داروخانه آنلاین دکتر روغنی

عوارض استفاده از سوماتروپین در کودکان و بزرگسالان


04 آذر 1402

عوارض استفاده از سوماتروپین در کودکان و بزرگسالان


سوماتروپین یا سوما به طور طبیعی در بدن توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود اما میزان ترشح آن توسط هیپوتالاموس مشخص می‌گردد. هورمون رشد برای افراد عادی و ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است و کمبود آن فرد را با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازد.

سوماتروپین 

سوماتروپین آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. سوماتروپین چیست؟
  2. عوارض سوماتروپین برای تمام سنین
  3. مقدار و روش مصرف داروی سوماتروپین  
  4. فواید آمپول سوماتروپین برای بدن
  5. سخن پایانی 

1. سوماتروپین چیست؟

سوماتروپین نوعی هورمون رشد است که ساخته دست انسان می‌باشد. این هورمون به منظور درمان سندروم روده کوچک یا جلوگیری از کاهش وزن ناگهانی بیمارانی که به ایدز مبتلا هستند استفاده می‌شود. سوماتروپین یک هورمون پپتیدی است که رشد در سطح سلولی را باعث می‌شود.

این ماده از ۱۹۱ آمینو اسید تشکیل شده است و در بدن توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. سوماتروپین به همراه هورمون دیگری به نام انسولین در ارتباط است. جالب است بدانید IGF1 که یکی از مهمترین عوامل رشد برای انسان هاست به وسیله بهبود سطح GH یا همان هورمون رشد افزایش می‌یابد.

2. عوارض سوماتروپین برای تمام سنین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف هورمون رشد در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض این دارو عبارتند از:

  1. نفخ
  2. ورم
  3. سردرد
  4. درد معده
  5. افزایش سریع وزن
  6. درد عضلانی یا مفصلی
  7. درد، خارش، یا تغییرات پوستی در محل تزریق

در صورت بروز هریک از عوارض زیر، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  1. پانکراتیت
  2. تهوع و استفراغ
  3. درد و تورم گوش
  4. ضربان قلب سریع
  5. درد در زانوها یا باسن
  6. لنگیدن هنگام راه رفتن
  7. درد یا تورم در مفاصل
  8. درد شدید در بالای معده
  9. تورم شدید در دست و پا
  10. سوزن سوزن شدن انگشتان دست یا پا
  11. علائم افزایش قند خون: افزایش تشنگی، تکرر ادرار، خشکی دهان ، سردرد، تاری دید
  12. افزایش فشار داخل جمجمه: سردرد شدید، زنگ زدن گوش، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی، درد پشت چشم
  13. نشانه‌های مشکل غده فوق کلیه: ضعف شدید، سرگیجه شدید، کاهش وزن، تغییر رنگ پوست، احساس خستگی یا ضعف

3. مقدار و روش مصرف داروی سوماتروپین  

  1. سوماتوتروپین معمولاً به صورت تزریق عضلانی یا زیر پوستی تزریق می‌شود.
  2. قبل از شروع درمان با داروی سوماتوتروپین (Somatropin) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  3. در بعضی موارد سوماتوتروپین نباید توسط یک کودک استفاده شود. برخی از مارک‌های سوماتوتروپین حاوی ماده‌ای هستند که می‌توانند باعث عوارض جانبی جدی یا مرگ در نوزادان شود.
  4. دوز، مقدار و فرم داروی این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  5. دقیقاً زمانی که می‌خواهید تزریق انجام دهید، آمپول را آماده کنید. دارو را تکان ندهید. در صورتی که دارو کدر به نظر می‌رسد، رنگ آن تغییر کرده و یا ذراتی در آن وجود دارد از آن استفاده نکنید.
  6. سوماتوتروپین آماده تزریق نیز در داروخانه‌ها موجود است و شرایط نگهداری خاصی دارد، برای اطلاع از نحوه نگهداری این دارو بروشور دارو را بخوانید و با داروساز مشورت نمایید.
  7. پزشک راجع به نحوه و جای تزریق این دارو به شما توضیح می‌دهد، تا بتوانید را در جای مناسب تزریق کنید.
  8. اگر فراموش کردید که این دارو را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر خیلی دیرتر از زمان معمول، به یاد آوردید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید. اگر بیش از ۳ دوز از دارو را فراموش کردید با پزشک خود مشورت کنید.

فواید آمپول سوماتروپین برای بدن

4. فواید آمپول سوماتروپین برای بدن

1) سوماتروپین به عضله سازی کمک می‌کند

وقتی تمرین پر فشار انجام می‌دهید بدن شما به تولید HGH  طبیعی حساس می‌شود. برای ایجاد HGH بدن شما به عوامل پیش نیاز و مقدماتی احتیاج دارد. یکی از مواردی را که می‌توان به عنوان زمینه ساز تولید HGH  معرفی کرد سوماتروپین است چون دارای ترکیباتی جهت پیشروی این موضوع است. این دارو غده هیپوفیز را تحریک می‌کند تا HGH  تولید کند و به دلیل وجود HGH های پیشرو در خون  پس از مصرف آخرین دوز، بدن شما در حین تمرین شروع به تولید HGH می کند. در نتیجه پس از اتمام تمرین وقتی سوماتروپین مصرف می‌کنید منبع ماده پیشرو وارد غده هیپوفیز شده و به عضله سازی منجر می‌شود.

اما خطری که این مورد را تهدید می‌کند، افزایش سرعت عضله سازی و سبقت گرفتن آن از رشد نقاط اتصال دهنده عضلات  و ساختارهای محافظتی آن هاست که این باعث پارگی لیگامن ها و کشیدگی عضلات و در بدترین حالت شکنندگی استخوان هاست.

2) در ریکاوری و بازسازی عضلات موثر است

یکی از مشکلاتی که افراد چاق با آن مواجه هستند کاهش ظرفیت پاسخ دهی به هورمون های رشد در بدن است. این اثر ممکن است بعد از لاغری و رسیدن به وزن ایده آل از بین برود اما احتمال باقی ماندن آن نیز وجود دارد. اما این به چه دلیل است؟ هورمون رشد باعث افزایش لیپوفیز در بدن می‌شود که لیپوفیز یکی از عوامل تجزیه کننده تری گلیسریدها و اسیدهای چرب در بدن است. در نتیجه به دنبال کاهش وزن و جلوگیری از ایجاد لیپوفیز در بدن، فرد دچار اختلال در چربیسوزی و کاهش وزن می‌شود.

اما مهمترین نکته در این رابطه این است که مصرف سوماتروپین در کنار رژیم غذایی مناسب و انجام منظم تمرینات ورزشی باعث بهبود روند کاهش وزن و چربی سوزی خواهد شد و این موضوع توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. همیشه به یاد داشته باشید این داروها عوارض زیادی دارند، پس شما را به ادامه مطالعه مقاله تا انتها دعوت می‌کنیم.

3) کاهش خطر سکته قلبی و مشکلات قلبی عروقی

ورود به کهن سالی می‌تواند زنگ خطری برای افزایش احتمال سکته قلبی و بیماری های قلبی و عروقی باشد. مطالعاتی نشان داده است که افزایش ترشح هورمون رشد می‌تواند خطر سکته قلبی و مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد. دلیل علمی این است که افرادی که فقدان هورمون رشد کافی دارند غلظت تری گلیسرید و گرفتگی عروق دربین آن ها بیشتر است. مصرف هورمون رشد یا همان سوماتروپین می‌تواند این مورد را بهبود بخشد.

به طور کلی برای فواید مصرف سوماتروپین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقویت انرژی
  2. تقویت قدرت استخوان ها
  3. کاهش احتمال خطر سکته قلبی
  4. بهبود سطح هورمون رشد HGH
  5. افزایش سایز و کیفیت ماهیچه‌ها
  6. بهبود روند چربیسوزی و کاهش وزن

5. سخن پایانی

اگر به دنبال مصرف مصنوعی هورمون رشد مانند سوماتروپین هستید حتما تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید. سوماتروپین همراه فوایدی که به صورت درمانی دارد و برای ورزشکاران به خصوص ورزشکاران رشته بدنسازی مفید فایده است، عوارض خطرناکی را به دنبال دارد. پس حتما با احتیاط و علم آن را مصرف کنید تا به شما آسیبی وارد نشود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری