داروخانه آنلاین دکتر روغنی

معرفی بهترین دارو ها برای مشکلات بی خوابی


18 فروردین 1403

معرفی بهترین دارو ها برای مشکلات بی خوابی


زمان خواب تقریبا یک سوم از زندگی یک انسان را در برمی‌گیرد و وجود آن برای بقا بسیار ضروری است. بی خوابی شبانه از جمله اختلالاتی است که هر فردی با آن روبرو خواهد شد. اما در صورت شدت پیدا کردن و تکرار هر شب آن می‌تواند زندگی شخص را دچار مشکلات زیادی کند، به طوری که فرد را از فعالیت‌های روزانه باز داشته و یا موجب تخریب شدید جسمی و روحی می‌گردد.

بهترین دارو ها برای مشکلات بی خوابی

بهترین دارو ها برای مشکلات بی خوابیآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. بی خوابی شبانه چیست؟
  2. دلایل بی خوابی چیست؟
  3. بهترین داروی اختلال خواب
  4. سخن پایانی

1. بی خوابی شبانه چیست؟

منظور از بی خوابی یکی از اختلالات خواب است که به صورت اخلال در شروع یا دوام خواب خود را نشان می‌دهد. به طوری که فرد در به خواب رفتن دچار مشکل می‌شود و بعد از به رخت خواب رفتن ساعت‌ها بیدار می‌ماند. همچنین ممکن است فرد خواب عمیق و پیوسته‌ای نداشته باشد، در نتیجه اواسط شب بیدار شده و نتواند دوباره به خواب برود.

شب به خاطر هم‌سویی با طبیعت و آرامشی که از تاریکی و حرکت روح در بدن القا می‌کند، بهترین ساعت برای خواب است. منظور از خواب خوب، خوابی است که پیوسته و بدون قطع شدن باشد، در محلی تاریک و در ساعاتی از شب انجام بگیرد. همچنین در زمانی باشد که به مدت کافی از هضم غذا گذشته باشد. اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهند که تقریبا ۳۳% از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار بی خوابی شده‌اند و ۱۳% از افراد نیز به صورت مداوم و مزمن از مشکل بی خوابی رنج می‌برند.

2. دلایل بی خوابی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین دارو برای بی خوابی شبانه بپردازیم، بهتر است دلایل بی خوابی را بیشتر بشناسیم. علت بروز این مشکل شایع در هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد. اما شناسایی این علت در هنگام درمان اهمیت بالایی پیدا می‌کند، چرا که رفع علت بی‌خوابی می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد. از مهم‌ترین دلایل بی خوابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استرس و اضطراب
  2. مشکلات مربوط به سلامت روان، مانند اسکیزوفرنی یا افسردگی
  3. بیماری‌های جسمی، مانند مشکلات قلبی، اختلالات خواب دیگر یا دردهای مزمن
  4. مصرف برخی داروها، مانند بعضی از داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج یا استروئیدی
  5. محیط خواب نامناسب، مانند تخت‌خوابی که راحت نباشد یا اتاق خوابی که بسیار روشن، پر سر و صدا، سرد یا گرم باشد
  6. فاکتورهای سبک زندگی، مانند بی خوابی ناشی از مسافرت بین نواحی زمانی (جت لگ)، مصرف الکل بالا یا مصرف کافئین در زمان نامناسب یا مقدار زیاد

بهترین داروی اختلال خواب

3. بهترین داروی اختلال خواب

بهترین داروی اختلال خواب برای هر فرد، کاملا متفاوت است. دلیل انواع اختلال خواب در افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد و تجویز دارو، باید بر اساس دلیل و مشکل منبع انجام شود.

1) داروهای ضدپارکینسون

داروهایی مثل گاباپنتین، پرامیپکسول، روپینیرول و ناپرو برای درمان سندروم پای بی‌قرار و اختلال حرکات دوره‌ای اندام تجویز می‌شود. این دارو از حرکات و لرزش‌ها جلوگیری می‌کند و با ایجاد آرامش، اختلال خواب را برطرف می‌کند.

2) بنزودیازپین‌ها

 این‌ داروها با نام داروهای خواب آور هم شناخته می‌شوند و از نظر برخی بهترین داروی اختلال خواب به حساب می‌آیند. البته که پزشکان بر این باورند برای درمان باید رویکردهای دیگری را نیز در نظر داشت. برخی از این داروها عبارتند از: آلپرازولام، دیازپام، استازولام، اورازپام و تمازپام. این داروها برای بی‌خوابی، دندان قروچه و بی‌خوابی کوتاه مدت و معمولا در درمان اختلالات خواب بسیار شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها فقط با نسخه پزشک و در بیمارستان قابل دسترسی هستند.

3) خواب‌آورهای غیر بنزودیازپین

 مثل لونستا، زالپلون و زولپیدم از این دسته هستند. برای درمان بی‌خوابی کوتاه مدت کاربرد دارند. این داروها معمولا در خانه‌ها یافت می‌شوند و حتی با وجود شدت کم، می‌توانند برای بی‌خوابی موثر باشند. برای مثال شربت آنتی هیستامین که به عنوان شربت ضدحساسیت شناخته می‌شود، یک خواب آور غیر بنزودیازپین خفیف است که می‌تواند در مقابله با مشکلات کوتاه مدت خواب مورد استفاده قرار گیرد.

4) تحریک‌کننده گیرنده ملاتونین

ملاتونین، هورمون راه‌انداز خواب است. تحریک‌کننده گیرنده ملاتونین در شکل‌های مختلف از پاستیل‌های مخصوص تا قرص‌های گچی یا کپسول، با تحریک گیرنده‌های راه‌انداز خواب، باعث به وجود آمدن احساس کاذب خواب آلودگی می‌شوند که منجر به خوابیدن می‌شود.

مصرف این داروها باید در یک دوره مشخص مثلا 45 روزه انجام شود. علاوه بر این، قوانین زیادی برای مصرف این دارو وجود دارد که باید حتما بر اساس توضیحات پزشک مصرف شود.

5) داروهای ضد تشنج

داروهایی مثل کاربامازپین، گاباپنتین و والپورات از این قبیل هستند. این داروها احتمالا برای درمان سندروم پای بی‌قرار، شب‌خواری، اختلال حرکات دوره‌ای اعضای بدن و بی‌خوابی ناشی از بیماری دوقطبی تجویز شوند.

6) داروهای ضد مخدر

داروهای ضدمخدر با تحریک هوشیاری، فرد را در طول روز بیدار نگه می دارد تا شب ها، استراحت کافی داشت مثل ریتالین و پرویگیل که سطح هوشیاری شخص را در طول روز افزایش می‌دهد. برای افرادی که از نارکولپسی و آپنه خواب رنج می‌برند تجویز می‌شود. پیتولیزانت و سدیم اوکسیبات که برای کنترل حرکات غیرارادی در افراد مبتلا به نارکولپسی کاربرد دارد.

7) داروهای ضدافسردگی و ضد اضطراب

 داروهایی که برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز می‌شوند برای درمان مشکلات خواب هم کاربرد دارند؛ مثل میرتازپین، ترازودون و کوئتیاپین از این قبیل هستند.

8) روی اورکسین‌ها

 این مواد شیمیایی در چرخه خواب و بیداری نقش تاثیر دارند و فرد را بیدار نگه‌می‌دارند. داروهای موثر روی این مواد شیمیایی شامل داریدورکسانت، لمبورکسانت و ساوورکسانت می‌شوند. (مصرف صرفا با هماهنگی با پزشک)

4. سخن پایانی

برای پیدا کردن بهترین داروی اختلال خواب باید به پزشک یا روانپزشک مراجعه کنیم تا با توجه به اختلال خواب تشخیص داده شده، بهترین دارو را دریافت کنیم. در بین دارو هایی که نیاز به نسخه ندارند، شربت آنتی هیستامین و قرص تحریک کننده ملاتونین بهترین گزینه با کمترین عوارض هستند که می توانند بدون دخالت مستقیم پزشک استفاده شوند. با این وجود اگر مشکل شما طولانی مدت شده، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری