داروخانه آنلاین دکتر روغنی

علائم و درمان قارچ ناخن


20 آذر 1402

علائم و درمان قارچ ناخن


عفونت‌های قارچی می‌توانند هر قسمتی از بدن را درگیر کنند. قارچ‌ها به طور معمول در کنار سایر باکتری‌های مختلف در داخل بدن و یا روی آن وجود دارند. اما زمانی که یک قارچ شروع به رشد بیش از حد می‌کند، امکان ابتلا به عفونت وجود دارد.

 قارچ ناخن

 قارچ ناخنآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. قارچ ناخن چیست؟
  2. علائم قارچ ناخن
  3. درمان قارچ ناخن
  4. انواع قارچ ناخن
  5. سخن پایانی

1. قارچ ناخن چیست؟

عفونت قارچی ناخن به علت رشد بیش از حد قارچ‌ها در داخل، زیر یا روی ناخن رخ می‌دهد. قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، در نتیجه این نوع محیط می‌تواند به طور طبیعی باعث افزایش جمعیت آنها شود. همان قارچ‌هایی که عامل ایجاد کننده خارش، پای ورزشکار و کرم حلقوی هستند، می‌توانند باعث عفونت ناخن هم گردند.

قارچ‌هایی که از قبل در بدن یا روی بدن شما وجود داشته باشند، می‌توانند باعث عفونت ناخن شوند. اگر با فرد دیگری مبتلا به عفونت قارچی در تماس بوده باشید، احتمال ابتلای شما به این وضعیت وجود دارد. عفونت‌های قارچ ناخن‌ شست پا بیشتر از ناخن‌های دست اتفاق می‌افتد، احتمالاً به این دلیل که انگشتان پا معمولاً به کفش‌ها محدود می‌شوند، جایی که یک محیط گرم و مرطوب است.

2. علائم قارچ ناخن

1) ناخن‌های ضخیم و ترک خورده:

 یک ناخن آلوده به وضوح ضخیم و شکننده‌تر از قبل به نظر می‌رسد. در اثر برخورد جزئی با هر سطح، ناخن ممکن است از ترس جدا شدن آسیب ببیند. 

2) تغییر رنگ ناخن:

 این اولین علامتی است که در هنگام عفونت قارچی مشاهده می‌شود. ممکن است کمی تغییر رنگ در کل ناخن یا لکه‌های سفید یا زرد روی ناخن ایجاد شود. در بعضی موارد، کل ناخن به یک رنگ تیره زشت تبدیل می‌شود که ممکن است به نظر نیز یک لخته خون باشد.

3) احساس بوی ناخوشایند:

 عفونت ناخن در اثر باکتری و تجمع قطعات شکسته ناخن و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. همه این ترکیبات بوی بد ایجاد می‌کند.

4) شکننده بودن ناخن یا ناهموار بودن سطح آن

5) جدا شدن ناخن از بستر

3. درمان قارچ ناخن

1) داروهای ضد قارچ خوراکی:

این داروها اغلب انتخاب اول هستند و با مشورت پزشک مصرف می‌شوند. یکی از این داروها ایتراکونازول یا کانازول (Sporanox) است. این داروها به رشد ناخن جدید بدون عفونت کمک کرده و به آرامی بخش آلوده را جایگزین می‌کنند. این نوع دارو را روزانه به مدت ۶ تا ۱۲ هفته مصرف کنید. فرایند بهبود ناخن شما ممکن است چهار ماه یا بیشتر طول بکشد اما تا زمانی که ناخن به طور کامل رشد نکند نتیجه نهایی درمان را نخواهید دید.

داروهای ضدقارچ خوراکی ممکن است عوارض جانبی مانند خارش و آسیب کبدی ایجاد کنند. همچنین ممکن است با سایر داروهای تجویزی شما تداخل داشته باشند. برای مصرف داروهای ضدقارچ خوراکی ممکن است نیاز به آزمایش خون برای بررسی چگونگی انجام این نوع داروها داشته باشید. به طور کلی داروهای ضدقارچ خوراکی برای افراد مبتلا به بیماری کبدی، نارسایی قلبی یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند توصیه نمی‌شود.

2) لاک ناخن ضد قارچ:

پزشک ممکن است یک لاک ناخن ضد قارچی به نام سی کلوپیروکس را تجویز کند. نحوه استفاده از لاک ناخن ضد قارچ بسیار ساده است. شما باید آن را یک بار در روز بر روی ناخن های آلوده و پوست اطراف خود بکشید. پس از گذشت یک روز لایه‌های خشک شده لاک‌را با الکل پاک کنید و سپس دوباره اطراف پوست و ناخن آلوده را لاک بزنید. فرایند بهبود ناخن شما ممکن است بیش از چهار ماه طول بکشد پس صبور باشید و در طول درمان به درستی از لاک ناخن ضد قارچ استفاده کنید.

3) کرم ناخن ضد قارچ:

پزشک ممکن است یک کرم ضد قارچ، مانند افیناکونازول (جوبلیا) و تاوبورول (کریدین) را تجویز کند. این کرم‌ها ممکن است بهتر عمل کنند اگر شما برای اولین بار ناخن‌ها را نازک کنید. این کار به دارو کمک می‌کند تا ناخن‌ها را نازک کنید و از یک لوسیون بدون نسخه حاوی اوره سطح ناخن استفاده کنید.

4) جراحی برداشتن ناخن:

جراحی برداشتن ناخن یک جراحی بسیار دردناک است اما پزشکان جهت عدم شیوع عفونت به ناخن‌های دیگر و اطراف آن، این جراحی را توصیه می‌کنند. دلیل دیگری که پزشک ممکن است جراحی برداشتن ناخن را پیشنهاد کنند، درمان عفونت‌های قارچی در زیر ناخن است، زیرا در صورت وجود ناخن، نمی‌توان مستقیماً داروهای ضد قارچ را در استفاده کرد.

انواع قارچ ناخن

4. انواع قارچ ناخن

1) قارچ ناخن ساب انگووال دیستال (Distal subungual infection):

عفونت‌های قارچی زیر ناخنی دیستال شایع‌ترین نوع عفونت قارچ ناخن هستند و می‌توانند به صورت قارچ ناخن انگشت دست و قارچ ناخن انگشت پا ظاهر شوند. هنگام عفونت، لبه خارجی ناخن ظاهری دندانه دار با رگه‌های سفید و یا زرد در سراسر ناخن پیدا می‌کند. این عفونت قادر است به بستر ناخن و قسمت زیرین ناخن نفوذ کند.

2) قارچ ناخن سطحی سفید (White superficial infection):

این عفونت‌های سطحی سفید، معمولاً به صورت قارچ ناخن پا ظاهر می‌شوند. نوع خاصی از قارچ به لایه‌های بالایی ناخن حمله کرده و لکه‌های سفید مشخصی را روی ناخن ایجاد می‌کند.

در نهایت این تکه‌های سفید کل ناخن را می‌پوشانند که زبر، نرم و مستعد فرو ریختن می‌شود. لکه‌های روی ناخن ممکن است حفره دار و پوسته پوسته شوند.

3) قارچ ناخن ساب انگووال پروگزیمال (Proximal subungual infection):

این نوع از عفونت قارچی ناخن از شیوع کمتری برخوردارند، اما می‌توانند ناخن‌های دست و پا را درگیر کنند. با گسترش عفونت به سمت بالا، لکه‌های زرد رنگ در پایه ناخن ظاهر می‌شوند.

این عفونت معمولاً در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف رخ داده، همچنین می‌تواند ناشی از آسیب جزئی به ناخن باشد.

4) عفونت کاندیدا (Candida infection):

قارچ‌های کاندیدا باعث این نوع عفونت شده و می‌توانند به ناخن‌هایی که قبلاً در اثر عفونت یا ضربه قبلی آسیب دیده‌اند حمله کنند. معمولاً کاندیدا ناخن‌های دست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت اغلب در افرادی که مرتب دستان خود را در آب خیس می‌کنند، رخ می‌دهد.

5. سخن پایانی

اگر مبتلا به دیابت و عفونت قارچی ناخن باشید، مراجعه به پزشک حائز اهمیت ویژه‌ای است. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطرات بیشتری برای ایجاد عوارض بالقوه جدی ناشی از این عفونت‌ها هستند. اگر مبتلا به دیابت هستید و گمان می‌کنید در حال ابتلا به عفونت قارچی ناخن هستید با پزشک خود در این باره صحبت کنید. در مورد ابتلای کودکان به این عفونت‌های قارچی، صحبت با دکتر عفونی اطفال می‌تواند کمک کننده باشد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری