داروخانه آنلاین دکتر روغنی

استفاده از تستوسترون در بدنسازی و عوارض ناشی از آن


19 اسفند 1402

استفاده از تستوسترون در بدنسازی و عوارض ناشی از آن


هرگز سرخود استفاده از مکملی را شروع نکنید و یا استفاده از آن را قطع نکنید.

استفاده از تستوسترون در بدنسازی

استفاده از تستوسترون در بدنسازی

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. هورمون تستوسترون چیست؟
  2. علایم کمبود ترشح تستوسترون در بدن کدامند؟
  3. مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون در زنان چه عوارضی دارد؟
  4. مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون و ریزش مو
  5. موارد منع مصرف
  6. سخن پایانی

1. هورمون تستوسترون چیست؟

هورموت تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه در رشد جنسی و تولید مثل است. در واقع می توان گفت تستوسترون مهم ترین هورمون مردانه است. البته بدن زنان نیز این هورمون را ترشح می کند اما میزان ترشح آن نسبت به مردان بسیار پایین است. در بدن زنان تخمدانها این هورمون را تولید می کنند. اما میزان ترشح این هورمون تقریبا یک دهم بدن مردان است.

به همین دلیل عضله سازی در مردان بیشتر از زنان صورت می گیرد. بسیاری از زنان برای عضله سازی به مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون روی می آورند. بهتر است بدانید این مکمل می تواند آثار مضر زیادی بر سلامتی داشته باشد. میزان ترشح هورمون تستوسترون در سن بلوغ افزایش پیدا میکند و همین امر سبب بروز ویژگی های خاصی در پسران نوجوان از جمله موارد زیر می شود :

  1. بم شدن صدا
  2. رشد آلت تناسلی
  3. رشد موهای صورت

هورمون تستوسترون در تولید اسپرم های مردانه، توزیع چربی در بدن و حفظ قدرت عضلانی نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان به استفاده از مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون روی می آورند تا با افزایش این هورمون در بدن عضلات خود را برجسته بکنند.

همچنین مطالعات و تحقیقات جدید نشان می دهد که هورمون تستوسترون در جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مهم است.

2. علایم کمبود ترشح تستوسترون در بدن کدامند؟

با افزایش سن ترشح تمامی هورمون ها در بدن کاهش پیدا می کند و هورمون تسترون از این قاعده مستثنی نیست. اگر این هورمون در بدن کاهش پیدا کند علایمی در بدن بروز پیدا می کند که هشداری برای کاهش این هورمون در بدن هستند.

مهم ترین علایمی که در صورت کاهش این هورمون در بدن بروز پیدا می کند اختلالات جنسی در مردان است. کمبود این هورمون در بدن سبب می شود اختلالاتی در نعوظ رخ دهد و همین امر سبب کاهش میل جنسی می شود. در صورت کاهش میل جنسی بیضه ها کوچک می شوند و همین امر سبب بروز افسردگی و یا عدم توانایی و تمرکز در مردان می شود.

هورمون تستوسترون نقش مهمی در عضله سازی دارد. اگر ترشح این هورمون در بدن کاهش پیدا کند بر توده عضلانی اثر می گذارد و سبب تحلیل آن می شود و همین امر یکی از دلایلی است که سبب می شود بسیاری از مردان در سنین بالا از مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون استفاده کنند.

 تنها کاهش تستوسترون باعث بروز مشکلات نعوظ نمی شود. عوامل زیادی هستند که بر این امر اثر می گذارند. در صورت مشاهده چنین حالتهایی بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید و هرگز بدون مشورت با پزشک قرص و یا مکملی را مصرف نکنید.

3. مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون در زنان چه عوارضی دارد؟

بسیاری از زنان برای عضله سازی به مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون روی می آورند. مصرف این مکمل سبب می شود میزان هورمون تستوسترون در بدن زبان بالا رود.

با توجه به اینکه افزایش این هورمون در زنان ، بدن را از چرخه طبیعی خارج می کند سبب بروز عوارض جانبی در بدن می شود. افزایش سطح تستوسترون در بدن زنان باعث بروز چنین مشکلاتی می شود:

  1. کلفت شدن صدا
  2. افزایش موی بدن
  3. بروز قاعدگی نامنظم
  4. سندروم تخمدان پلی کیستیک

در صورت بروز چنین علایمی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. مخصوصا اگر ورزشکار هستید و از مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون استفاده می کنید باید نزد پزشک بروید و وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید.

اگر این هورمون در بدن در اثر استفاده از مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون افزایش یافت و یا مشکلات دیگری در بدن وجود داشت که سبب شد سطوح این هورمون در بدن بالا روند،  احتمال بروز عوارض جانبی دیگر نیز وجود دارد. 

به طور مثال لکنت و یا گرفتگی زبان، تنگی نفس، اختلالات خواب و یا رشد بیش از اندازه پروستات و یا سینه از عوارضی هستند که می توانند به افزایش این هورمون در بدن مرتبط باشند. در صورت بروز هریک از این علایم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف مکمل بدنسازی

4. مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون و ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از اثرات جانبی استفاده از مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون است که بیشتر بدنسازان با آن رو در رو هستند. با بالا رفتن سطح این هورمون در بدن مردان، بدن از چرخه طبیعی خارج می شود.در نتیجه بدن دیگر به طور طبیعی تستسرون تولید نمی کند و منجر به ضعف بنیه می شود.

جنکینز می گوید مصرف مکمل بدنسازی افزایش سطح تستوسترون باعث کوچک شدن بیضه ها و مشکلات نعوظ می شود. ممکن است ناباوری درمان شود اما کچلی برای همیشه باقی می‌ماند. 

5. موارد منع مصرف

  1. سرطان پستان 
  2. زنان: بارداری یا احتمال بارداری
  3. بیماری شدید قلبی، کبدی یا کلیوی
  4. سرطان شناخته شده یا مشکوک پروستات در مردان
  5. حساسیت بیش از حد به این هورمون یا اجزای فرمولاسیون
  6. از تستوسترون سایپیونات به طور معادل با تستوسترون پروپیونات استفاده نکنید.

6. سخن پایانی

 بهتر است قبل از استفاده از مکملهای بدنسازی به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف این مکملها عوارض جانبی نیز به همراه دارد. بهتر است عوارض جانبی هر مکمل را قبل از مصرف به دقت بررسی کنید و در صورت تایید مربی و نیاز بدن مکمل را مصرف کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری