داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تاثیر واقعی مکمل های کلاژن، توصیه و عدم استفاده از آن ها


13 خرداد 1403

تاثیر واقعی مکمل های کلاژن، توصیه و عدم استفاده از آن ها


کلاژن فروان‌ترین پروتئین در بدن و یکی از اصلی ترین پروتئین‌های ساختاری پوست است. بشر به مرور زمان طراوت و شادابی پوستش را از دست می‌دهد. علت آن نیز کاهش کلاژن در بدن است که با بالارفتن سن ارتباط مستقیمی دارد.

تاثیر واقعی مکمل های کلاژن

تاثیر واقعی مکمل های کلاژن، توصیه و عدم استفاده از آن هاآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. قرص کلاژن چیست؟
  2. فواید قرص کلاژن چیست؟
  3. قرص کلاژن در چه مواردی استفاده می‌شود؟
  4. عوارض قرص کلاژن
  5. موارد منع مصرف قرص کلاژن
  6. سخن پایانی

1. قرص کلاژن چیست؟

فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان. کلاژن نوعی پروتئین بوده که در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، ناخن، پوست و مو وجود داشته و سبب استحکام آن‌ها می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت کلاژن عامل خاصیت کشسانی پوست است. یکی از مسائلی که درباره این ماده وجود دارد این است که با افزایش سن کلاژن دچار تحلیل می‌شود. در نتیجه در افراد با سن بالاتر شاهد پیری پوست، درد عضلانی، تضعیف استخوان‌ها و …. هستیم.

2. فواید قرص کلاژن چیست؟

سطح کلاژن در پوست فاکتوری مهم در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از افتادگی و چروک شدن آن است. اگر از قرص کلاژن استفاده کنید، احتمالا مزایای زیر برای شما فراهم خواهد شد:

  1. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد: در افزایش الاستیسیته و آبرسانی به پوست نقش دارد و در نتیجه از چین و چروک پیشگیری به عمل می‌آورد.
  2. تسکین درد مفاصل: کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف‌ها کمک کرده و از مفاصل نیز محافظت به عمل می‌آورد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل کلاژن ممکن است به بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد کلی مفاصل کمک کند.
  3. جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها: کلاژن به استخوان‌ها ساختار و استحکام می‌بخشد. مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان نقش داشته باشند.
  4. افزایش توده عضلانی: کلاژن جزء مهمی از ماهیچه اسکلتی است. مکمل‌های کلاژن احتمالا می‌توانند توده عضلانی را در افرادی که به دلیل افزایش سن، دچار تحلیل عضله می‌شوند یا به سارکوپنی مبتلا هستند، افزایش دهند.
  5. تقویت سلامت قلب: کلاژن در ساختار شریان‌ها و رگ‌های خونی نیز نقش دارد. مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است در جلوگیری از مسدود شدن رگ‌ها نقش داشته باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده باید گفت که قرص کلاژن می‌تواند با افزایش استحکام ناخن‌ها در جلوگیری از شکسته شدن آنها موثر واقع شود. کلاژن در تقویت رشد موها نیز اثرگذار است. 

3. قرص کلاژن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

بدن برخی از افراد قادر به جذب کلاژن نیست! از طرفی برخی افراد پیری زودرس را تجربه ‌می‌کنند یا می‌خواهند چین و چروک پوست خود را از بین ببرند! به همین دلیل از قرص مکمل کلاژن استفاده می‌شود که بدن بتواند به مقدار کافی کلاژن دریافت کند. وقتی کلاژن در بدن انسان کم می‌شود معمولاً مصرف قرص کلاژن توصیه می‌شود که بدن بتواند کلاژن بیشتری را دریافت کند.

استفاده از قرص کلاژن در میان میانسالان و افراد مسن جامعه رواج دارد. اما  قبل از مصرف قرص کلاژن که به‌صورت پودر و مایع در دسترس است باید از عوارض و موارد منع مصرف آن مطلع باشیم. اگر می‌خواهید به‌صورت طبیعی کلاژن بدن‌تان تامین شود از گوشت ماهی، مرغ و گاو استفاده کنید که سرشار از کلاژن هستند. در هر صورت اگر رژیم غذایی خاصی را در برنامه دارید و از طرفی با کمبود کلاژن مواجه‌اید بهتر است که در خصوص مصرف قرص کلاژن با پزشک متخصص مشاوره کنید.

عوارض قرص کلاژن

4. عوارض قرص کلاژن

1) حساسیت پوستی

متخصصان پوست در خصوص مصرف خودسرانه مکمل‌های پوستی هشدار جدی داده‌اند. چراکه پوست یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که وظیفه دفاع از بدن در برابر انواع آلودگی‌های محیطی را به‌عهده دارد. چنانچه مواد معدنی بیش از آنچه که بدن نیاز دارد مصرف شود، نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث می‌شود بدن به خصوص کبد با خطرات جدی روبه‌رو شود. یکی از مهم‌ترین عوارض قرص کلاژن ایجاد حساسی پوستی است. کلاژن بعد از آب فراوان‌ترین ماده در بدن انسان است. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که کسی به کلاژن حساسیت داشته باشید.

حساسیت پوستی پاسخی غیرطبیعی است و ارتباط مستقیمی با منبع تهیه دارو دارد. بررسی‌ها نشان داده است که افرادی که به تخم‌مرغ یا ماهی حساسیت دارند ممکن است بعد از مصرف قرص کلاژن با حساسیت پوستی شدیدی روبه‌رو شوند. 

2) افزایش کلسیم دومین عوارض مهم مصرف قرص کلاژن است!

برای تهیه قرص کلاژن از منابع غذایی دریایی  مانند صدف و کوسه‌ها که سرشار از کلاژن و کلسیم هستند استفاده می‌شود. مصرف خودسرانه و بیش از آنچه که بدن نیاز دارد ممکن است بدن را با افزایش کلسیم همراه کند. از مهم‌ترین عوارض بالا رفتن کلسیم بدن می‌توان به حالت تهوع، خستگی مزمن، درد استخوان و ریتم غیر طبیعی بدن اشاره کرد. از طرفی اگر بدن با کمبود کلسیم مواجه باشد کلاژن کمتری جذب می‌شود. به همین دلیل با یک آزمایش خون ساده از میزان کلسیم بدنتان مطلع شوید.

3) اهش وزن تا اسهال و احساس سنگینی در معده.

اگر به جز قرص کلاژن در رژیم غذایی‌تان کلاژن بالایی مصرف می‌کنید، حتما باید در خصوص رژیم غذایی و نحوه مصرف قرص کلاژن از پزشک متخصص مشاوره بگیرید. چراکه با مصرف قرص کلاژن و افزایش متابولیسم بدن ممکن است دچار کاهش وزن شوید و در ادامه بدن‌تان با مشکلات جدی همراه شود. از طرفی اسهال، احساس سنگینی در معده، طعم بد دهان و بثورات از دیگر عوارض مصرف قرص کلاژن است. در هر صورت اگر بعد از مصرف هر دارویی با حساسیتی مواجه شدید حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن پزشک معالج خود را در جریان امور بگذارید.

5. موارد منع مصرف قرص کلاژن

مصرف قرص کلاژن علاوه‌بر افزایش کلسیم باعث افزایش اثر اکسی توسین نیز می‌شود. به همین دلیل به زنان شیرده و باردار مصرف قرص کلاژن توصیه نمی‌شود. زنان باردار و شیرده نباید خودسرانه از مکمل‌های دارویی استفاده کنند و حتماً باید در خصوص مصرف دارو و رژیم غذایی از پزشک معالج خود مشاوره بگیرند! بهترین زمان مصرف قرص کلاژن اکتیو برای هر کس ممکن است متفاوت باشد و بهتر است طبق دستور پزشک پیش بروید

6. سخن پایانی

کلاژن فراوان‌ترین پروتنئین در بدن انسان است. کاهش کلاژن در بدن ممکن است پوست، مو، استخوان و سایر اندام‌های بدن را با چالشی جدی مواجه کند. از طرفی نیز با افزایش سن، مصرف سیگار و استرس کلاژن بدن نیز کاهش می‌یابد و پوست چروک می‌شود. برای جوانسازی پوست و برگرداندن پوست به حالت طبیعی می‌توان از کلاژن استفاده کرد. مصرف کلاژن بیش از نیاز بدن نیز ممکن است باعث اسهال، کاهش وزن، حساسیت پوستی و هایپرکلسیمی شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری