داروخانه آنلاین دکتر روغنی

توصیه های مهم دارویی در مورد کلیندامایسین


12 بهمن 1402

توصیه های مهم دارویی در مورد کلیندامایسین


داروی کلیندامایسین نوعی آنتی‌بیوتیکی است که در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی مؤثر است.

 کلیندامایسین

 کلیندامایسینآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. کلیندامایسین چیست؟
  2. نکات مهم در خصوص مصرف کلیندامایسین
  3. موارد مصرف کلیندامایسین
  4. تداخلات دارویی کلیندامایسین با داروهای دیگر
  5. عوارض جانبی کلیندامایسین
  6. توصیه های دارویی کلیندامایسین
  7. سخن پایانی

1. کلیندامایسین چیست؟

کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است که مانع از تکثیر باکتری ها می شود به همین دلیل جزء آنتی بیوتیک های باکتریوستاتیک طبقه بندی می شود. کلیندامایسین فقط بر عفونت های ناشی از باکتری ها موثر است و بر عفونت های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی بی تاثیر است. کلیندامایسین برای عفونت های شدید و خطرناک میکروب های بی هوازی، آمینیوتیک، زخم های ناشی از گزش (حیوانات یا انسان)، پیشگیری از عفونت های پس از جراحی، عفونت های واژینال، تنفسی، استرپتوکوک های گروه B ، پیشگیری ازعفونت های اندوکاردیت و ... کاربرد دارد.

2. نکات مهم در خصوص مصرف کلیندامایسین

به ندرت ممکن است اسهال شدید با مصرف کلیندامایسین ایجاد شود. اسهال خفیف از عوارض معمولی این دارو است  ولی چنانچه اسهال شدید آبکی و یا اسهال خونی مشاهده شود لازم است فورا مصرف کلیندامایسین را قطع و به پزشک اطلاع دهید.
اگر مشکل کبدی، کلیوی ویا مشکل گوارشی مانند کولیت دارید قبل از مصرف کپسول کلیندامایسین به پزشک اطلاع دهید.
دوره درمان این دارو را کامل کنید و کپسول کلیندامایسین را در زمان های مشخصی که پزشک تجویز کرده مصرف کنید حتی اگر علائم بیماری کاهش یافته و یا از بین رفته باشد. از مصرف خود سرانه این دارو خود داری کنید. مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث مقاومت میکروبی شود.
مصرف کلیندامایسین در دوران شیردهی مجاز نیست.
کلیندامایسین با طیف گسترده ای از داروها تداخل دارد بنابر این لازم است قبل از مصرف این دارو داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک یا داروساز برسانید.

3. موارد مصرف کلیندامایسین

  1. عفونت های داخل شکمی
  2. درمان عفونت های ناحیه لگن در بانوان
  3. درمان عفونت های مزمن مفصلی یا استخوانی
  4. سپتی سمی های ناشی از باکتری های بی هوازی.
  5. درمان پنومونی ناشی از میکروارگانیسم های بی هوازی
  6. عفونت های شدید پوست و بافت نرم ، عفونت های شدید مجاری تنفسی.
  7. درمان اکتینومایکوزیس، اوتیت مدیای مزمن ، سینوزیت و همراه با پریماکین در درمان پنوموسیستن کارینی بکار میرود.

4. تداخلات دارویی کلیندامایسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی کلیندامایسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی کلیندامایسین نفرمایید.

برخی از داروهایی که با این دارو تداخل دارویی دارند عبارتند از:

  1. کوالین پکتین
  2. آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین

تقریباً اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی هورمون‌های کنترل بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارند و برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهند و ممکن است موجب بارداری شوند. اگر از هورمون‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی کلیندامایسین

5. عوارض جانبی کلیندامایسین

مصرف کلیندامایسین ممکن است موجب عوارضی مانند استفراغ، تهوع، و اسهال شود. اسهال ( که در صورت بروز آن باید مصرف دارو را قطع کرد ) ، احساس ناراحتی در شکم، تهوع، استفراغ، کولیت ناشی از آنتی بیوتیک، بثورات جلدی، یرقان و تغییر در پاسخ آزمون های کبدی، کاهش نوتروفیل های خونی، ائوزینوفیلی، آگرانولوسیتوز و کاهش پلاکت های خون بعد از مصرف کلیندامایسین گزارش شده اند. استفاده مکرر این دارو در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی و ترشحات غیرطبیعی واژن شود.

6. توصیه های دارویی کلیندامایسین

کپسول دارو باید همراه با غذا یا یک لیوان بلعیده شود تا موجب تحریک مری نشود.

7. سخن پایانی

اگر یکی از نوبت‌های مصرف داروی کلیندامایسین را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی کلیندامایسین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.
دارو را در یخچال نگهداری کرده و در طول دو هفته آن را مصرف کنید. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. پس از اتمام دوره‌ی درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری