داروخانه آنلاین دکتر روغنی

راهکار های تسکین دهنده درد قاعدگی


01 مرداد 1403

راهکار های تسکین دهنده درد قاعدگی


همه ی خانم ها از سن بلوغ درگیر فرآیندی طبیعی به نام پریود می شوند. پریود و یا قاعدگی در اغلب خانم ها همراه با درد است.

راهکار های تسکین دهنده درد قاعدگی

راهکار های تسکین دهنده درد قاعدگیآنچه در این مقاله ‌می‌خوانیم:

  1. درد پریود چیست؟
  2. عوامل درد پریود 
  3. علل درد پریود
  4. درد پریود را چگونه درمان کنیم؟
  5. سخن پایانی

1. درد پریود چیست؟

در هر ماه، رحم برای نگه داشتن بچه یک لایه محافظ می سازد. در صورت عدم بارداری این لایه به تدریج ضعیف می شود و خون و بافت جایگزین آن می شود. این پدیده که هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد را پریود و یا قاعدگی می گویند. برای حذف این لایه رحم شروع به انقباض می کند و این عمل باعث ایجاد درد پریود می شود.

این درد در نواحی پایین شکم و کمر یا ران احساس می شود. با وجود این که اکثر خانم ها این درد را تجربه می کنند در صورت شدت زیاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

2. عوامل درد پریود 

هنگامی که دیواره داخلی رحم منقبض می شود، عروق فشرده شده و باعث کاهش انتقال اکسیژن می شود و درد را آغاز می کند. در هنگام پریودی رحم هورمون هایی که باعث انقباض خود می شوند را جمع آوری می کند و هر چه میزان این هورمون ها بیشتر باشد درد پریود بیشتر است. این هورمون ها در بقیه بافت های عضله جمع می شوند و موجب تهوع، استفراغ و اسهال می شوند. می توانید با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

3. علل درد پریود

اگر درد پریود بسیار شدید باشد ممکن است به علت بیماری های رحمی و دستگاه تناسلی باشد. در ادامه چند مورد از آن ها را شرح خواهیم داد.

1) آندومتریوز

این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که دیواره رحم در جایی در خارج رحم رشد می کند. هنگامی که این دیواره شکسته می شود همراه با درد و خون ریزی از رحم خارج می شود.

2) بیماری التهابی لگنی

یک باکتری عفونتی را از طریق رابطه جنسی منتقل می کند.

3) کیست تخمدان

کیست های تخمدان، کیسه هایی پر از مایع بر روی تخمدان ها هستند. اگر کیست فولیکولی باشد اکثرا هیچ علائمی ندارد،اما گاهی اوقات سبب درد پریود می شوند. این کیست ها اکثرا خطری ندارند و فقط تعداد محدودی از آن ها سرطانی می شوند. احتمال سرطان با بالا رفتن سن زیاد می شود. همه ی خانم ها هر ماه یک فولیکول در رحم شان آزاد می کنند و اگر آن ها بزرگ نشوند کاملا طبیعی می باشد. در صورت کیست تخمدان با توجه به تجویز پزشک می توانید از قرص های ضد بارداری استفاده کنید تا تخمک گذاری را متوقف کرده و مانع از ایجاد کیست جدید شود. اگر این کیست ها دارای علائم باشند معمولا همراه با نفخ و درد در ناحیه زیر شکم هستند. اگر شدت درد خیلی زیاد باشد احتمال دارد کیست پاره شده باشد و در صورتی که همراه با تهوع باشد نشانه آن است که کیست باعث چرخش رحم شده است.

4) تنگی رحم

تنگ بودن دهانه رحم اجازه نمی دهد جریان قاعدگی به درستی ادامه یابد و آن را محدود می کند.

5) فیبروم رحم

تومور هایی که در درون یا روی دیواره رحم رشد می کنند را فیبر می گویند. در اغلب موارد آن ها غیر سرطانی هستند. تعدادی از خانم ها که دچار این بیماری هستند، درد های لگنی و خون ریزی از واژن را در دورانی به غیر از پریودی تجربه می کنند. فیبروم ها به صورت تکی و یا گروهی در رحم رشد می کنند.

فیبروم رحم

4. درد پریود را چگونه درمان کنیم؟

۱) درمان فوری درد پریود (+ درمان درد شدید پریود با بهترین قرص برای کاهش درد پریود)

گاهی درمان‌های خانگی برای درد قاعدگی کارساز نبوده و باید به دنبال روش‌های پزشکی بود. زمانی که برای درمان درد پریود به پزشک مراجعه می‌کنید، احتمالا متخصص باتوجه‌به علت و شدت درد پریود یکی از روش‌های زیر را به شما توصیه می‌کند.

درمان درد پریود سریع با مصرف مسکن – کاهش سریع درد پریود در روز اول

یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای درمان درد پریودی مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند قرص ایبوپروفن، ژلوفن کامپاند و قرص ناپروکسن است. با مصرف این داروها یک روز قبل از شروع پریود می‌توان درد و گرفتگی عضلات را کاهش داد. گاهی ممکن است پزشک دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند قرص نوافن را توصیه کند. این داروها قوی‌تر بوده و درد را بهتر درمان می‌کنند. قرص دیکلوفناک نیز توصیه شده است.

معمولا باید مصرف دارو را با شروع قاعدگی یا به‌محض بروز علائم پریود شروع کرد. باید دارو را طبق دستور به مدت ۲ تا ۳ روز یا تا زمان کاهش علائم مصرف کنید.

۲) کاهش سریع درد پریود با داروهای کنترل بارداری هورمونی

قرص‌های ضدبارداری خوراکی که برای جلوگیری از بارداری مصرف می‌شوند، حاوی انواع هورمون‌ها هستند. این قرص‌ها از تخمک‌گذاری جلوگیری کرده و درد قاعدگی را کاهش می‌دهند. افرادی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، معمولا پریود‌های سبکی را تجربه می‌کنند.

این هورمون‌ها را می‌توان به چندین شکل دیگر علاوه بر قرص تهیه کرد. انواع روش‌های تزریقی، چسب پوستی، ایمپلنت زیر پوست بازو یا دستگاه داخل رحمی (IUD) وجود دارند که پزشک باتوجه‌به شرایط شخص یکی از این روش‌ها را پیشنهاد می‌دهد.

۳) عمل جراحی برای درمان درد شدید پریود اندومتریوز

اگر پزشک تشخیص دهد که علت دردهای قاعدگی اختلالی مانند اندومتریوز یا فیبروم است، عمل جراحی را توصیه می‌کند. جراحی به کاهش علائم بیماری کمک کرده و درد شدید را درمان می‌کند. گاهی تنها گزینه برداشتن رحم با جراحی است. این روش تنها در صورتی انجام می‌شود که روش‌های دیگر جواب ندهد و شخص قصد بچه‌دار شدن نداشته باشد.

4) درمان درد پریود در نوجوانان با ورزش

ورزش منظم در کنار رعایت رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش علائم پریود و درمان درد قاعدگی کمک کند. در سال ۲۰۱۶ مطالعه‌ای روی ۲۵۰ زن انجام شد. این تحقیق نشان داد، زنانی که ورزش منظم را در برنامه خود قرار داده بودند و رژیم غذایی مغذی داشتند، درد بسیار کمی را زمان پریود تجربه می‌کردند.

ورزش باعث افزایش ترشح اندورفین می‌شود. گاهی حتی انجام ورزش نیاز به استفاده از داروهای مسکن را کاهش می‌دهد. در دوره پریود می‌توانید فعالیت متوسطی مانند پیاده‌روی داشته باشید. حرکات یوگا برای کاهش درد پریود بسیار مفید است!

5. سخن پایانی

اگر درد پریود شما بسیار شدید است یا همراه با درد خونریزی شدید دارید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. گاهی ممکن است درد انجام فعالیت‌های روزانه را مختل کند و مصرف داروهای مسکن نیز تاثیری در کاهش درد نداشته باشد. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی یا آزمایش خون می‌توان علت این مشکل را تشخیص داد. متخصص پس از تشخیص علت آن، داروهای لازم را تجویز کرده یا جراحی را پیشنهاد می‌دهد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری