داروخانه آنلاین دکتر روغنی

راهکار هایی برای افزایش هورمون رشد


06 مهر 1402

راهکار هایی برای افزایش هورمون رشد


برای افزایش ترشح هورمون رشد می‌توان راهکار های طبیعی را امتحان کرد ولی قبل از اقدام به هر کاری بهتر است با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است پزشک برای کمک به رشد کودکان تزریق آمپول هورمون رشد را پیشنهاد بدهد.

هورمون رشد

هورمون رشد

هورمون رشد تاثیر زیادی در رشد قدی در کودکی و نوجوانی، متابولیسم بدن، عضله‌سازی و ترمیم سلولی دارد. خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی از راه‌های افزایش این هورمون در کودکان و نوجوانان است. استفاده از مکمل‌ها و قرص یا آمپول سوماتوتروپین باعث افزایش هورمون رشد در بدن می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. هورمون رشد چیست؟
  2. راه‌های افزایش هورمون رشد
  3. سخن پایانی

1) هورمون رشد چیست؟

هورمون رشد، هورمونی مهم است که از غده هیپوفیز ترشح و به ترمیم سلولی و متابولیسم کمک می‌کند. سطح هورمون رشد در بدن، شاخص مناسبی برای سنجش وضعیت سلامت افراد در نظر گرفته می‌شود زیرا که کمبود هورمون رشد بدون شک ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش خواهد داد. سوخت رسانی به بدن در حال رشد کودکان، تنظیم متابولیسم و حفظ ترکیب بدن از عملکردهای هورمون رشد در بدن انسان است. رژیم غذایی، سبک زندگی و ترکیب چربی بدن در کاهش یا افزایش هورمون رشد تاثیر مستقیم دارند.

2) راه‌های افزایش هورمون رشد

تنظیم زمان غذا خوردن

بدن در شب میزان بیشتری هورمون رشد تولید می‌کند. از طرفی بلافاصله بعد از غذا سطح انسولین در بدن به سرعت افزایش می‌یابد و ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد تا ثابت شود. در نتیجه بهتر است بین آخرین وعده غذایی روزانه و زمان خواب خود حداقل ۲ ساعت فاصله قرار داده شود. به این نکته باید توجه کرد که درست قبل از خواب از غذا خوردن بپرهیزید.

کنترل سطح قند خون

سطح بالای انسولین در بدن باعث کاهش سطح هورمون رشد می‌شود. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل ماکارونی، برنج سفید و نان سفید بیشترین نقش را در افزایش قند خون دارند. پرهیز از آنها نقش موثری در کمک به افزایش سطح هورمون رشد خواهد داشت.

کاهش چربی بدن

مقدار چربی در اطراف شکم به طور مستقیم با سطح هورمون رشد در ارتباط است. هرچه چربی اضافی در بدن بیشتر باشد، تولید HGH (هورمون رشد) را بیشتر مختل می‌کند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش خواهد داد. می‌توان نتیجه گرفت که برای کمک به افزایش هورمون رشد حتما لازم است تا وزن خود را در حد ایده‌آل حفظ کنید و چربی‌های بدن را کاهش دهید.

مصرف قرص ال آرژنین

دوزهای پایین قرص ال آرژنین هیچ تاثیر قابل توجهی بر سطح HGH ندارد. اما دوزهای بالای این مکمل می‌تواند سطح هورمون رشد را تا 60% در شب افزایش دهد. به این هم توجه داشته باشید که مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد حتما باید تحت نظارت و با دستور پزشک صورت گیرد. خودسرانه از این مکمل استفاده نکنید.

مصرف غذاهای غنی از گلوتامین

گلوتامین یک اسید آمینه قوی است که در حد قابل توجهی باعث افزایش هورمون رشد می‌شود. غذاهای غنی از گلوتامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این غذاها عبارتند از گوشت، اسفناج، تخم مرغ و ماهی. همچنین می‌توانید برای خرید مکمل گلوتامین از داروخانه اقدام نمایید.

غذا های گلوتامین

فستینگ یا روزه داری

روزه داری متناوب بر سطح انسولین و سطوح چربی در بدن تاثیر می‌گذارد و همچنین روی سطح هورمون رشد هم اثر دارد. یک نوع از روزه داری متناوب به این صورت است که فرد ۱۶ ساعت در روز غذا نمی‌خورد و ۸ ساعت باقی مانده را با مصرف غذاهای سالم سر می‌کند. نوع دیگر افراد می‌توانند ۲ روز در هفته کالری مصرفی خود را در حد ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری حفظ کنند و روزهای دیگر عادی غذا بخورند.

مصرف مکمل های ورزشی

بعضی از مکمل های بدنسازی می‌توانند علاوه بر بهبود عملکرد ورزشی موجب شوند تا به طور موقت شاهد افزایش سطح هورمون رشد باشیم.

مصرف قرص ملاتونین

ملاتونین هورمونی مهم در بدن است که در فرایند خواب نقش مهمی ایفا می‌کند. قرص ملاتونین به تنظیم خواب در بدن کمک می‌کند. می‌توان گفت که خرید قرص ملاتونین و مصرف آن تاثیر مستقیمی در افزایش هورمون رشد دارد. با اینکه مکمل‌های ملاتونین همواره بی‌خطر و بدون عارضه در نظر گرفته می‌شوند اما به این دلیل که آنها ممکن است روی مغز تاثیر بگذارند، در زمینه مصرف یا عدم مصرف آن با پزشک حتما مشورت نمایید.

افزایش کیفیت خواب

توجه داشته باشید که غده هیپوفیز حداکثر مقدار هورمون رشد را در شب و در طول خواب آزاد می‌سازد. سطح هورمون رشد بر اساس الگوی چرخه خواب دچار افزایش یا کاهش می‌شود. تولید هورمون رشد در بدن انسان قبل از نیمه شب در بالاترین مقدار خود است و در اوایل صبح به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود.

مصرف مکمل گابا

گابا آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک انتقال دهنده مهم عصبی می‌باشد که سیگنال‌ها را به اطراف مغز ارسال کرده و اثر آرامش‌بخشی بر سیستم عصبی مرکزی دارد. به همین دلیل مصرف کپسول گابا بیشتر به منظور بهبود کیفیت خواب و حفظ آرامش پیشنهاد می‌شود. تحقیقات نشان داده‌ که وقتی مکمل‌های گابا در حین استراحت و ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرند، سطح هورمون رشد به ترتیب 400 و 200 درصد افزایش می‌یابد.

تمرینات ورزشی با شدت بالا

تمرینات ورزشی با شدت بالا

ورزش یک روش عالی برای کمک به افزایش هورمون رشد است. عوامل دیگری هم دخیل هستند مثل ویژگی‌های فیزیولوژیکی بدن، مقدار غذای مصرفی قبل از تمرین و همچنین نوع و شدت ورزش. مطالعات نشان داده‌اند که در میان تمام انواع ورزش‌ها، تمرین با شدت بالا بیشترین تاثیر را در افزایش هورمون رشد دارد.

ایروبیک

ورزش‌های هوازی می‌توانند سبب افزایش هورمون رشد شود. میزان این افزایش به نوع و شدت ورزش و آمادگی قلبی- تنفسی افراد بستگی دارد. تحقیقات نشان داده‌ که ورزش با شدت بالا سطح HGH را بالا می‌برد. در درازمدت اگر ورزش با شدت متوسط باشد، عملکرد هورمون‌های بدن را بهینه کرده و چربی بدن را کاهش می‌دهد. این دو عامل هر دو در افزایش هورمون رشد دخالت دارند.

مصرف اورنیتین در رژیم غذایی

اورنیتین یک اسید آمینه می‌باشد که در سنتز پروتئین و افزایش توده عضلانی نقشی حیاتی دارد. برای افزایش هورمون رشد می‌توانید مواد غذایی غنی از اورنیتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهایی مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت گاو. مصرف مکمل‌های حاوی اورنیتین ۳۰ دقیقه پس از تمرین در افزایش هورمون رشد تاثیر قابل توجهی دارد.

سخن پایانی

افزایش هورمون رشد انجام برخی ورزش‌ها، با تغییر در سبک زندگی، مصرف بعضی مکمل‌ها، کنترل سطح قند، تنظیم خواب  و چربی خون به طور طبیعی مقدور است.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری