است که به پوست رنگ می دهد و توسط سلول هایی به نام ملانوسیت تولید می شود. هنگامی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرید، ملانوسیت ها به تولید ویتامین D کمک می کنند. اگر پوست تیره‌تری دارید، نسبت به افرادی که پوست روشن‌تری دارند، برای جلوگیری از کمبود ویتامین D به نور خورشید بیشتری نیاز دارید. علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D در غلات و شیر غنی شده نیز یافت می شود. با متخصص پوست خود صحبت کنید که چگونه می توانید ویتامین D کافی را از نور خورشید بدون آسیب رساندن به پوست خود دریافت کنید. ویتامین D همچنین عامل مهمی در جذب کلسیم (که برای سلامت پوست ضروری است) است و پزشک ممکن است این دارو را برای دریافت فواید قرص های ویتامین D تجویز کند.

ویتامین سی

ویتامین سی همان ویتامین معروف در محصولات پوستی است که باعث سفیدی، شفافیت و افزایش ضخامت پوست می شود. این ویتامین ساخت کلاژن را تحریک می کند و پوست را از اثرات آسیب زای خورشید در امان نگه می دارد. کمبود این ویتامین می تواند با بروز لکه های سفید روی پوست مرتبط باشد.

این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و به همین دلیل نیاز به مصرف روزانه دارد. امروزه کمبود ویتامین سی بخاطر دسترسی به میوه های تازه و مکمل های بازار به ندرت دیده می شود. با این حال در زمان های قدیم کشتی ران هایی که چندین ماه روی دریا در سفر بودند و دسترسی کافی به میوه و سبزیجات تازه نداشتند دچار کمبود شدید ویتامین سی و علائم آن می شدند.

5. سخن پایانی

بیماری پیسی عمدتا دلایل ژنتیکی دارد و متاسفانه این بیماری سیری قابل پیشینی از  خود نشان نمی‌دهد. در بیشتر مواقع این بیماری را درمان نمی‌کنند. اما ممکن است فرد به دلیل تغییر در ظاهر خود دچار مشکلاتی مانند عدم اعتماد به نفس، اضطراب و غیره شود که در این موارد بهتر است از یک مشاور و متخصص در این زمینه کمک گرفته شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری