داروخانه آنلاین دکتر روغنی

فواید قرص امگا 3 برای بانوان


06 تیر 1403

فواید قرص امگا 3 برای بانوان


روغن ماهی به دلیل خواص ضد التهابی آن ممکن است از درد عضلانی جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد، بنابراین بانوانی که ورزش می‌کنند و تمرینات بدنسازی دارند، می‌توانند با مصرف قرص امگا 3 از دیگر فواید امگا 3 برای زنان بهره‌مند شوند.

فواید قرص امگا 3 برای بانوان

فواید قرص امگا 3 برای بانوان

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. امگا 3 چیست؟
  2. فواید امگا 3 برای بانوان
  3. بهترین زمان مصرف قرص امگا 3
  4. اثرات مثبت امگا ۳ بر سلامتی زنان
  5. سخن پایانی

1. امگا 3 چیست؟

امگا 3 یک اسید چرب ضروری است. این اسید چرب ضروری دارای اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت انسان است. از آنجا که بدن نمی‌تواند امگا 3 را تولید کند، بنابراین تنها راه تامین آن از طریق منابع غذایی، مکمل و قرص امگا 3 است.

EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) دو نوع عمده امگا 3 هستند که از منابع حیوانی تامین می‌شوند. ALA (آلفا لینولنیک) نوع دیگر امگا 3 است که در منابع گیاهی یافت می‌شود.

از عمده‌ترین منابع غذایی امگا 3 می‌توان به ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی‌های چرب آب سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی، تن، شاه ماهی و ساردین)، آجیل و دانه‌ها (مانند بذر کتان، دانه چیا و گردو) روغن‌های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا) اشاره نمود. 

2. فواید امگا 3 برای بانوان

- کمک به بهبود افسردگی و اضطراب

- حفظ سلامت بینایی و چشم و پیشگیری از ابتلا به دژنراسیون ماکولا

- کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) و کاهش کلسترول بد (LDL)

- موثر در رشد و تکامل مغز جنین

- حفظ سلامت قلب و عروق

- کمک به بهبود علائم بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) در کودکان

- کمک به بهبود برخی علائم سندروم متابولیک از جمله بهبود سطح قند خون، کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی

- کاهش چربی کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

- کاهش تولید مولکول‌ها و مواد مرتبط با التهاب مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سیتوکین‌ها 

- کمک به درمان و پیشگیری از چندین بیماری خودایمنی از جمله دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس

- جلوگیری از زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر 

- کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه 

- کاهش ریسک ابتلا به آسم در کودکان

- کمک به بهبود طول و کیفیت خواب

3. بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 با معده پر و ترجیحا بعد از وعده غذایی حاوی چربی است.

اکثر افرادی که قصد خرید امگا 3 دارند به دنبال امگا 3 بدون جیوه هستند، لازم به ذکر است که همه مکمل‌های امگا 3 و روغن ماهی از نظر آلودگی به فلزات سنگین مانند جیوه و سرب توسط وزارت بهداشت بررسی می‌شوند و چنانچه از نظر نداشتن آلودگی به فلزات سنگین تایید شدند به آنها مجوز تعلق می‌گیرد.

4. اثرات مثبت امگا ۳ بر سلامتی زنان

امگا ۳ باعث بهبود سلامت زنان در ابعاد گوناگونی می‌شود. این اسید چرب با تأثیرات مثبت خاص خود به عنوان یک مکمل تغذیه مهم برای زنان شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از اثرات مثبت امگا ۳ بر سلامت زنان پرداخته خواهد شد:

تقویت سلامت قلب

مصرف منظم امگا ۳ باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. این اسید چرب به بهبود عملکرد قلب کمک کرده و فشار خون را کنترل می‌کند، که برای زنان خصوصاً در دوران پس از یائسگی اهمیت زیادی دارد.

بهبود وضعیت پوست

بهبود وضعیت پوست

امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود وضعیت پوست زنان کمک کند. این ماده به حفظ رطوبت پوست و کاهش علائم التهابی مانند آکنه و قرمزی کمک می‌کند.

کاهش التهابات

امگا ۳ در کاهش التهابات بدن، مخصوصاً در برابر التهابات مرتبط با بیماری‌های زنان مثل التهاب تخمدان، اهمیت زیادی دارد.

تقویت سلامت مغز

بررسی‌ها نشان داده‌اند که امگا ۳ می‌تواند در تقویت حافظه و عملکرد مغزی زنان نقش داشته باشد. این اثرات مثبت می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های مغزی مرتبط با سن تاثیرگذار باشند.

کنترل وزن

مصرف امگا ۳ می‌تواند به فرآیند کاهش وزن و کنترل چربی‌های بدن کمک کند. این اثرات برای زنانی که در دوران بارداری یا پس از آن هستند، اهمیت بیشتری دارد.

امگا ۳ با تأثیرات متعدد بر سلامتی زنان می‌تواند بهبودی چشمگیری در کیفیت زندگی آنان به ارمغان آورد.

برای زنان باردار و شیرده

از جمله فواید قرص امگا 3 برای زنان شیرده و باردار می‌توان به نقش آن در کمک به رشد و تکامل مغز جنین، حفظ سلامت شبکیه چشم و بینایی، تامین امگا 3 نوزاد از طریق شیر مادر اشاره نمود.

هم‌چنین مصرف امگا 3 در این دوران در بهبود خلق و خوی مادر و پیشگیری از ابتلا مادر به افسردگی پس از زایمان، تعادل هورمونی و بهبود کلی پس از زایمان موثر است.

ذکر این نکته لازم است که با وجود اهمیت امگا 3 برای زنان باردار و شیرده، با این حال به علت حساسیت بالای این دوران از مصرف قرص امگا 3 به صورت خودسرانه خودداری نمایید و پیش از مصرف حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بهبود علائم یائسگی

با نزدیک شدن به یائسگی، سطح استروژن به طور طبیعی کاهش می‌یابد. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافی امگا 3 برای زنان در دوران یائسگی، سطح هورمون‌ها را متعادل می‌کند، که به نوبه خود می تواند به جلوگیری از علائم معمول و عادی یائسگی مانند افسردگی، نوسانات خلقی و حتی گرگرفتگی کمک کند.

بهبود علائم قاعدگی

یکی از فواید امگا 3 برای زنان  تاثیر آن در بهبود علائم روحی و جسمی پیش از قاعدگی (PMS) است.

طبق مطالعاتی که رابطه بین رژیم غذایی و دردهای قاعدگی را بررسی کرده اند، دریافته‌اند که مصرف روغن ماهی تاثیر مثبتی بر دردهای قاعدگی دارد.

نتایج مطالعات هم‌چنین نشان داده‌اند که اسید چرب امگا 3 می‌تواند در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) از جمله افسردگی، عصبی بودن، اضطراب و عدم تمرکز، نفخ، سردرد و حساسیت سینه موثر باشد.

5. سخن پایانی

با توجه به تأثیرات مثبت امگا ۳ بر سلامت زنان، این اسید چرب می‌تواند به عنوان یک عامل کلیدی در تقویت سلامت عمومی و پیشگیری از بسیاری از مشکلات جسمی و روانی مرتبط با جنسیت زنان، مؤثر باشد.

با مصرف منظم امگا ۳، زنان می‌توانند از فواید آن برای سلامت قلب، بهبود وضعیت پوست، کاهش التهابات، تقویت مغز و عملکرد ذهنی و کنترل وزن بهره‌مند شوند.

در صورتی که حداقل 2 وعده در هفته از ماهی و منابع دریایی استفاده شود نیازی به مصرف آن به صورت مکمل نیست، در غیر این صورت یکی از راه‌های مقرون به صرفه تامین امگا 3 خرید مکمل و قرص امگا 3 است.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری