داروخانه آنلاین دکتر روغنی

لیپوساکشن چگونه انجام می شود


22 اردیبهشت 1403

لیپوساکشن چگونه انجام می شود


لیپوساکشن یک روش برای تصحیح فرم بدن و حذف چربی‌های مقاوم بدن است، نه یک روش کاهش وزن.

لیپوساکشن 

لیپوساکشن چگونه انجام می شود

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. عمل لیپوساکشن (Liposuction) چیست؟
  2. آیا لیپوساکشن قابل برگشت است؟
  3. لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری؟
  4. فواید و خطرات لیپوساکشن چیست؟
  5. خطرات و عوارض احتمالی عمل لیپوساکشن
  6. مزایای لیپوساکشن چیست؟
  7. سخن پایانی

1. عمل لیپوساکشن (Liposuction) چیست؟

لیپوساکشن برای حذف چربی‌های نقاط مختلفی از بدن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نداده‌اند، مانند موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. شکم
  2. باسن
  3. باسن و ران
  4. چانه و گردن
  5. سینه و پشت
  6. ساق پا و مچ پا
  7. مناطق بالای بازو

علاوه بر این، گاهی اوقات می‌توان از لیپوساکشن برای کوچک کردن سینه یا درمان ژنیکوماستی استفاده کرد.

3. لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری؟

 لیپوساکشن به‌ویژه در از بین بردن چربی در پاها، شکم، پشت، بازوها، صورت و گردن موثر است. این روش نتایج چشمگیرتری نسبت به سایر روش‌های کاهش چربی غیرتهاجمی دارد؛ با این حال، دوره نقاهت طولانی‌تری (تا شش هفته) داشته و معمولاً هزینه بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های غیرجراحی دارد.

4. فواید لیپوساکشن چیست؟

بهتر است مراقب شل‌شدن پوست و آویزان‌شدن شکم باشید. با افزایش سن، میزان کلاژن تولید شده توسط بدن کاهش یافته، که در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. این وضعیت بدین معنی است که پوست شما مانند گذشته دیگر به عقب باز نخواهد گشت. اگر چه اکنون سن اشتباهی برای انجام عمل لیپوساکشن وجود ندارد، اما توجه داشته باشید که هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال شلی پوست به خصوص در مورد لیپوماتیک معده بیشتر می‌شود.

ممکن است به این نتیجه برسید که شل شدن پوست پس از کاهش وزن شدید می‌تواند یک مشکل جدی به حساب بیاید. اما تنها عمل لیپوساکشن و لیزر لیپولیز بدن بهترین نتایج ممکن برای سفت‌کردن پوست از لیپوساکشن را به شما ارائه خواهد داد. با این اوصاف، مواردی وجود دارد که به دلیل بزرگی شکم یا عدم خاصیت ارتجاعی پوست، ممکن است بخواهید عمل جراحی شکم را در نظر بگیرید.

خطرات و عوارض احتمالی عمل لیپوساکشن

5. خطرات و عوارض احتمالی عمل لیپوساکشن

بی نظمی‌های کانتورینگ: پوست شما ممکن است به دلیل حذف ناهموار چربی، ضعف خاصیت ارتجاعی پوست و بهبودی غیرمعمول، برآمده، مواج یا پژمرده به نظر برسد. این تغییرات ممکن است دائمی باشند. آسیب زیر پوستی ناشی از عبور لوله نازک (کانولا) که در حین لیپوساکشن استفاده می‌شود ممکن است ظاهر خالدار دائمی به پوست بدهد.

تجمع مایعات: کیسه‌های موقتی مایع یا سروم می‌توانند در زیر پوست ایجاد شوند. این مایع ممکن است نیاز به تخلیه با سوزن داشته باشند.

بی‌حسی. ممکن است احساس بی‌حسی موقت یا دائمی در ناحیه آسیب دیده داشته باشید. تحریکات موقت عصبی نیز ممکن است به وجود بیاید.

عفونت: اگر چه بروز عفونت‌های پوستی به عنوان عوارض لیپوساکشن نادر است اما امکان بروز آن وجود دارد. عفونت شدید پوستی ممکن است تهدید‌کننده زندگی باشد.

سوراخ‌شدن اجزای داخلی: به ندرت ممکن است که کانولای وارد شده به عمق بیش از حدی از بدن نفوذ کند و یا اندام داخلی را سوراخ کند. در چنین مواردی احتمال نیاز به عمل جراحی اورژانسی، ممکن است وجود داشته باشد.

آمبولی چربی: تکه‌های چربی شل‌شده ممکن است جدا‌شده و در یک رگ خونی گیر کنند. در این شرایط احتمال تجمع آنها در ریه یا حتی حرکت به سمت مغز وجود دارد. آمبولی چربی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

مشکلات کلیوی و قلبی: تغییر در سطح مایعات حین تزریق و ساکشن مایعات می‌تواند باعث مشکلات بالقوه تهدید‌کننده حیات کلیه، قلب و ریه شود.

سمیت لیدوکائین: لیدوکائین یک بی‌حس‌کننده است که اغلب با مایعات تزریق‌شده در حین لیپوساکشن برای کمک به مدیریت درد تجویز می‌شود. اگرچه به طور کلی این دارو بی‌خطر است، اما در شرایط نادر، امکان رخ‌دادن سمیت لیدوکائین وجود دارد. سمیت لیدوکائین می‌تواند باعث مشکلات جدی قلب و سیستم عصبی مرکزی شود.

اگر جراح روی سطوح بزرگتری از بدن شما کار کند یا چندین روش را در طول یک عمل انجام دهد، خطر عوارض احتمالی لیپوساکشن دو چندان می‌شود.

6. مزایای لیپوساکشن چیست؟

حقیقت این است که لیپوساکشن نه‌تنها برای سلامتی مفید است، بلکه فواید احساسی و جسمی هم دارد. فواید احساسی و جسمی لیپوساکشن برای سلامتی عبارتند از:

  1. درمان مؤثر قسمت‌های مشکل‌ساز بدن
  2. افزایش اعتمادبه‌نفس
  3. بهبود شکل کلی بدن و تناسب بین بخش‌های مختلف بدن
  4. توقف تولید سلول‌های چربی در قسمت‌های خاص بدن
  5. تحریک رشد کلاژن
  6. بهبود وضعیت کلی سلامت
  7. درمان اختلالاتی نظیر ژنیکوماستی یا سندرم لیپودیستروفی
  8. درمان مشکلات مربوط به تعریق بیش‌از‌حد (خصوصاً در ناحیه‌ی ران یا زیر بغل)
  9. نتایج دائمی (تا زمانی که بیماران سبک زندگی سالمی داشته‌باشند).
  10. مزایای فردی (همچون بهبود زندگی اجتماعی).

7. سخن پایانی

لیپوساکشن یک روش برای تصحیح فرم بدن و حذف چربی‌های مقاوم بدن است، نه یک روش کاهش وزن. این عمل برای افراد سالم با BM۱ بین ۱۹ تا ۲۷ که بعد از رژیم غذایی و ورزش نتوانسته‌اند از برخی چربی‌های بدنشان خلاص‌شوند، مناسب است.

بیماران نقش مهمی در ایمنی و اثربخشی لیپوساکشن دارد. بنابراین به‌خوبی برای این عمل آماده شوید و در خصوص جراحی و مراقبت‌های پس از آن، آگاهی کاملی داشته‌باشید. لیپوساکشن برای همه‌ی افراد گزینه‌ی مناسبی نیست.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری