داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تاثیرات رویال ژلی را بیشتر بدانیم


07 بهمن 1402

تاثیرات رویال ژلی را بیشتر بدانیم


ژل رویال یکی از فرآورده های طبیعی است که از کندوهای زنبورهای عسل به‌دست می‌آید، آن یکی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی قوی است که به علت دارا بودن خواص زیادی برای سلامتی، به میزان زیادی مورد توجه محققان قرار گرفته است.

تاثیرات رویال ژلی

تاثیرات رویال ژلی را بیشتر بدانیمآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. ژل رویال چیست؟
  2. ترکیبات مهم ژله رویال چیست؟
  3. خواص ژل رویال چیست؟
  4. خواص تایید شده ژل رویال از نظر سازمان غذا و داروی اروپا
  5. سخن پایانی

1. ژل رویال چیست؟

ژل رویال که به آن ژل سلطنتی، شاه انگبین، رویال ژل و ژل زنبور عسل نیز گفته می‌شود، در کنار عسل و گرده گل از مهمترین فرآورده‌های زنبور عسل به شمار می‌رود. که داری خواص بی‌نظیری چه از نظر درمانی و چه از نظر تقویتی و زیبایی است.

به طور کلی زنبور عسل ژل رویال را به دو منظور تولید می‌کند. اول اینکه ژل رویال ماده‌ی غذایی اصلی برای پرورش لاروها (نوزدان زنبور) در ۳ روز ابتدایی است و دوم اینکه غذای ملکه زنبور تا آخر عمر همین ژل رویال است.

2. ترکیبات مهم ژله رویال چیست؟

بخش زیادی از ژل رویال زنبور عسل را آب تشکیل می‌دهد که چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را شامل می‌شود. همچنین در حدود ۱۷ تا ۴۵ درصد وزن خشک (بدون در نظر گرفتن آب) ژل را پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. ویتامین‌ها، عناصر معدنی و چربی‌ها سایر اجزاء این ماده را تشکیل می‌دهند

1) کربوهیدرات‌ها و عناصر معدنی

از قند‌های اصلی در ژل می‌توان به فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز اشاره کرد. همچنین از جمله عناصر معدنی موجود در این ماده می‌توان پتاسیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، منگنز، روی و آهن را نام برد.

2) ویتامین‌های ژل رویال

همچنین ژل سلطنتی غنی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است که ریبوفلاوین (B2)، بیوتین (B7)، نیاسین (B3)، تیامین (B1) و اسید فولیک (B9) از جمله مهمترین‌های آنها هستند.

3. خواص ژل رویال چیست؟

1) عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی همراه هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به نارسایی قلبی، التهاب، زخم دهان و مشکلات دستگاه گوارش اشاره کرد. 

رویال ژل ممکن است برخی از عوارض جنبی مرتبط با برخی از درمان های سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف ژل رویال به طرز چشمیگری می‌تواند آسیب‌های قلبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد. 

یک مطالعه نشان می‌دهد که اگر از ژل رویال به صورت موضعی استفاده شود. می‌تواند از التهاب مخاط که یکی از عوارض جانبی درمان سرطان است و باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود جلوگیری کند.

2) تاثیر ژل رویال بر سرطان

نخستین بار اثرات ضد سرطانی ژل رویال بر روی کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم حاد مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مثبتی همچون افزایش وزن و بهبود شرایط عمومی کودکان، افزایش تعداد گلبول‌های سفید را به همراه داشت.

اگر چه ژل رویال خواص ضد سرطانی دارد اما در کل به عنوان یک مکمل باید استفاده شود و نقش درمانی ندارد.

3) موثر در تعدیل سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص ژل رویال اثرات تعدیل‌کنندگی ایمنی بدن است که نقش مهمی در بهبود سرطان، انواع آلرژی و همچنین التهابات دارد. ژله رویال زنبورعسل باعث تشکیل لنفوسیت‌ T که مسئول پاسخ‌های ایمنی در مقابل ویروس‌ها، سلول‌های سرطانی و التهابات است،‌می‌شود. که به دلیل وجود HDA-10 در ژل رویال است.

4) موثر بر سیستم عصبی

ژله رویال عاملی موثر در تحریک سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. این ماده همچنین عاملی امیدوار کننده برای فعال شدن مجدد سلول‌های بنیادین عصبی در مغز افراد بالغ است.

همچنین ممکن است با مصرف ژل رویال، شاهد مرگ نورون‌ها و افزایش رشد نورون‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون باشیم.

5) کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

ژل رویال همچنین تاثیر چشمگیری بر روی پارامتر‌های خونی مانند کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون دارد. در نتیجه ژل رویال باعث اثرات حفاظتی از قلب می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده بر روی برخی از بیماران نشان می‌دهد که مصرف رویال ژل برای چند هفته، به بهبود بیماری آنژین صدری ( درد قلبی قفسه سینه) کمک می‌کند. البته بهبودی به وسیله ژل رویال مانند داروی نیتروگلیسیرین بلافاصله نیست و طی چند هفته بهبود حاصل خواهد شد.

یک مطالعه یک ماهه بر روی افراد نشان داد که مصرف ۳ گرم رویال ژل باعث کاهش ۴ درصدی کلسترول‌های بد در افراد تحت آزمایش شده است.

همچنین تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که ژل سلطنتی می‌تواند برای درمان تصلب شرایین نیز مفید باشد.

6) تاثیر پروتئین‌های ژل رویال بر فشار خون

ژل رویال زنبور عسل ممکن است با کاهش فشار خون شما از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که پروتئین‌های خاص موجود در ژله رویال باعث شل شدن سلول‌های عضلانی در رگ‌ها و عروق شده و در نتیجه‌ی آن فشار خون را کاهش می‌دهد.

7) خاصیت ضد دیابتی ژل رویال

اگر چه ما در یک مطلب جداگانه در مورد خواص ژل رویال برای افراد دیابتی صحبت کرده‌ایم اما به طور خلاصه این ماده با کاهش استرس‌های اکسیداتیو و التهاب، حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و باعث کنترل قندخون در افراد شود.

یک مطالعه کوچک ۶ هفته‌ای در افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه ژل رویال می‌تواند قند خون ناشتا را در این افراد تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

این ماده با داشتن ترکیباتی نظیر 10-HDA و سایر اسید‌های چرب مفید، خواص ضد دیابتی دارد. ترشحات غدد حلقی زنبور عسل ترکیباتی شبه انسولین دارد که به داخل ژل رویال وارد می‌شود و احتمالا اثر ضد دیابتی به دلیل وجود این مواد است.

ژل رویال برای درمان ناباروری مردان و زنان

8) ژل رویال برای درمان ناباروری مردان و زنان

بر طبق تحقیقات انجام شده ژل رویال می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ناباروی هم برای مردان و هم برای زنان داشته باشد.

9) باعث بهبود برخی از علائم یائسگی

یائسگی باعث کاهش چشمگیر برخی هورمون‌ها در بدن می‌شود که در نتیجه آن اختلالاتی نظیر درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضظراب به وجود می‌آید.

مطالعه‌ای که بر روی ۴۲ زن یائسه انجام شد نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته در کاهش کمر درد و اضطراب ناشی از یائسگی مفید خواهد بود.

10) محرک رشد و اثرات ضد پیری

خواص ژل رویال ممکن است به چند روش روند پیری را کُند کند.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ژله رویال ممکن است باعث تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش شود. 

آزمایش‌های مختلف بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ژل رویال با افزایش سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن، باعث رشد بدن می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را تسریع می‌کند و باعث استقامت آن‌ها می‌شود.

همچنین به دلیل وجود هورمون‌های جوانی در ژل رویال که طول عمر بالای ملکه را نیزبه آن نسبت می‌دهند این احتمال وجود دارد که این مواد برای انسان نیزمفید بوده و باعث به تعویق انداختن پیری شود.

11) اثرات ضد باکتریایی و بهبود زخم‌ها

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که ژل رویال مهارکننده‌ی قوی برای باکتری‌ها و جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌هاست. ژل رویال به دلیل داشتن 10-HDA و همچنین انواع پروتئین‌ها و پیتیدها خاصیت ضد باکتری بالایی دارد.

اثبات شده است که این ماده خاصیت ضدباکتریایی دارد که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد. 

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی تحت درمان با ژل رویال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

12) بهبود روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

رماتیسم مفصلی یا آرتریت رماتوئید یکی از بیمارهای خود ایمنی است که در آن بدن به خودش حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب و درد در مفاصل می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد ژل رویال به خاطر داشتن خواص ضد التهابی و همچین داشتن HDA-10 می‌تواند جلوی سیگنال‌های نادرست که توسط سیستم ایمنی بدن به سلول‌ها فرستاده می‌شود و باعث ایجاد التهاب می‌شود را بگیرید.

همچنین رویال ژل علاوه بر اینکه می‌تواند از ایجاد روماتیسم مفصلی در سالمندان جلوگیری کند به کسانی که با این بیماری روبه رو هستند نیز کمک می‌کند تا با کاهش التهابات و تورم مفاصل آن‌ها، باعث تسکین درد آن‌ها شود.

13) بهبود خشکی چشم با ژل رویال

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف خوراکی ژل رویال می‌تواند باعث بهبود خشکی چشم شود.

در یک مطالعه انسانی کوچک، نشان داده شد که افرادی که از ژل رویال استفاده کرده‌اند بیماری خشکی چشمشان رو به بهبودی رفته است. این امر شاید به علت تحریک غدد اشکی در چشم به واسطه مصرف رویال ژل باشد.

از آنجا که عوارض جانبی ژل رویال بسیار اندک است در نتیجه استفاده از ژل رویال برای بهبود خشکی چشم یک راه کم خطر و ساده است که ممکن است نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

14) پیشگیری و بهبود پوکی استخوان

اگر چه مطالعات اندکی در مورد فواید ژل رویال برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان انجام شده است اما برخی از تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به بهبود و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

این خاصیت ژل رویال برای استخوان ها را به ویتامین B12 و همچنین کلسیم موجود در ژل رویال مربوط می‌دانند که هر دو اثرات پیشگیرانه و درمانی برای پوکی استخوان دارند.

4. خواص تایید شده ژل رویال از نظر سازمان غذا و داروی اروپا

  1. بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به رژیم غذایی: مصرف طولانی مدت ژل رویال می‌تواند بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود بخشد و غلظت پارامتری‌های خونی نظیر کلسترول و چربی را کاهش دهد.
  2. عملکرد فیزیکی و تناسب اندام: مصرف ژل رویال، باعث بهبود فعالیت‌های بدنی و تناسب اندام به خصوص در افراد سالخورده می‌شود. به عبارت دیگر ژل رویال نوعی داروی ضد پیری است
  3. سرطان‌های مرتبط با رژیم غذایی: مصرف ژل رویال می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
  4. عملکرد ذهنی و وضعیت روانی: ژل رویال وضعیت جسمی و روانی انسان را بهبود می‌بخشد، این اثر به طور قابل توجهی در افراد کهنسال مشاهده می‌شود و مانع از ایجاد آلزایمر می‌شود.

5. سخن پایانی

  • در افراد مبتلا به سابقه آلرژی و آسم، ژل رویال ممکن است منجربه ایجاد اسپاسم‌های تنفسی و تنگی نفس شود. 
  • افراد حساس به نیش زنبور نباید به صورت مستقیم ژل رویال مصرف کنند. چون برخی از ترکیبات نیش زنبور در ژل نیز یافت می‌شود
  • زنان باردار و شیرده نیز باید تنها با مشورت پزشک از این ماده استفاده کنند.

 


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری