داروخانه آنلاین دکتر روغنی

16 اردیبهشت 1403

عوارض برداشتن پولیپ رحم

پولیپ‌ها توده‌های کوچکی در بدن هستند. آن‌ها می‌توانند مانند قارچ‌های کوچک یا برآمدگی‌های مسطح به نظر برسند. پولیپ‌های رحم در پوشش داخلی رحم رشد می‌کنند و به آن‌ها پولیپ آندومتر نیز می‌گویند.

عوارض برداشتن پولیپ رحم

آنچه د این مقاله می‌خوانیم:

1. پولیپ در رحم چیست؟
  2. علائم پولیپ رحم در زنان چیست؟
  3. روش‌های برداشتن پولیپ
  4. عوارض برداشتن پولیپ رحم
  5. سخن پایانی

1. پولیپ در رحم چیست؟

پولیپ رحمی نوعی توده در اندومتروم یا دیواره داخلی رحم زنان است. این توده گاهی با نام پولیپ اندومتریال (Endometrial polyp) نیز نامیده می‌شود. طبق نظریه پزشکان یکی از دلایل مهم در خونریزی غیرطبیعی زنان، پولیپ رحم و فیبروم است. پولیپ رحمی به دو صورت پایه‌دار و بدون پایه در رحم شکل گرفته و رشد می‌کند. این توده‌ها به دیواره رحم می‌چسبند. گاهی شکل آن‌ها دایره‌ای و یا بیضی شکل است. از نظر سایز نیز با همدیگر فرق دارند. در برخی مواقع ممکن است یک پولیپ به اندازه دانه کنجد باشد و یا خیلی بزرگتر از آن. امکان رشد یک یا چند پولیپ رحمی در بدن زنان وجود دارد.

2. علائم پولیپ رحم در زنان چیست؟

1. اختلال در باروری
  2. نامنظم بودن زمان قاعدگی
  3. خونریزی شدید در زمان پریود
  4. امکان لکه بینی و خونریزی در بین دو قاعدگی
  5. امکان خونریزی بعد از یائسگی در بعضی از زنان

یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری قاعدگی نامنظم و خونریزی بین دو قاعدگی است. در برخی زنان یائسه که مبتلا به پولیپ رحمی هستند نیز خونریزی اتفاق می‌افتد. با توجه به آمار به دست آمده بیش از ۲۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری دچار خونریزی غیر طبیعی هستند. از دیگر از نشانه‌های پولیپ رحمی ناباروری و یا سقط جنین در زنان باردار است. پولیپ رحم و بارداری رابطه مستقیم باهم دارند و وجود این بیماری باروری در زنان را مختل می‌کند.

3. روش‌های برداشتن پولیپ

پولیپ‌های کوچکتر ممکن است گاهی اوقات بدون درمان از بین بروند. پزشک شما را تحت نظر خواهد گرفت تا مطمئن شود پولیپ رحم شما که بزرگتر نمی‌شوند. اگر علائمی دارید، ممکن است به درمان برای برداشتن پولیپ نیاز داشته باشید. در صورت داشتن خونریزی نامنظم یا علائم دیگر، احتمالا پزشک شما سونوگرافی لگن را انجام خواهد داد.

گاهی اوقات سونوگرافی به تنهایی نمی‌تواند پولیپ رحم را تشخیص دهد. در این مورد، پزشک ممکن است از یک  دوربین کوچک برای نگاه کردن به داخل رحم استفاده کند. به این عمل هیستروسکوپی می‌گویند. این کار به تشخیص پولیپ کمک می‌کند.

انواع روش‌های درمان‌ برداشتن پولیپ رحم عبارتند از:

1. پولیپکتومی
  2. هیسترکتومی

پولیپکتومی برای برداشتن پولیپ است. می‌توان آن را در کلینیک یا بیمارستان انجام داد. در این روش شما به بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی (کامل) نیاز دارید. هیسترکتومی کل رحم را از بین می‌برد. هیسترکتومی واژینال از طریق واژن انجام می‌شود. در هیسترکتومی شکمی، رحم از طریق یک برش در ناحیه معده برداشته می‌شود. هر دوی این جراحی‌ها در بیمارستان انجام می‌شود.

4. عوارض برداشتن پولیپ رحم

برداشتن پولیپ رحم به طور کلی یک روش بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مانند هر روش پزشکی، خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود. این خطرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. درد
  2. عفونت
  3. خونریزی
  4. خطرات بیهوشی
  5. سوراخ شدن رحم
  6. اسکار یا چسبندگی

خونریزی

در حین یا پس از برداشتن پولیپ رحم، خطر خونریزی وجود دارد. در بیشتر موارد، هر گونه خونریزی حداقل است و به خودی خود متوقف می‌شود. با این حال، خونریزی بیش از حد یا خونریزی طولانی مدت ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

عفونت

پس از عمل، خطر کمی برای ایجاد عفونت وجود دارد. پزشک شما اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ابزار استریل و ارائه دستورالعمل‌های مراقبت پس از عمل برای کاهش احتمال عفونت را برای به حداقل رساندن این خطر انجام می‌دهد. اگر علائم عفونت مانند تب، افزایش درد یا ترشح غیرطبیعی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد

درد، یکی دیگ از عوارض برداشتن پولیپ رحم است. این درد معمولا به طور موقتی است و می‌تواند با مصرف داروهای ضد درد کنترل شود. با این حال، اگر درد شدید یا طولانی مدت ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه شود.

سوراخ شدن رحم

در موارد نادر، ابزار مورد استفاده در حین برداشتن پولیپ ممکن است باعث سوراخ شدن رحم شود. این عارضه غیرمعمول است، اما در صورت بروز، ممکن است نیاز به درمان بیشتر یا جراحی برای ترمیم داشته باشد.

اسکار یا چسبندگی

در برخی موارد، برداشتن پولیپ رحم می‌تواند منجر به زخم یا چسبندگی (اتصال غیرطبیعی بافتی) در داخل رحم شود. با این حال، خطر زخم یا چسبندگی قابل توجه معمولا کم است.

خطرات بیهوشی

اگر عمل تحت بیهوشی انجام شود، خطرات مرتبطی مانند واکنش‌های آلرژیک، مشکلات تنفسی یا واکنش‌های نامطلوب به داروهای بیهوشی وجود دارد. خطرات مربوط به بیهوشی عموما نادر است اما ممکن است رخ دهد. پزشک شما سابقه پزشکی شما را ارزیابی می‌کند و اقدامات احتیاطی لازم را برای به حداقل رساندن این خطرات انجام می‌دهد.

5. سخن پایانی

بهترین زمانی که می‌توان به وجود این بیماری پی برد و آن را تشخیص داد بعد از پایان قاعدگی است. اما در زنان یائسه (Menopause) هر زمانی می‌توان آن را تشخیص داد و محدوده زمانی خاصی ندارد.

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری