داروخانه آنلاین دکتر روغنی

عوارض واکسن آنفولانزا بر سیستم بدن انسان


09 مهر 1402

عوارض واکسن آنفولانزا بر سیستم بدن انسان


هنگام شروع فصل پاییز، خطر مبتلا به آنفولانزا افزایش می‌یابد. بهتر است واکسن آنفولانزا تزریق شود تا احتمال آلوده شدن به این ویروس کاهش یابد. با این حال واکسن آنفولانزا مانند واکسن های دیگر دارای عوارضی است.

واکسن آنفولانزا

عوارض واکسن آنفولانزا

بسیاری از افراد به فصل سرما که نزدیک می‌شوند، برای حفاظت از بدن خود و اینکه کمتر دچار سرماخوردگی‌های سخت شوند، اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا می‌کنند. همچنین با شروع فصل سرما نگرانی بسیاری از افراد این است که واکسن آنفلوانزا تزریق کنند یا خیر؟

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

  1. واکسن آنفولانزا چیست؟
  2. واکسن آنفولانزا متشکل از چه چیز‌هایی است؟
  3. عوارض واکسن آنفولانزا چه می‌تواند باشد؟
  4. چه افرادی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند؟
  5. چه زمانی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنیم؟
  6. اثر بخشی واکسن آنفولانزا تا چه مدتی است؟
  7. درصد جلوگیری واکسن آنفولانزا چقدر است؟
  8. سخن پایانی

1. واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا، واکسنی است که به راستای پیشگیری از انفولانزا تزریق می‌شود و هرساله نوع جدیدی از این واکسن ساخته می‌شود؛ زیرا ویروس آنفولانزا هر ساله درحال جهش و تغییر است و واکسن‌های ساخته شده در سال‌های قبل برای سال فعلی مناسب نخواهند بود.

2. واکسن آنفولانزا متشکل از چه چیز‌هایی است؟

واکسن آنفولانزا به دو شکل تولید می‌شود. اولین گروه نمونه‌هایی از شکل زنده اما ضعیف شده این ویروس هستند. دومین گروه نمونه‌هایی هستند که از ویروس غیر فعال شده و کشته شده این ویروس تهیه شده‌اند. همچنین ساخته شده از چنین مواردی می‌باشد:

  • مواد نگهدارنده: واکسن‌های آنفولانزا چند دوزی حاوی ماده‌ای به نام تیمروسال هستند، با آنکه حاوی جیوه است، اما در اندازه های کم می‌تواند از رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها در ماده واکسن جلوگیری کند.
  • آنتی بیوتیک‌ها: برخی از آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از آلوده شدن مواد واکسن به باکتری در تولید این واکسن استفاده می‌شوند. از جمله این آنتی بیوتیک‌ها می‌توانیم به جنتامایسین و نئومایسین اشاره کنیم.
  • تثبیت کننده‌ها: این مواد برای پایدار نگه داشتن واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این مواد باعث می‌شوند که واکسن قدرت خود را زمانی که در معرض نور یا گرما است، از دست ندهد. از جمله تثبیت کننده‌های واکسن آنفولانزا می‌توانیم به مونوسدیم گلوتامات، سوربیتول و ساکارز اشاره کنیم.

واکسن آنفولانزا متشکل از چه چیزهایی است

3. عوارض واکسن آنفولانزا چه می‌تواند باشد؟

واکسن آنفولانزا مانند واکسن‌های دیگر در حین اینکه دارای مزایایی می‌باشد عوارضی هم برای بدن دارد که این عوارض زود گذر هستند و دائم روی بدن باقی نمی‌مانند. عوارض واکسن به شرح زیر است:

  1. تب
  2. دردهای عضلانی
  3. سردرد
  4. حالت تهوع
  5. غش کردن
  6. آبریزش بینی
  7. کاهش اشتها

درصورت ادامه دار بودن یا تشدید علائم بالا پس از گذشت چند روز و در صورت بروز علائم زیر حتماً با پزشک خود در تماس باشید. زیرا موارد زیر نشان دهنده واکنش آلرژیک فرد به واکسن می‌باشد:

  1. ایجاد ضعف و سرگیجه
  2. افزایش ضربان قلب
  3. مشکل در تنفس یا خس خس کردن سینه
  4. تورم اطراف لب‌ها و یا چشم‌ها

4. چه افرادی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند؟

  1. بیماران کلیوی
  2. بیماران قلبی
  3. بیماران ریوی
  4. مبتلایان به دیابت
  5. بزرگسالان بالای 50 سال
  6. افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی

5. چه زمانی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنیم؟

مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا در پاییز و زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. از ابتدای مهر ماه تا پایان اردیبهشت هر سال شاهد اوج آنفولانزا هستیم. معمولا توصیه می‌شود که افراد از اواخر ماه شهریور یا اوایل مهر ماه برای دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند. برای تزریق واکسن در ماه‌های آبان، آذر و یا ماه‌های دیگر هم هیچ ممانعتی وجود ندارد.

اثر بخشی ویروس آنفولانزا

6. اثر بخشی واکسن آنفولانزا تا چه مدتی است؟

بهتر است واکسن آنفولانزا هر سال تزریق شود. درواقع تزریق این واکسن باید سالیانه انجام شود. ویروس‌ها که عامل ایجاد آنفولانزا هستند، ممکن است هر سال دچار جهش و تغییر شوند. به همین علت برای اینکه واکسن آنفولانزا اثر داشته باشد، هر سال باید آن را تزریق کرد.( در کودکان زیر 7 سال که برای بار اول تزریق میکنند 2 دوز به فاصله 1 ماه)

7. درصد واکسن آنفولانزا چقدر است؟

هنگامی که واکسن آنفولانزا را تزریق می‌کنید می‌توانید تا ۸۰ درصد اطمینان داشته باشید که این واکسن در برابر آنفولانزا موثر خواهد بود. البته افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند باز هم باید احتمال دهند که ممکن است به آنفولانزا مبتلا شوند اما شدت آن کمتر خواهد بود.

8. سخن پایانی

افرادی وجود دارند که برای تزریق واکسن آنفولانزا در اولویت هستند و برخی دیگر به دلیل داشتن حساسیت و مشکلاتی بهتر است از زدن آن پرهیز کنند. اگر فردی هستید که مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌باشید، بیش از 65 سال سن دارید، باردار هستید و یا در مراکز درمانی زیاد رفت و آمد دارید، توصیه می‌شود که حتما این واکسن را تزریق کنید تا بروز آنفولانزا را در بدن خود به حداقل برسانید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری