داروخانه آنلاین دکتر روغنی

چه کسانی نباید از مکمل زینک استفاده کنند


20 تیر 1403

چه کسانی نباید از مکمل زینک استفاده کنند


زینک یا همان روی یکی از ضروری‌ترین عناصر معدنی برای بدن است که با وجود اینکه در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، با این حال کمبود آن به خصوص در ایران زیاد به چشم می‌خورد.

 مکمل زینک

 مکمل زینکآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. قرص زینک یا مکمل روی چیست؟
  2. نقش روی در بدن
  3. فواید قرص زینک
  4. چه افرادی نباید قرص زینک مصرف کنند؟
  5. سخن پایانی

1. قرص زینک یا مکمل روی چیست؟

زینک یک عنصر معدنی است که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش مهمی دارد. این عنصر موجب تقویت سیستم ایمنی، تقویت پوست و مو، بهبود عملکرد مغز و فعالیت‌های جنسی می‌شود. قرص زینک یا مکمل روی نوعی مکمل غذایی است که به شما کمک می‌کند تا نیاز روزانه بدن به زینک را تأمین کنید. علاوه بر این‌ها قرص زینک یک عامل درمانی برای رفع مشکلات پوستی، تقویت سیستم ایمنی بدن ضعیف، افزایش سطح تستوسترون در مردان و تسریع روند درمان انواع سردرد و آرتروز نیز هست.

2. نقش روی در بدن

بیش از 100 آنزیم و هورمون برای ترشح و فعال شدن در بدن انسان به “روی” نیاز دارند. مقدار اضافی روی در بدن ذخیره نمی‌شود بنابراین این ماده معدنی باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی به طور منظم مورد مصرف قرار گیرد. روی در چندین واکنش بیولوژیکی مهم در بدن نقش داشته و کمبود آن را باید جدی در نظر گرفت. از جمله فواید روی در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. التهاب در بدن را کاهش می‌دهد.
  2. به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  3. در ترمیم زخم و لخته شدن خون موثر است.
  4. در حفظ سلامت چشم‌ها و بینایی نقش دارد.
  5. ممکن است به کاهش و درمان آکنه کمک کند.
  6. سطح هورمون‌های تیروئیدی در خون را تنظیم می‌نماید.

3. فواید قرص زینک

  1. تقویت سیستم ایمنی: محققان پس از انجام مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف قرص زینک می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاوم سازد.
  2.  کم به سلامت پوست و مو: زینک برای سلامت پوست و مو بسیار مهم است. قرص زینک نقش اساسی در درمان مشکلات پوستی مانند جوش صورت، التهاب‌های پوستی، التیام زخم‌ها و کنترل ریزش مو دارد.
  3. حفظ سلامت مغز و عملکرد شناختی: عملکرد مغز و فعالیت‌های شناختی تا حد زیادی به روی وابسته است. علاوه بر این‌ها مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قرص زینک می‌تواند باعث افزایش حافظه و تمرکز و کاهش اختلالات عصبی مانند افسردگی کمک کند.
  4. کنترل قند خون: طبق مطالعات و آزمایش‌های اخیر، محققان معتقدند که روی منجر به کاهش مقاومت به انسولین می‌شود؛ بنابراین بدن شما برای استفاده مؤثر از انسولین تلاش کرده و قند خونتان را در محدوده طبیعی نگه می‌دارد.
  5. سلامت عملکرد جنسی: زینک یک عنصر اساسی برای تأمین سلامت جنسی است. بهبود عملکرد جنسی، افزایش سطح تستوسترون در مردان، بهبود نازایی و افزایش میل جنسی در زنان و مردان و تنظیم سیکل‌های قاعدگی از هدایای مصرف مکمل روی یا قرص زینک پلاس است.
  6. جلوگیری از بیماری‌های چشمی: یکی دیگر از فواید اثبات‌شده مکمل زینک، تقویت سلامت چشم و درمان برخی عارضه‌های چشمی مانند: دژنراسیون ماکولا است. مطالعات نشان‌دهنده آن است که افراد بسته به سن و سال و میزان عارضه چشمی خود می‌توانند دید چشم‌هایشان را با مصرف قرص زینک ایرانی یا خارجی بهبود ببخشند.
  7. کمک به سلامت قلب و عروق‌: زینک فشارخون بالا را کاهش می‌دهد، سطح کلسترول خوب را افزایش داده و عوامل خطر در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی را پایین می‌آورد. به همین جهت خوردن مکمل روی باعث تقویت قلب و عروق آن خواهد شد.
  8. بهبود حس بویایی و چشایی: زینک نقش مهمی در میزان تشخیص بو و طعم دارد. مصرف زینک پلاس ممکن است موجب بهبود حس بویایی و چشایی کودکان شده و نهایتاً باعث افزایش اشتهایشان شود.
  9. رشد فیزیکی و عقلی سالم: مکمل زینک پلاس می‌تواند به رشد و تقویت استخوان‌ها، عضلات و بافت‌های بدن کودکان کمک کند.

 چه افرادی نباید قرص زینک مصرف کنند

4. چه افرادی نباید قرص زینک مصرف کنند؟

افرادی که دارای شرایط زیر هستند، قبل از مصرف هر نوع مکمل زینک اعم از مکمل روی قهوه‌ای یا قرص اولترا زینک باید با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنند:

  1. افرادی که به زینک حساسیت دارند.
  2. بیماران کبدی که بیماری‌شان در محدوده شدید قرار می‌گیرد. به دلیل عدم توانایی کبد در تجزیه و هضم زینک ممکن است دچار مشکل شوند.
  3. افرادی که دارای بیماری کلیوی مزمن هستند نباید مکمل زینک بخورند. زیرا زینک بر کلیه این افراد اثرگذاری منفی دارد.
  4. کسانی که به زخم معده، اسهال مزمن یا اختلالات جذب نیوتریسیونال مبتلا هستند باید از خوردن مکمل روی خودداری کنند. چراکه احتمال بروز تهوع، استفراغ و اسهال را در خود افزایش می‌دهند.
  5. نیاز خانم‌های باردار و مادران شیرده به زینک در این دوران افزایش پیدا می‌کند؛ اما مصرف زیاد یا بدون نسخه زینک می‌تواند برای جنین یا نوزاد مضر باشد. به همین دلیل نباید بدون مشورت با پزشک از این مکمل استفاده کنند.

5. سخن پایانی

مصرف قرص زینک به تنهایی موجب کاهش و افزایش وزن یا کنترل چاقی و لاغری نمی‌شود. بااین‌حال ممکن است که خاصیت ضد التهابی، کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود متابولیسم زینک که در نهایت موجب تنظیم سطح لیپید و گلوکز در بدن می‌شود، کاهش وزن را به دنبال داشته باشد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری