داروخانه آنلاین دکتر روغنی

مصرف مکمل های غضروف ساز تا چه حدی می توانند موثر باشند


22 بهمن 1402

مصرف مکمل های غضروف ساز تا چه حدی می توانند موثر باشند


قرص غضروف ساز از رایج ترین مکمل‌های مفاصل است که برای کاهش درد، تقویت مفاصل و سلامت استخوان توصیه می‌شوند. مبتلایان با آرتروز و بدنسازان، بزرگترین گروه مصرف کننده محصولات غضروف ساز هستند.

مکمل های غضروف ساز

مکمل های غضروف ساز

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. غضروف چیست؟
  2. آیا داروهای غضروف ساز سائیدگی مفصل را درمان می‌کنند؟
  3. ادعای ترمیم غضروف‌های مفصلی تا چه اندازه درست است؟
  4. عوارض قرص غضروف ساز چیست؟
  5. فواید قرص غضروف ساز
  6. سخن پایانی

1. غضروف چیست؟

غضروف بافتی زنده است که کندروسیت ها، سلول های تشکیل دهنده آن می باشند. بین این سلول ها که در فاصله زیادی از هم قرار دارند، ماده ای است که از قند و پروتئین تشکیل شده است. شباهت غضروفها از لحاظ بافتی، به استخوان ها می ماند با این تفاوت که چون در بین مواد آن کلسیم وجود ندارد، آن را ارتجاعی می کند. همچنین بر خلاف استخوان در غضروفها، به جای اعصاب و عروق، پوششی که رگ خونی دارد و پری کندریوم نامیده می شود، سطح آن را پوشانده است. مایع مفصلی حاوی اکسیژن و مواد غذایی در داخل مفاصل غضروف دار وجود دارد که مواد غذایی از راه این مایع به سلول های کندروسیت می رسد.

2. آیا داروهای غضروف ساز سائیدگی مفصل را درمان می‌کنند؟

غضروف قسمتی از مفصل است و مانند یک اهرم جهت روان بودن حرکت مفصل عمل می‌کند. بسیاری از دردهای مفصلی بر اثر ساییدگی و از بین رفتن غضروف ایجاد می‌شوند.

به نظر می‌رسد که اگر دارویی بتواند غضروف آسیب‌دیده مفصل را ترمیم کند، احتمال دارد تا حد زیادی درد آن را از بین ببرد. به همین دلیل اکثر افراد با کوچک‌ترین حس درد در پاهایشان به سراغ داروهای غضروف ساز می‌روند. همچنین آن‌ها معتقدند با مصرف این نوع داروها وضعیت استخوان‌ها و مفصل‌های آن‌ها بهتر می‌شود.

زیرا بسیاری از شرکت های دارویی در بروشورهایی که به بیماران و حتی پزشکان می‌دهند ذکر می‌کنند که داروی مدنظر حاوی گلوکزامین هستند.گلوکزامین ماده‌ای است که در تولید و ترمیم غضروف مفصلی نقش دارد. 

قرص غضروف ساز می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در این قرص‌ها می‌توانند عملکرد مفاصل را افزایش دهند و درمان بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز را تسهیل کنند.

برای حفظ سلامت غضروف ها و مفاصل، باید به رژیم غذایی خود توجه کنید و مواد غذایی حاوی ویتامین D، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب امگا-3 را مصرف کنید. 

همچنین، فعالیت های ورزشی منظم و مناسب نیز به حفظ سلامت غضروف ها و مفاصل کمک می کند.

3. ادعای ترمیم غضروف‌های مفصلی تا چه اندازه درست است؟

بعضی محققان معتقدند که غضروف به دلیل نداشتن منابع خونی قابلیت ترمیم ندارد. اما افراد بسیاری با این نظریه مخالف هستند. زیرا تحقیقات جدید صورت‌ گرفته نشان می‌دهد که نبود منابع خونی دلیل بر عدم ترمیم بافت غضروف‌ها نیست.

غضروف به عنوان یکی از مهمترین اعضای تشکیل‌دهنده مفاصل موجود در بدن معرفی می‌شود. وجود این بخش برای لغزش بهتر استخوان‌ها در کنار هم الزامی است. آسیب دیدگی غضروف، فرآیند عنوان‌شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حرکات استخوان‌ها را با مشکل روبرو می‌سازد. 

عوارض قرص غضروف ساز چیست

4. عوارض قرص غضروف ساز چیست؟

  1. سوزش سر دل
  2. بالا بردن قندخون
  3. عوارض گوارشی مانند تهوع و استفراغ

5. فواید قرص غضروف ساز

  1. کاهش درد زانو
  2. تسکین درد مفصل
  3. بهبود خشکی مفاصل
  4. بهبود عملکرد مفاصل
  5. افزایش دامنه حرکات مفاصل
  6. کاهش درد و اسپاسم عضلانی
  7. کمک به ترمیم و بازسازی مفاصل
  8. کاهش درد و علائم ناشی از آرتریت
  9. ریکاوری سریعتر پس از صدمات ورزشی
  10. از بین بردن صدای ناشی از ساییدگی مفاصل
  11. کمک به انعطاف پذیری و تحرک بهتر مفاصل
  12. کمک به کاهش تورم و حفظ حجم مایعات مفصلی
  13. جلوگیری از آسیب به مفاصل و کند کردن روند تخریب مفصل

6. سخن پایانی

افرادی که دچار درد مفاصل هستند بهتر است به جای استفاده از این مکمل‌ها و ابتلا به عوارض آن‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشکان با بررسی شرایط، علت و علائم بیمار، بهترین داروها را برای بیماران تجویز می‌کنند.

به عنوان مثال متخصصین طب فیزیوتراپی با آموزش ورزش‌های مناسب جهت تقویت عضلات فرد به بیمار در کنترل و کاهش درد کمک شایانی می‌کنند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری