داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تکنیک‌های تمرینی و تغذیه‌ای برای چربی سوزی سریع


04 مهر 1402

تکنیک‌های تمرینی و تغذیه‌ای برای چربی سوزی سریع


شاید بارها وزن‌ بدن کم و زیاد شده باشد و این ناشی از رژیم‌ها و برنامه‌های خودسرانه است. بهتر است فرایند کاهش وزن و چربی سوزی را به شیوه‌ای مناسب دنبال کنیم تا به بدن آسیبی وارد نکنیم.

چربی سوزی بدن

چربی سوزی بدن

 

از گذشته تاکنون محققان و افراد مختلفی به دنبال راهی برای چربی سوزی و رسیدن به سلامت بدن هستند. امروزه روش‌های زیادی برای از بین بردن اصولی این چربی‌ها پیدا شده است. برای از بین بردن چربی های بدن، قرص‌ها و داروهای لاغری کمی نخواهند کرد.

آنچه در این مقاله میخوانیم:

  1. چربی سوزی چیست؟
  2. مواد غذایی چربی سوز
  3. بهترین برنامه برای چربی سوزی بدن چیست؟
  4. راهکارهای تغذیه‌ای و تمرینی برای چربی سوزی سریع
  5. معرفی چند قرص برای لاغری
  6. سخن پایانی

1. چربی سوزی چیست؟

بدن برای تأمین انرژی چربی‌های ذخیره شده را تجزیه و به انرژی تبدیل می‌کند، چربی‌سوزی در بدن چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ هنگامی که هر روز تمریناتی انجام بدهیم کالری زیادی بدن می‌سوزاند. از طرف دیگر مقدار کالری دریافتی‌ کمتر از آن چیزی است که از دست داده‌ایم. وقتی چربی‌های بدن‌ را کاهش می‌دهیم، عضله‌‌ها نیز شروع به رشد می‌کنند. اگر قصد لاغر شدن را دارید و می‌خواهید بدنتان چربی‌هایش را از دست بدهد. پس رژیم کم کالری بگیرید و مرتب ورزش کنید.

2. مواد غذایی چربی سوز

  1. روغن زیتون
  2. غلات کامل
  3. انواع توت
  4. جو دوسر
  5. پودر وی
  6. حبوبات
  7. کره بادام‌زمینی
  8. بادام و سایر دانه‌های روغنی
  9. بوقلمون و گوشت‌های کم‌چرب
  10. محصولات لبنی کم‌‌چرب یا بدونِ چربی
  11. اسفناج و سایر سبزی‌جات دارای برگ تیره

3. بهترین برنامه برای چربی سوزی بدن چیست؟

برای چربی سوزی بدن باید در کنار رعایت اصول تغذیه‌ای حتما ورزش کنید. ورزشهای هوازی به چربی سوزی بدن کمک زیادی می‌کند. بهترین راه برای رسیدن به چربی سوزی بیشتر و تناسب اندام، پیش رفتن با یک برنامه اختصاصی غذایی ورزشی است.

4. تکنیک‌های تغذیه‌ای و تمرینی برای چربی سوزی سریع

1) چربی سوزی با کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها برای کاهش چربی‌های بدن جزو نیازهای بدن است. بدن برای انجام فعالیت‌های مختلف به انواع ریزمغذی‌ها نیاز دارد. کربوهیدرات‌ها نیاز بدن هستند، اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود باعث چاقی خواهد شد. همچنین این ریزمغذی با انجام تمرینات خاص و در مقدار معین برای کاهش وزن مؤثر است.

2) مصرف پروتئین

پروتئین یک راه مؤثر برای کاهش وزن اصولی و کم و بیش به دور از گرسنگی است. وقتی در طول روز مقدار مشخصی پروتئین با کیفیت مصرف می‌کنید. این پروتئین در بدن تولید انرژی کرده و برای مدت زمان طولانی احساس گرسنگی نمی‌کنید.

3) مصرف چربی سالم

چربی‌های سالم در بدن برای انجام فعالیت‌های بدن نیاز است و نمی‌توان به طور کامل آن را حذف کرد؛ چرا که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. وقتی متابولیسم افزایش پیدا کند کاهش چربی نیز افزایش می‌یابد. پس نباید به فکر حذف کامل چربی‌های بدن باشیم.

4) مصرف سرکه

سرکه یک ماده پرخاصیت است و از گذشته برای لاغری و چربی سوزی کاربرد داشته است. سرکه با افزایش احساس سیری باعث می‌شود که غذای کمتری خورده شود و باعث کاهش چربی خواهد شد.

5)  مصرف فیبر بیشتر

فیبر یک ماده غذایی مفید است که باعث کاهش چربی و لاغری می‌شود. فیبرها در مواد مختلفی وجود دارند شامل: سبزی‌‌جات، حبوبات، میوه‌‌جات، غلات کامل، مغزها و دانه‌ها. افزایش ۱۴ گرم فیبر در روز با کاهش ۱۰ درصدی کالری دریافتی همراه است.

6) حذف نوشابه تا حد ممکن

یکی از راه‌ها، کنترل کالری نوشیدنی‌ها حین مصرف است. نوشیدنی‌های سالم را جایگزین نوشیدنی‌ها پر کالری و شیرین کنید.

7)  نوشیدن قهوه

کافئین موجود در قهوه باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن‌ بیشتر شود و در نتیجه چربی سوزی بیشتری داشته باشد.

نوشیدن قهوه 

8) تمرینات هوازی برای چربی سوزی

تمرینات هوازی یکی از رایج ‌ترین راه حل‌ها برای کاهش سریع چربی‌هاست. این تمرینات با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش چربی شده و از طرفی بدن را در سلامت نگه می‌دارد. همچنین ورزش‌های هوازی شامل: دوچرخه‌سوازی، ایروبیک، دویدن، شنا، پیاده‌روی سرعتی می‌باشد.

9) چربی سوزی سریع با تمرینات پر فشار هوازی

تمرین هوازی با شدت زیاد (HIIT)، نوعی تمرین است که در آن چند دقیقه و یا چند ثانیه با شدت تمرین می‌شود. سپس دوره‌های استراحت کوتاهی بین این تمرین‌ها داده می‌شود.تمرینات HIIT می‌تواند به طرز غیر قابل باوری در افزایش چربی سوزی و کاهش وزن موثر باشد. خاصیت تمرین هیت، چربی‌سوزی بعد از تمرین است. به این معنا که کالری سوزی و افزایش متابولیسم حتی تا ۲۴ ساعت پس از تمرین نیز ادامه خواهد داشت.

10) تمرینات قدرتی موثر در چربی سوزی

تمرینات قدرتی مانند کار با وزنه دمبل و کِش ورزشی، نوعی ورزش است با تمرکز بر انقباض عضلات که باعث افزایش قدرت و اندازه عضلات می‌شود. این نوع تمرینات سبب ایجاد توده عضلانی و افزایش قدرت بدنی می‌شود. هر چقدر بدن‌ عضله‌ای‌تر باشد هر روز کالری بیشتری می‌سوزانید.

11)  ترکیب تمرینات هوازی با تمرینات اینتروال (هیت)

پیشنهاد می‌شود که تمرینات هوازی را با تمرینات اینتروال شدت بالا یا همان (HIIT) ترکیب کنید. میزان کالری‌سوزی با انجام تمرینات شدت پایین، ۹ تا ۱۳ کالری در دقیقه و کالری‌سوزی با انجام تمرینات شدت بالا ۱۲ تا ۱۷ کالری در دقیقه خواهد بود.

12) بهترین زمان ورزش کردن برای چربی ‌سوزی 

بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی و عضله‌‌سازی، ساعات ابتدایی صبح است. دلایل ورزش صبحگاهی:

  1. ابتدای صبح سطح کورتیزول خون (سرعت‌دهنده چربی‌سوزی) بیشتر از ساعات دیگر است. در نتیجه چربی‌سوزیِ در بدن افزایش پیدا می‌کند.
  2. در ساعات اولیه صبح، سطح قند خون بدن کمتر از حد طبیعی است. هنگام ورزش کردن، بدن برای تأمین انرژی به‌ دنبال منابع دیگری است. در همین زمان سلول‌های چربی تبدیل به سوخت برای تمرینات ورزشی خواهد شد.

قرص چربی سوز برای کاهش چربی

13) قرص چربی سوز برای کاهش چربی

محصولاتی مثل کپسول و قرص چربی‌سوز، دمنوش لاغری و… موجب کاهش وزن و چربی سوزی نمی‌شود. کاهش چربی دستوری جز ورزش و تغذیه مناسب ندارد.

14) خواب کافی برای کاهش چربی

خواب کافی سبب:

  1. کاهش اشتها
  2. افزایش چربی‌سوزی
  3. جلوگیری از افزایش وزن
  4. کاهش احساس گرسنگی

15)  استرس کم‌ موجب چربی سوزی بیشتر می‌شود

استرس یکی از علت‌هایی است که در چربی‌سوزی تأثیرگذار است. با کاهش استرس، چربی‌سوزی افزایش پیدا می‌کند. همچنین استرس با تحریک غدد فوق کلیه و افزایش ترشح کورتیزول باعث افزایش چربی شکم شود. افزایش کورتیزول نیز باعث افزایش اشتها و ذخیره چربی‌های شکمی می‌شود.

16) استفاده از رژیم فستینگ

رژیم فست یک نمونه غذا خوردن چرخشی بین غذا و ناشتا است. به این معنا که مدت زمانی (چند ساعت یا نیمی از روز) هیچ غذایی خورده نمی‌شود و سپس برای چند ساعت غذا می‌خورید. مطالعات نشان می‌دهد در این روش دو مرتبه بدن برای کاهش چربی آماده می‌شود.

5. معرفی چند قرص برای لاغری

1) قرص روکش دار برنینگ فت گلدن لایف

2) ویال خوراکی ال کارنیتین 3000 بی اس کی

3) هزال قرص لاغری سینا فرآور

4) محلول خوراکی ال کارنیتین 1000 بی اس کی

5) کپسول ابستاپ کارن

6. سخن پایانی

داشتن یک برنامه ورزشی قوی که شامل تمرینات ورزشی و تغذیه مناسب است، یک روش اصولی کاهش وزن است. بنابراین برای کاهش چربی بدون بازگشت و رسیدن به فرم ایده‌آل از یک برنامه اصولی استفاده کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری