داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تایید عامل خوراکی برای ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (بودزوناید سوسپانسیون خوراکی)


19 فروردین 1403

تایید عامل خوراکی برای ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (بودزوناید سوسپانسیون خوراکی)


این دارو ترکیبی است از اپی‌مر 22R و 22S و برای درمان بیماری‌های التهابی ریه‌ و روده مانند آسم، COPD، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو استفاده می‌شود. Budesonide در 14 فوریه 1994 تاییدیه FDA را دریافت کرد. همچنین در یک محصول ترکیبی با فرموترول نیز موجود است.

تایید عامل خوراکی برای ازوفاژیت ائوزینوفیلیک

تایید عامل خوراکی برای ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (بودزوناید سوسپانسیون خوراکی)آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. موارد مصرف Budesonide
  2. فارماکودینامیک Budesonide
  3. عوارض جانبی و شکل دارویی
  4. طریقه مصرف Budesonide
  5. ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EoE) چیست؟
  6. علائم و نشانه‌های ازوفاژیت ائوزینوفیلیک 
  7. سخن پایانی

1. موارد مصرف Budesonide

کپسول رهش طولانی‌مدت Budesonide برای درمان و نگهداری بیماری کرون خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولات مختلف Budesonide استنشاقی برای درمان پیشگیرانه در آسم و کاهش تشدید COPD اندیکاسیون دارند. اسپری بینی Budesonide برای رفع علائم تب یونجه و آلرژی­‌های تنفسی فوقانی بدون نسخه موجود است. کپسول‌های طولانی‌رهش برای القای بهبودی کولیت اولسراتیو خفیف تا متوسط و فوم رکتوم برای کولیت اولسراتیو دیستال خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. علاوه بر این، فرمول کپسول تأخیری رهش Budesonide برای کاهش پروتئینوری در بزرگسالان مبتلا به نفروپاتی IgA که در خطر پیشرفت سریع بیماری قرار دارند، استفاده می‌شود. در اروپا، Budesonide برای درمان ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EoE) در بزرگسالان اندیکاسیون دارد.

2. فارماکودینامیک Budesonide

Budesonide یک گلوکوکورتیکوئید است که برای درمان بیماری‌های تنفسی و گوارشی با کاهش التهاب استفاده می‌شود. این دارو شاخص درمانی گسترده‌ای دارد، زیرا دوز آن از بیمار به بیمار دیگر بسیار متفاوت است. بیماران تحت درمان با این دارو باید در مورد خطر هیپرکورتیزولیسم و سرکوب محور آدرنال مشاوره شوند.

3. عوارض جانبی و شکل دارویی

درجه حرارت بالا، گلودرد بسیار، درد گوش یا سینوس، سرفه (بیشتر مخاطی (بلغمی) یا تغییر رنگ مخاط)، درد هنگام ادرار، زخم‌های دهان یا زخمی که بهبود نمی‌یابد، می‌توانند نشانه‌های عفونت باشند. افزایش وزن در قسمت فوقانی کمر یا شکم، صورت پف‌کرده و گرد (ماه‌چهره)، سردردهای بسیار بد و بهبود آهسته زخم، که می‌توانند نشانه‌های سندرم کوشینگ باشند. تهوع یا استفراغ، سرگیجه، بی‌هوشی، ضعف عضلانی، احساس خستگی بسیار، تغییرات خلقی، از دست‌دادن اشتها و کاهش وزن­، می‌تواند نشانه مشکلات غده فوق کلیوی باشد. تغییرات در بینایی، مانند تاری دید یا عدسی کدر در چشم، این‌ها می‌تواند نشانه افزایش فشار در چشم (آب سیاه) یا آب مروارید باشد. درد یا ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، یا تغییرات در ضربان قلب­، می‌توانند نشانه­‌هایی از سطوح پایین پتاسیم باشند. درد شدید معده، کمردرد شدید، احساس بیماری یا اسهال، می‌تواند نشانه مشکلات پانکراس باشد.

طریقه مصرف Budesonide

4. طریقه مصرف Budesonide

Budesonide به‌صورت پودری برای استنشاق از راه دهان با استفاده از یک استنشاقی و به‌عنوان سوسپانسیون برای استنشاق از راه دهان با استفاده از نبولایزر مخصوص (دستگاهی که دارو را به یک غبار قابل استنشاق تبدیل می‌کند) عرضه می‌شود. پودر Budesonide برای استنشاق خوراکی معمولاً دو بار در روز استفاده می‌شود.

5. ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EoE) چیست؟

یک بیماری مزمن سیستم ایمنی مری است،  لوله غذایی که دهان شما را به معده متصل می‌کند. گلبول‌های سفید خاصی به نام ائوزینوفیل در دیواره مری تجمع می‌یابد.که در مری سالم، هیچ ائوزینوفیلی وجود ندارد.

6. علائم و نشانه‌های ازوفاژیت ائوزینوفیلیک 

تجمع ائوزینوفیل‌ها باعث آسیب و التهاب می‌شود که می‌تواند طیف وسیعی از مسائل را به همراه داشته باشد. علائم بیماری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است به سن شما بستگی داشته باشد.

علائم در بزرگسالان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در بلع (دیسفاژی)

• تاثیر غذا (غذا در مری گیر می‌کند)

• گلودرد

• علائم رفلاکس، مانند آروغ زدن، مزه بد، برگشت غذا یا سوزش، که با داروها بهبود نمی‌یابد

بچه‌ها ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• درد شکم

• استفراغ

• مشکل در بلع

• تاثیر غذا

• اشتهای ضعیف

• رفلاکس که با دارو بهبود نمی‌یابد

برخی از علائم احتمالی در نوزادان عبارتند از:

• اشتها یا رشد ضعیف

• مشکلات تغذیه

• استفراغ

• ریفلاکسی که با دارو بهبود نمی‌یابد

گیر افتادن غذا در مری می‌تواند یک وضعیت اورژانسی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. برخی از افراد مبتلا به EoE دوره‌های زمانی را تجربه می‌کنند که در آن علائم ناگهان بدتر می‌شوند. این فوران‌ها ممکن است فصلی باشند، اغلب در بهار، تابستان یا پاییز با افزایش گرده گردان اتفاق می‌افتد و افراد بیشتر در خارج از منزل هستند.

7. سخن پایانی

EoE یک اختلال پیچیده است. برای بیماران مهم است که به متخصص گوارش خود برای مشاوره در مورد مدیریت EoE مراجعه کنند و بفهمند که چه زمانی آندوسکوپی برای بررسی بهتر یا بدتر شدن وضعیت لازم است. بیماران همچنین باید از نزدیک با فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی  خود همکاری کنند تا دریابند که آیا آلرژی در آن نقش دارد یا خیر. یک فوق تخصص آلرژی همچنین می‌تواند تشخیص دهد که آیا نیاز به اجتناب از هر گونه غذا دارید و می‌تواند به شما در مدیریت مشکلات مرتبط مانند آسم، اگزما و رینیت آلرژیک کمک کند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری