داروخانه آنلاین دکتر روغنی

رژیم‌های شوک و عوارض آن بر بدن


02 آبان 1402

رژیم‌های شوک و عوارض آن بر بدن


ژیم شوک یک رژیم لاغری سریع است که در آن مصرف کالری در مدت زمان کوتاه، به طور شدید کاهش می‌یابد.

رژیم‌های شوک

رژیم‌های شوک

بسیاری از افراد، برای لاغری از تمرینات ورزشی و رژیم‌های غذایی استفاده می‌کنند. انجام تمرینات ورزشی در کنار برنامه غذایی ضروری است. یکی از مهم‌ترین مشکلات بسیاری از داوطلبان کاهش وزن، پیدا کردن برنامه غذایی برای لاغر شدن می‌باشد. انواعی از رژیم غذایی برای کاهش وزن وجود دارد که افرادی با اضافه وزن شدید، می‌توانند از آن استفاده کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. رژیم شوک چیست؟
  2. انواع رژیم شوک
  3. عوارض رژیم شوک
  4. سخن پایانی

1. رژیم شوک چیست؟

رژیم شوک که با نام رژیم 14 روزه نیز شناخته می‌شود، یک برنامه غذایی است که متابولیسم بدن شما را شوکه می‌کند. این رژیم باعث افزایش عملکرد سیستم متابولیک بدن شده که در نهایت منجر به چربی سوزی اضافی می‌شود. در برخی موارد، این رژیم حتی ممکن است به کاهش وزن 11.33 کیلوگرمی در دو هفته کمک کند، که زمان بسیار کوتاهی برای از دست دادن این مقدار چربی به نظر می‌رسد. به زبان دیگر رژیم شوک یک رژیم لاغری سریع است که در آن مصرف کالری در مدت زمان کوتاه، به طور شدید کاهش می‌یابد. هدف از انجام رژیم شوک، لاغری سریع و کاهش وزن از طریق تغییرات ناگهانی و سریع در مواد غذایی مصرفی است.

2. انواع رژیم شوک

1) رژیم غذایی هالیوود

رژیم هالیوودی توسط سلبریتی‌های هالیوود رایج شده است و ادعا می‌کند که تنها در 10 ساعت باعث کاهش وزن 48 کیلوگرمی می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک معجون گیاهی به نام «رژیم غذایی هالیوود» را بنوشید که در سوپرمارکت‌ها و مراکز آنلاین هالیوود موجود است. رژیم لاغری شوک هالیوودی یا رژیم استپ وزن یک رژیم غذایی مورد تأیید پزشک نیست. بدن شما ممکن است به گیاهان موجود در مخلوط این مواد غذایی واکنش نشان‌دهد و فقط نوشیدن این مخلوط در طول روز بدون هیچ خوراکی دیگری می‌تواند شما را عصبی کرده و ایمنی بدن را ضعیف کند. 

2) رژیم گریپ فروت

رژیم غذایی گریپ فروت که شامل مصرف نصف گریپ فروت و سایر غذا‌های سالم در هر وعده غذایی می‌شود یکی از انواع رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن است. خوردن گریپ فروت با هر وعده غذایی می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی و فرسایش مینای دندان شود و همچنین میل کردن تنها یک نوع در این رژیم لاغری شوک میوه می‌تواند بسیار دشوار باشد. 

3) رژیم لیموناد (Master Cleanse)

رژیم غذایی شوک (Master Cleanse) ادعا می‌کند که به کاهش 2.26 کیلوگرم در هفته کمک می‌کند. این رژیم بر اساس استفاده از نوشیدنی لیموناد ساخته شده است. تنها چیزی که می‌توانید بنوشید لیموناد است. هنگام رژیم گرفتن، ممکن است به شدت احساس گرسنگی کنید، حالت تهوع، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی را تجربه کنید.

4) رژیم غذایی سوپ کلم

رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم غذایی مبتنی بر خوردن تنها سوپ است که عمدتاً با کلم و سایر سبزیجات تهیه می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این سوپ را برای کاهش وزن سریع مصرف کنید. 

5) سم زدایی با آبمیوه

سم‌زدایی با آب یک نوع رژیم غذایی مایع است که بدون از دست دادن مواد مغذی اعمال می‌شود. در این رژیم آب میوه‌های غنی از فیبر رژیمی و سرشار از ویتأمین C مصرف می‌شود تا سموم را پاک کرده و بدن شما را جوان کند. همچنین این رژیم برای پوست نیز مفید است. اما از آنجایی که یک رژیم شوکی سخت و قوی است، نمی‌توان آن را بیش از دو روز ادامه داد. 

عوارض رژیم شوک

3. عوارض رژیم شوک

1) ایجاد مشکلات قلبی

رژیم‌های شوک ممکن است عواقب مثبتی مانند کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون داشته باشد. با این حال، ممکن است برخی از اثرات بالقوه مضر بر روی قلب به دنبال افزایش سطح چربی قلب که ممکن است رخ دهد، وجود داشته باشد. هر کسی که مشکل قلبی دارد، به دلیل خطراتی که در مراحل اولیه رژیم شوک رژیمی ایجاد می‌شود، باید قبل از شروع با پزشک خود مشورت کند. 

2) کمبود مواد غذایی مهم

رژیم شوک باعث کاهش مصرف مواد غذایی مهم از جمله پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و پروتئین‌ها می‌شود که برای سلامتی بدن ضروری هستند. مصرف میزان ناکافی از این مواد ممکن است به کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، کاهش عملکرد عضلات، ضعیف شدن سیستم ایمنی و سایر مشکلات سلامتی منجر شود.

3) ذخایر آب بدن را از بین می‌برد

رژیم‌ شوک گرچه می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، اما بیشتر این وزن به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژن و آب در بدن است. این موضوع می‌تواند باعث از دست دادن انرژی و احساس خستگی شما شود.

4) کاهش متابولسیم

رژیم شوک شرایط متابولیسم بدن شما را تغییر می‌دهد. با کاهش مصرف کالری‌ و دیگر مواد مغذی به طور ناگهانی، ممکن است سوخت و ساز بدن شما کاهش یابد. این به معنی این است که بعد از پایان رژیم، تعداد کالری‌هایی که بدن شما برای حفظ وزن مصرف می‌کند کمتر خواهد بود و ممکن است دچار اضافه وزن بیشتری شوید.

5) سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

در رژیم‌ های شوک، شما بدن خود را از ویتأمین‌ها و مواد معدنی ضروری محروم می‌کنید، بنابراین در معرض خطر تضعیف سیستم ایمنی قرار می‌گیرید. تضعیف سیستم ایمنی نیز باعث بیماری می‌شود. 

6) تغییرات ناگهانی

رژیم شوک به صورت ناگهانی مصرف بسیاری از غذاها را محدود می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا تغییراتی ناگهانی در شرایط رژیم غذایی و بدن افراد ایجاد کند. توجه داشته باشید که رژیم شوک بیشتر به دنبال ایجاد تغییر سریع در وزن و شکل بدن است، اما حفظ این تغییرات نیز مهم است. در صورتی که برنامه غذایی مناسبی برای بعد از پایان رژیم در نظر گرفته نشود، احتمال افزایش وزن مجدد وجود خواهد داشت.

7) احتمال دارد تعادل روده را مختل کند

رژیم‌ شوک ممکن است باعث برخی مشکلات روده شوند. اگر مواد مغذی مناسبی دریافت نمی‌کنید، این موضوع می‌تواند باعث حرکات نامنظم یا نامنظم روده شود. این امر می‌تواند با کاهش انرژی شما احساس خستگی و فرسودگی ایجاد کند. 

4. سخن پایانی

رژیم شوک به دلیل محدودیت‌های شدید در مصرف گروه‌های غذایی، باید به شکل اصولی مورد استفاده قرار بگیرد. رخی از این رژیم‌ها منجر به کاهش ناگهانی و شدید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شود و برای برخی از افراد ایجاد مشکل کند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری