داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تداخل دارو های حاوی رتینوئیک اسید مثل نورم اسکین با دارو های پروژسترونی در جلوگیری از بارداری چیست


15 خرداد 1403

تداخل دارو های حاوی رتینوئیک اسید مثل نورم اسکین با دارو های پروژسترونی در جلوگیری از بارداری چیست


داروی isotretinoin باید با تایید و نسخه پزشک تجویز شود و از مصرف سرخود و بدون نسخه آن خودداری کنید.

تداخل داروهای حاوی رتینوئیک اسید با داروهای جلوگیری از بارداری

تداخل دارو های حاوی رتینوئیک اسیدآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. داروی نورم اسکین چیست؟
  2. موارد مصرف قرص نورم اسکین
  3. موارد منع مصرف نورم اسکین
  4. تداخل دارویی نورم اسکین (ایزوترتینوئین)
  5. مصرف نورم اسکین (isotretinoin) در دوران بارداری و شیردهی
  6. سخن پایانی

1. داروی نورم اسکین چیست؟

قرص نورم اسکین یا ایزوترتینوئین یک داروی خوراکی است که برای درمان آکنه خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. این دارو با کاهش تولید چربی توسط غدد چربی پوست کار کرده و با نام‌های ایزوترتینوئین و راکوتان نیز شناخته می‌شود. آکنه یک بیماری پوستی شایع است و در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد جوش، جوش سرسیاه، جوش سرسفید و سایر مشکلات پوستی شود. این محصول در کنار کاربردهای متنوع، دارای موارد احتیاط و عوارض زیادی است.

2. موارد مصرف قرص نورم اسکین

این دارو برای درمان آکنه کیستیک شدید (همچنین به عنوان آکنه گره‌ای شناخته می‌شود) که به درمان‌های دیگر (مانند بنزوئیل پراکسید یا کلیندامایسین اعمال شده روی پوست یا تتراسایکلین یا مینوسیکلین خوراکی) پاسخ نداده است، استفاده می‌شود. این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها به نام رتینوئیدها است که با کاهش تولید چربی صورت (سبوم) عمل می‌کند. لازم بذکر است، مقادیر زیاد سبوم می‌تواند منجر به آکنه شدید شود. در صورت عدم درمان، آکنه شدید ممکن است باعث ایجاد اسکار دائمی در بیماران شود. مهم‌ترین موارد مصرف قرص نورم اسکین (isotretinoin)  آکنه ندولار شدید و سرکش می‌باشد که با تایید و نسخه پزشک قابل استفاده است.

3. موارد منع مصرف نورم اسکین

  1. بارداری
  2. حساسیت به ایزوترتینوئین یا ویتامین A
  3. کودکان و نوزادان (تنها با دستور و تجویز پزشک)
  4. افراد دارای سوابق پزشکی خاص مانند مشکلات کبدی
  5. افرادی که به ترکیبات سازنده قرص نورم اسکین آلرژی دارند.

سمیت جنینی ایزوترتینوئین

  1. این محصول را در زنانی که باردار هستند یا امکان بارداری در آن‌ها وجود دارد، استفاده نکنید. اثرات مستند جنینی شامل ناهنجاری‌های داخلی و خارجی، نمرات ضریب هوشی کمتر از 85، سقط خود به خود، زایمان زودرس و مرگ جنین است.
  2. ناهنجاری‌های خارجی مستند شامل ناهنجاری‌های جمجمه، ناهنجاری‌های گوش (شامل آنوتیا، میکروپینا، کانال‌های شنوایی خارجی کوچک یا غایب)، ناهنجاری‌های چشم (از جمله میکروفتالمی)، دیسمورفی صورت و شکاف کام هستند.
  3. همچنین ناهنجاری‌های داخلی مستند شامل ناهنجاری‌های CNS (شامل ناهنجاری مغزی، ناهنجاری مخچه، هیدروسفالی، میکروسفالی، نقص عصبی جمجمه)، ناهنجاری‌های قلبی عروقی، ناهنجاری غده تیموس و کمبود هورمون پاراتیروئید می‌باشد.
  4. در صورت وقوع حاملگی فوراً مصرف دارو را قطع کرده و بیمار را برای ارزیابی به متخصص زنان و زایمان باتجربه در زمینه سمیت تولید مثلی ارجاع دهید.

4. تداخل دارویی نورم اسکین (ایزوترتینوئین)

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. لیستی از داروهای شیمیایی و گیاهی مورد استفاده خود تهیه کرده و در زمان مراجعه به پزشک به وی نشان دهید. داروهای تتراسایکلین (مانند مینوسیکلین، تتراسایکلین)، داروهای نوع ویتامین A (مانند آسیترتین، بکساروتن)، داروهای تحلیل‌کننده استخوان (به عنوان مثال داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین، کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون) سبب تداخل دارویی با قرص نورم اسکین می‌شوند.

مصرف نورم اسکین (isotretinoin) در دوران بارداری و شیردهی

5. مصرف نورم اسکین (isotretinoin) در دوران بارداری و شیردهی

استفاده و مصرف داروی نورم اسکین در دوران بارداری ممنوع (منع مصرف) است. در صورت تجویز به یک بیمار باردار می‌ تواند باعث آسیب جنین شود. این محصول سبب افزایش خطر ناهنجاری‌ های مادرزادی عمده، سقط جنین‌ های خود به خود و زایمان‌های زودرس به دنبال مواجهه با ایزوترتینوئین در دوران بارداری در انسان خواهد شد. همچنین خطر بسیار بالایی برای نقایص مادرزادی تهدید‌کننده زندگی وجود دارد که در صورت حاملگی در حین مصرف هر مقدار از این دارو حتی برای دوره های کوتاه مدت ایجاد می‌شود.

در صورت استفاده از دارو در دوران بارداری یا اگر بیمار در حین دریافت درمان باردار شد، بیمار باید از خطرات احتمالی برای جنین مطلع شود. اگر حاملگی در طول درمان بیمار رخ دهد، باید فوراً مصرف دارو قطع و بیمار برای ارزیابی و مشاوره بیشتر به متخصص زنان و زایمان باتجربه در مسمومیت باروری ارجاع داده شود.

تاثیرات کپسول نورم اسکین بر شیردهی

اطلاعات زیادی در رابطه با خطر قرص نورم اسکین بر نوزاد شیرخوار و تولید شیر مادر وجود ندارد. به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان شیرخوار، به بیماران توصیه شود که شیردهی در طول درمان و حداقل 8 روز پس از آخرین دوز را قطع کنند.

کپسول ایزوترتینوئین و پیشگیری از بارداری

  1. بیمارانی که امکان بارداری در آن‌ ها وجود دارد، از 2 روش پیشگیری بارداری به طور همزمان استفاده کنند.
  2. آماده‌سازی پروژسترون با دوز میکرو (قرص‌های کوچک که حاوی استروژن نیستند) یک روش ناکافی پیشگیری از بارداری در طول درمان هستند.
  3. هر روش کنترل بارداری ممکن است شکست بخورد. گزارش‌هایی از بارداری از بیمارانی که از داروهای ضد‌بارداری خوراکی ترکیبی و همچنین سیستم‌های واژینال ضد بارداری، درج‌های واژن، سیستم‌های ترانس درمال و تزریق استفاده کرده‌اند، گزارش شده است.
  4. به پزشکان توصیه می‌ شود اطلاعات مربوط به تجویز هر دارویی را که همزمان با داروهای ضد بارداری هورمونی تجویز می‌شود، مطالعه کنند. زیرا برخی از داروها ممکن است اثربخشی این محصولات ضدبارداری را کاهش دهند.

6. سخن پایانی

داروی isotretinoin باید با تایید و نسخه پزشک تجویز شود و از مصرف سرخود و بدون نسخه آن خودداری کنید. این محصول دارای موارد منع مصرف در زنان باردار و کودکان است که در صورت عدم رعایت خطرات زیادی سلامت بیمار را تهدید خواهد کرد. مصرف این دارو در برخی بیماران سبب تشدید آکنه‌ها می‌شود، اما بعد از گذشت یک الی دو ماه بهبودی در بیمار حاصل خواهد شد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری