داروخانه آنلاین دکتر روغنی

معرفی راهکارهایی برای دفع سنگ کلیه


23 اردیبهشت 1403

معرفی راهکارهایی برای دفع سنگ کلیه


کلیه‌ها یکی از فعال‌ترین اندام‌های بدن هستند. آن‌ها به طور مداوم مواد زائد و آب اضافی را دفع می‌کنند تا تعادل مایعات و مواد معدنی در بدن حفظ شود. با این حال، گاهی‌اوقات به دلایل مختلف، دچار مشکل می‌شوند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها سنگ کلیه است.

راهکارهایی برای دفع سنگ کلیه

راهکارهایی برای دفع سنگ کلیهآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. دیورتیک‌های تیازیدی
  2. سیترات پتاسیم و دفع سنگ کلیه
  3. آلوپورینول و دفع سنگ کلیه
  4. اسید استو هیدروکسامیک (AHA) و دفع سنگ کلیه
  5. داروهای تیول متصل شونده به سیستین
  6. مولتی‌ویتامین‌ها و دفع سنگ کلیه
  7. سخن پایانی

1. دیورتیک‌های تیازیدی

برای بیمارانی که دچار سنگ‌های کلسیمی هستند و سطح کلسیم ادراری بالایی دارند، دیورتیک‌های تیازیدی گزینه‌های درمانی مطلوبی به شمار می‌روند. این داروها به کلیه‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند کلسیم را از ادرار به خون بازجذب کرده و سطح ادراری آن را کاهش دهند. در زمان مصرف دیورتیک‌های تیازیدی باید مصرف نمک محدود شود چراکه این داروها در هنگامی‌که سدیم ادرار کم باشد، بهترین عملکرد را دارند.

2. سیترات پتاسیم و دفع سنگ کلیه

این دارو برای بیماران مبتلا به سنگ‌های کلسیمی و سیترات ادراری کم و برای کسانی که دارای سنگ اسید اوریک و سیستین هستند، تجویز می‌شود. سیترات پتاسیم توزان اسیدی و قلیایی ادرار را کنترل می‌کند و با این مکانیسم در پیشگیری از تشکیل سنگ‌های سیستین و اسید اوریک پیشگیری می‌کند.

3. آلوپورینول و دفع سنگ کلیه

آلوپورینول اغلب برای درمان نقرس تجویز می‌شود که در آن اسید اوریک خون بالاتر از حد مجاز است. این دارو نه‌تنها سطح اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد، بلکه از توانایی کاهش اسیداوریک ادراری نیز برخوردار است. بنابراین آلوپورینول یک گزینه درمانی جهت جلوگیری از سنگ‌های کلسیمی و اسید اوریکی است.

4. اسید استو هیدروکسامیک (AHA) و دفع سنگ کلیه

این دارو برای بیمارانی است که دچار استروویت یا سنگ‌های عفونی هستند، داروی اسید استو هیدروکسامیک یک گزینه درمانی محسوب می‌شود. این سنگ‌ها به دلیل عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری (UTI) ایجاد می‌شوند. داروی AHA شرایط مساعد ادرار برای تشکیل سنگ‌های استروویت را تغییر می‌دهد. بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های استوویت، درمان عفونت‌های مکرر ادراری ناشی از باکتری‌ها است. گاهی مصرف دارو در دفع چنین سنگ‌هایی اثربخش نیست و برای برداشتن کامل آن‌ها عمل جراحی لازم است.

داروهای تیول متصل شونده به سیستین

5. داروهای تیول متصل شونده به سیستین

این دارو فقط برای بیمارانی کابرد دارد که دچار سنگ‌های سیستین هستند. داروهای متصل شونده به سیستین (د-پنی‌سیلامین یا تیوپرونین) به سیستین ادراری متصل می‌شوند و ترکیبی را تشکیل می‌دهند که از کریستالیزه شدن سیستین جلوگیری می‌کند. این دارو زمانی استفاده می‌شود که سایر اقدامات درمانی مانند افزایش مصرف مایعات، کاهش مصرف نمک یا استفاده از سیترات پتاسیم اثربخش نباشند.

6. مولتی‌ویتامین‌ها و دفع سنگ کلیه

هرگونه مصرف داروهای گیاهی و یا مولتی‌ویتامین‌ها برای دفع سنگ کلیه باید با مشورت پزشک انجام شود چراکه استفاده نادرست از این ترکیبات ممکن است منجر به تشدید علائم سنگ کلیه شود.

7. سخن پایانی

گر مبتلا به سنگ کلیه باشید و پس از مدتی آن را دفع کنید، ممکن است که پزشک آزمایش تجزیه و تحلیل سنگ را جهت بررسی ترکیبات آن تجویز نماید. اطلاعات به‌دست‌آمده از این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا بتواند بهترین راه برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های بعدی را انتخاب نماید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری