داروخانه آنلاین دکتر روغنی

معرفی شربت‌های گیاهی ضد سرفه و موارد مصرف و منع مصرف آن‌ها


24 مهر 1402

معرفی شربت‌های گیاهی ضد سرفه و موارد مصرف و منع مصرف آن‌ها


وظیفه‌ی اصلی شربت های ضد سرفه، خلط آوری و کاهش سوزش و التهابات ناشی از سرفه است. همه‌ی ما به عوارض مخربی که داروهای شیمیایی می توانند بر روی کبد و سلامت ما ایجاد کنند آگاه هستیم. به همین علت است که استفاده از شربت گیاهی ضدسرفه در سال های اخیر بسیار بیشتر شده است.

شربت‌های گیاهی ضد سرفه

شربت های گیاهی ضد سرفه

سرفه‌ای بی‌امان و تمام نشدنی هنگام بیماری‌های مختلف می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و می‌تواند خواب شب را هم مختل کند. راه‌های زیادی برای تسکین گلو در این موارد وجود دارد و درمان دارویی هم برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. چه عواملی سبب سرفه می‌شود؟
  2. معرفی بهترین شربت‌های گیاهی ضد سرفه
  3. موارد مصرف و منع مصرف شربت‌ها
  4. سخن پایانی

1. چه عواملی سبب سرفه می‌شود؟

سرفه، پاسخ طبیعی بدن به محرک ها و عواملی است که می توانند باعث آسیب به دستگاه تنفسی شوند.

1) استعمال دخانیات.

2) عفونت در قسمت های نای، نایژه و یا شش ها.

3) یکی از اثرات جانبی فشار خون می‌تواند سرفه باشد.

4) چنانچه اسید معده به مری برگردد فرد دچار سرفه می شود. 

5) در صورتی که فرد به سرماخوردگی یا آلرژی مبتلا باشد ترشحات بینی به پشت حلق می روند و این خود یک عامل جهت ایجاد سرفه است. عفونت های سینوسی نیز در این عمل نیز تاثیر گذار هستند. 

6) سلامت ریه ها. داشتن بیماری خاص تنفسی مانند آسم و COPD (انسداد مزمن ریوی) که تنفس برای فرد مبتلا سخت می گردد. بیماری دوم در صورتی که فرد از دخانیات استفاده کند ممکن است به آن مبتلا گردد. 

2. معرفی بهترین شربت‌های گیاهی ضد سرفه

1) شربت ضد سرفه برون کلد

 شربت برون کلد هلث اید علاوه بر درمان سرفه، گلودرد و سر درد، موجب بهبود سرما خوردگی و رفع عفونت های تنفسی نیز می شود. ترکیبات شربت برون کلد هلث اید سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ( به خصوص افزایش سلول های کشنده) با عوامل بیماری زا (بیشتر ویروس ها) مبارزه کرده و باعث از بین رفتن آن ها شده است. روغن رازیانه موجود در شربت برون کلد هلث اید از زمان های دور به عنوان مقوی معده، و نیز در رفع سرفه و آسم مصرف می شود. همچنین این شربت ضد عفونی کننده، خلط آور، و برطرف کننده التهاب مجاری تنفسی فوقانی و ترشحات آن می باشد. شربت برون کلد هلث اید فرآورده گیاهی تهیه شده از میخک است که در درمان انفولانزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

2) شربت ضد سرفه برونکو باریج اسانس

شربت برونکو باریج اسانس برای درمان سرفه های حاد استفاده می شود. این فرآورده حاوی عصاره آویشن شیرازی و عصاره ختمی است. این شربت خلط آور می باشد و در رفع علایم سرفه و نزله های مجاری فوقانی تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.

3) شربت ضد سرفه زوفا عسلی رازک

شربت زوفا عسلی رازک با بهره مندی از مواد مؤثر گیاه زوفا، ختمی، آویشن، گل بنفشه معطر، پریساوشان، گل پنیرک، عناب، انجیر و ریشه شیرین بیان است. برای بهبود سرفه های کهنه، نزله، تنگی نفس و ربو به کار می رود. شربت زوفا عسلی رازک کاملا گیاهی بوده و تیمول و کاراکرول موجود در عصاره آویشن موجود در این شربت دارای خواص خلط آور، ضد قارچ بوده و موجب افزایش اثر بخشی آن گردیده است. این شربت گیاهی در درمان و رفع علایم سرما خوردگی آنفولانزا و گلو درد، کمک به درمان برونشیت و ناراحتی های تنفسی استفاده شده و یک ضد سرفه قوی و خلط آور مناسب و مؤثر گیاهی می باشد.

4) شربت ضد سرفه کالیک نوتک فار

شربت ضد سرفه کالیک نوتک فار حاوی عصاره شیرین بیان، آویشن و عسل بوده و دارای خواص ضد سرفه، خلط آور و ضد اسپاسم می باشد. شربت ضد سرفه کالیک نوتک فار همچنین حاوی اثرات ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است که به درمان گلودرد، سرماخوردگی، لارنژیت، برونشیت، تب و آنفولانزا کمک می کند.

5) شربت ضد سرفه هانی توس امی ویتال

شربت ضد سرفه هانی توس امی ویتال ترکیبی از عسل و عصاره آویشن است. این محصول به رفع علائم برونشیت و التهاب دستگاه تنفسی فوقانی عمل کرده و از سرفه پیشگیری می‌نماید. کودکان بالای یک سال و بزرگسالان به هنگام سرماخوردگی می‌توانند از این شربت استفاده کنند.

موارد مصرف و منع مصرف شربت

3. موارد مصرف و منع مصرف شربت‌ها

1) شربت ضد سرفه برون کلد

موارد مصرف:

بهبود علایم سرماخوردگی و آنفولانزا و بهبود سرفه و گلو درد است.

منع مصرف:

افرادی که داروهای استاتین مصرف می‌کنند، نباید برون کلد بخورند. مصرف این دارو برای کودکان زیر ۶ سال ممنوع است. در صورت داشتن سابقه آلرژی یا حساسیت قبلی، برون کلد را مصرف نکنید.

2) شربت ضد سرفه برونکو باریج اسانس

موارد مصرف:

از بین برنده عفونت دستگاه تنفسی. خلط آور و با اثر ضد اسپاسم. بهبودی سرفه.

منع مصرف:

استفاده در کودکان با سن کمتر از ۴ سال غیر مجاز است. در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

3) شربت ضد سرفه زوفا عسلی رازک

موارد مصرف: 

این دارو در مؤثر و نافع برای سرفه کهنه، نزله، تنگی نفس و ریو (تنگی نفس ناشی از حساسیت) و خلط آور

منع مصرف:

1) این محصول مکمل غذایی بوده و برای تشخیص، پیشگیری یا درمان نمی باشد. 2) عوارض ناخواسته ای از مصرف هم زمان شربت با سایر داروها گزارش نشده است. البته یادآوری می شود به علت وجود آهن در گیاه آویشن از مصرف همزمان این دارو با آنتی اسیدها خودداری شود.

4) شربت ضد سرفه کالیک نوتک فار

موارد مصرف: 

1) موثر برای درمان گلودرد، سرفه و سرما خوردگی، لارنژیت، برونشیت، تب و آنفولانزا. 2) موثر در گاستریت و پیشگیری و درمان زخم هاو التهابات گوارشی

منع مصرف:

1) در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی- عروقی، هپاتیت مزمن، کلستاز کبدی، سیروز کبدی، هایپوکالمی، نارسایی کلیه و در دوران بارداری، این شربت منع مصرف دارد. 2) افرادی که نسبت به گیاهان به کار رفته در این دارو حساسیت دارند و مصرف آن مواد موجب بروز واکنش های حساسیتی (پوستی، گوارشی، تنفسی) در آن ها می گردد باید از مصرف این شربت خودداری کنند.

5) شربت ضد سرفه هانی توس امی ویتال

موارد مصرف: 

استفاده از این محصول برای افرادی که به سرما خوردگی مبتلا شده اند و دارای علائمی نظیر سرفه، التهاب مجاری تنفسی، خارش و سوزش گلو می باشند توصیه می شود که این شربت با دارا بودن ترکیباتی نظیر عصاره آویشن و عسل علاوه بر تقویت سیستم ایمنی موجب افزایش ترشحات مخاطی شده و علائم برونشیت را بهبود می بخشد و همچنین التهابات مجاری تنفسی را تسکین می دهد که موجب درمان سرما خوردگی افراد می شود.

منع مصرف:

1) در صورتی که علائم بیماری پس از یک هفته بیشتر شد و یا بهبودی حاصل نشد و در صورت وجود علائم تنگی نفس، تب، خلط چرکی یا خونی باید به پزشک مراجعه کرد. 2) افراد حساس به فراورده گیاه آویشن و افراد دیابتیک به دلیل وجود  ساکاروز از این شربت استفاده نکنند.

4. سخن پایانی

شربت های ضد سرفه جزو پر فروش ترین داروهای داروخانه ها به شمار می آیند؛ چرا که سرفه یک عکس‌ العمل مربوط به دستگاه تنفس می‌باشد که در پاک و تمیز شدن نای و نایژه موثر است. اما گاهی اوقات بر اثر حساسیت بیش از حد دستگاه تنفسی، مواد آلرژن، بیماری ها و…. تعداد سرفه‌ها کلافه کننده می‌شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری