داروخانه آنلاین دکتر روغنی

موفقیت یک داروی جدید دیابت نوع 2 در کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی (Tirzepatide)


22 اسفند 1402

موفقیت یک داروی جدید دیابت نوع 2 در کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی (Tirzepatide)


تیرزپاتید مانند سماگلوتید با تقلید از برخی از هورمون‌ها در بدن عمل می‌کند که طبق آن این هورمون‌ها به افراد کمک می‌کند بعد از خوردن غذا احساس سیری کنند. این هورمون‌ها اغلب در افراد دارای چاقی مفرط در سطوح پایین قرار دارد.

Tirzepatide

Tirzepatideآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. tirzepatide چیست؟
  2. مکانیسم عمل Tirzepatide
  3. عوارض جانبی Tirzepatide
  4. برای چه کسانی می‌توان مانجارو تجویز کرد؟
  5. توصیه های قبل از مصرف مانجارو
  6. سخن پایانی

1. tirzepatide چیست؟

سازمان غذا و دارو آمریکا درمان جدیدی برای دیابت نوع ۲ تایید کرده است. این درمان شامل تزریق دارویی به نام Mounjaro (tirzepatide) یک بار در هفته است. 

2. مکانیسم عمل Tirzepatide

GLP-1 (Glucagon-like peptide-1) و GIP (Glucose-dependent insulinotropic polypeptide) هورمون­‌هایی هستند که در کنترل قند خون نقش دارند. GLP-1 موجب تحریک آزادسازی انسولین و مهار ترشح گلوکاگون می­‌گردد. GIP نیز با تحریک آزادسازی انسولین (همچنین حساسیت انسولینی) و کاهش گلوکاگون از پانکراس باعث کاهش قند خون می‌­گردد. این دارو همچنین باعث کاهش سرعت خروج غذا از معده می‌شود. در نتیجه کاهش سرعت، اشتها نیز کمتر می‌شود. 

Tirzepatide، آنالوگی (آنالوگ‌­ها موادی هستند که از نظر ساختار شیمیایی بسیار شبیه به ماده دیگر هستند) برای GIP است که هم گیرنده GIP و هم گیرنده GLP-1 را فعال می­‌کند. این اتفاق منجر به کنترل بهتر قند خون می­‌گردد. اتصال دارو به گیرنده GIP از افینیتی (Affinity) بالاتری نسبت به گیرنده GLP-1 برخوردار است. این دارو همچنین به آلبومین متصل می‌گردد که نیمه عمر آن در خون را بالا می‌برد.

3. عوارض جانبی Tirzepatide

در رابطه با این دارو مطالعه‌ای در مورد بیماران با سابقه التهاب پانکراس هنوز صورت نگرفته است. همچنین به گزارش ژورنال new England این دارو در مرحله توسعه خود توانسته است نشانه‌های کاهش وزن را با یک‌بار مصرف در هفته از خود نشان دهد. شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده‌شده شامل تهوع، اسهال و استفراغ است که با مقدار دوز افزایش می‌­یابد. سایر عوارض جانبی گزارش‌شده عبارتند از: سوء هاضمه، یبوست، درد شکم، سرگیجه و هیپوگلیسمی (افت قند خون).

توصیه های قبل از مصرف مانجارو

4. برای چه کسانی می‌توان مانجارو تجویز کرد؟

تاییدیه FDA درباره مصرف داروی Mounjaro به طور خاص محدود به بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ است. همچنین توصیه می‌شود از این دارو برای کنترل قند خون در کنار برنامه غذایی و ورزش استفاده شود.

تاثیر و مصرف این دارو در بیماران با سابقه التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) مطالعه نشده است. همچنین برای استفاده در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ توصیه نمی‌شود.

خواص ضد چاقی و تاثیر این دارو در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بدون دیابت نوع ۲ در حال تحقیق و بررسی است. مصرف این دارو به این منظور نیاز به تأییدیه جداگانه FDA دارد. در نتیجه توصیه می‌شود در حال حاضر از داروی مانجارو برای صرفا کاهش وزن استفاده نگردد.

5. توصیه های قبل از مصرف مانجارو

  1. اگر به هر داروی دیگر حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. ترکیبات دارو را بررسی کنید یا از پزشک داروساز بپرسید.
  2. اگر تا به حال بیماری لوزالمعده یا کلیوی، مشکلات معده مانند مشکل در هضم غذا یا سابقه رتینوپاتی دیابتی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود حتما مشورت کنید.

6. سخن پایانی

Tirzepatide ساخت شرکت lilly در می 2022 توانست تأییدیه FDA را اخذ کند. این دارو که به صورت زیرجلدی تزریق می­‌شود، فراهمی زیستی حدود 80% دارد. در ابتدا از Tirzepatide به عنوان یک عامل کاهنده گلوکز و برای درمان بیماران دیابت نوع 2 استفاده می­‌شد؛ اما مطالعات نشان داده که این دارو برای کاهش وزن نیز می‌­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین لازم به ذکر است که این دارو در اروپا به صورت تک‌درمانی یا در ترکیب با داروهای دیگر در درمان دیابت نوع دو به کار می‌رود.  افزون بر آن، داروی Tirzepatide یک رقابت سخت و تنگاتنگ با داروی پرفروش semaglutide شرکت نونوردیسک دارد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری