داروخانه آنلاین دکتر روغنی

درمان ریزش مو بعد از مبتلا شدن به بیماری های ویروسی


12 خرداد 1403

درمان ریزش مو بعد از مبتلا شدن به بیماری های ویروسی


ریزش موی کرونا معمولا ۲-۳ ماه بعد از ابتلا به کرونا اتفاق می‌افتد. نگران نباشید این وضعیت دائمی نیست و موهای شما در مدت ۶ تا ۹ ماه دوباره رشد خواهد کرد.

درمان ریزش مو 

درمان ریزش مو

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. علت ریزش مو کرونا
  2. تلوژن افلوویوم چیست؟
  3. نحوه عملکرد تلوژن افلوویوم
  4. جلوگیری از ریزش مو
  5. درمان ریزش مو کرونا
  6. سخن پایانی

1. علت ریزش مو کرونا

هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این‌که ویروس کرونا مستقیماً باعث ریزش مو می‌شود، وجود ندارد؛ اما پزشکان معتقدند که علت اصلی این‌که ویروس کرونا باعث ریزش مو می‌شود، عارضه ریزش مو تلوژن افلوویوم است. همچنین به گفته کارشناسان، فهمیدن این موضوع دشوار است که چرا برخی از بیماران بهبودیافته از کرونا، دچار ریزش شدید مو می‌شوند و برخی دیگر نه.

به‌طورکلی علت ریزش مو در مردان و زنان ممکن است مربوط به چرخه رشد مو و ژنتیک آن‌ها باشد؛ بر این اساس می‌توان گفت که ریزش مو برای افرادی که مستعد آن هستند اتفاق می‌افتد ولی ما نمی‌دانیم که این افراد دقیقاً چه کسانی هستند.

2. تلوژن افلوویوم چیست؟

ه‌طورکلی رشد موی انسان شامل سه مرحله‌ی رشد (آناژن)، گذار (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) است. بخش زیادی از موهای شما در هر لحظه باید در مرحله رشد و بخش بسیار کمتری نیز در مراحل گذار و استراحت قرار داشته باشند. اما بااین‌حال، هنگامی‌که عارضه تلوژن افلوویوم (TE- Telogen Effluvium) یا ریزش موقتی مو را تجربه می‌کنید، چرخه رشد موی شما مختل می‌شود و تا ۵۰ درصد از موهای شما در مرحله استراحت قرار می‌گیرند. در نتیجه، شما بخش زیادی از موهای خود را (مخصوصاً هنگام شانه، برس و شامپو زدن) از دست می‌دهید. توجه داشته باشید که آلوپسی (Alopecia) یک اصطلاح عمومی به معنای «ریزش مو» است و تلوژن افلوویوم، نوعی آلوپسی محسوب می‌شود.

عارضه تلوژن افلوویوم معمولاً چند ماه پس از سپری‌شدن یک واقعه شدید یا آسیب‌زا رخ می‌دهد؛ به همین دلیل است که بسیاری از بیماران کرونایی، به‌علت فشار روحی و جسمی زیادی که طی بیماری تجربه می‌کنند، دو الی سه ماه پس از بهبودی دچار ریزش مو می‌شوند. سایر وقایعی که (حین یا پس از آن) بر اثر تلوژن افلوویوم، باعث ریزش شدید مو می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. زایمان
  2. بارداری
  3. عمل جراحی
  4. استرس و فشار روحی و جسمی
  5. بستری‌شدن در بیمارستان
  6. اختلالات خودایمنی
  7. برخی از داروها
  8. رژیم غذایی ضعیف
  9. کاهش ناگهانی وزن یا رژیم کتوژنیک
  10. بیماری‌های شدید مانند سکته قلبی یا سکته مغزی

اما خبر خوب این است که این ریزش مو موقتی است، اما حل شدن آن به‌هرحال به زمان نیاز دارد. به این معنا که قبل از این‌که موهایتان به حالت عادی چرخه رشد خود برگردند، معمولاً ۶ الی ۹ ماه ریزش مو خواهید داشت.

3. نحوه عملکرد تلوژن افلوویوم

وقتی شوکی به سیستم بدنی شما وارد می‌شود، بدن به حالت قفل می‌رود و فقط روی عملکردهای اصلی تمرکز می‌کند. حال ازآنجاکه رشد مو به انرژی زیادی نیاز دارد و ازطرفی نیز به اندازه سایر عملکردهای بدن ضروری نیست، شما در نهایت دچار ریزش مو خواهید شد.

مکانیزم تلوژن افلوویوم به این صورت است که وقتی بدن شما تحت یک عامل استرس‌زا قرار می‌گیرد، باعث می‌شود بخش زیادی از موها رشد نکنند و به یک‌باره وارد مرحله استراحت (تلوژن) شوند. در مرحله تلوژن، موها قبل از این‌که شروع به ریزش کنند ابتدا به مدت ۲ تا ۳ ماه استراحت می‌کنند (و رشد آن‌ها متوقف می‌شود) تا محیطی برای رشد موهای جدید روی پوست سر شما ایجاد شود. به همین دلیل است که ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم، بعد از سپری‌شدن مدت طولانی از رویداد محرک‌کننده آن (مانند بیماری کرونا) اتفاق می‌افتد.

4. جلوگیری از ریزش مو

ابتدا درنظر داشته باشید که دلیل بیشتر ریزش موها، ژنتیک فرد (طاسی آندروژنیک) است. طاسی آندروژنیک به‌معنی داشتن طاسی با الگوی مردانه (علت ریزش مو در مردان) و طاسی با الگوی زنانه (علت ریزش مو در زنان) است. این نوع ریزش مو قابل پیشگیری نیست.

 اما تنها عامل جلوگیری از ریزش مو بر اثر عارضه تلوژن افلوویوم، کاهش استرس و دوری از فشارهای روحی و جسمی است. اما به‌هرحال بسیاری از افراد پس از ابتلا به کرونا و سایر موارد، دچار این استرس می‌شوند که منجر به ریزش موهای آن‌ها می‌شود.

بااین‌وجود، نکاتی که ممکن است در جلوگیری از ریزش مو به شما کمک کنند، عبارت‌اند از:

  1. با ملایمت با موهایتان رفتار کنید؛ هنگام شستن و شانه زدن، موهای خود را زیاد نکشید (یک شانه دندانه پهن ممکن است به جلوگیری از کشیده شدن مو کمک کند).
  2. اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا این داروها باعث ریزش مو می‌شوند یا خیر.
  3. از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر نورهای ماوراء بنفش محافظت کنید.
  4. از سیگارکشیدن پرهیز کنید.

درمان ریزش مو کرونا

5. درمان ریزش مو کرونا

توجه داشته باشید که موها به‌آرامی رشد می‌کنند؛ بنابراین ممکن است که در چند ماه اول پس از رفع شدن مشکل تلوژن افلوویوم، بلافاصله شاهد رشد مجدد و رویایی موهای خود نباشید. قطع ریزش موی شما در اثر این عارضه به‌مرورزمان (طی ۶ ماه الی یک سال) اتفاق می‌افتد. 

شما برای درمان ریزش موی خود باید بر ایجاد یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید. به این معنا که یافتن راه‌هایی برای کنترل استرس می‌تواند در شروع رشد مجدد مو مفید باشد. همچنین داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و اجتناب از سیگار کشیدن نیز تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از ریزش مو دارد. سایر اقدامات مراقبتی که حین سپری‌شدن دوره ریزش مو پس از کرونا می‌توانید برای تقویت و جلوگیری از ریزش موهایتان انجام دهید، به شرح زیر است:

1) روی رژیم غذایی و تغذیه مناسب تمرکز کنید.

اگر بدن شما با کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی که برای سلامت مو مهم هستند (مانند ویتامین D، روی و آهن)، مواجه باشد، باید از پزشک خود بخواهید تا سطح این ویتامین‌ها را درون خون شما بررسی کند. قدم بعدی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی موردنیازتان است.

2) از موهایتان به‌خوبی مراقبت کنید.

اگر دچار تلوژن افلوویوم شده باشید، مهم است که هنگام آرایش موهایتان با ملایمت رفتار کنید. تا زمان بهبود وضعیت ریزش موهای خود بهتر است از سشوار کشیدن، اتو یا فر کردن مو خودداری کنید. رنگ‌آمیزی یا هایلایت مکرر نیز در این مدت می‌تواند باعث آسیب به مو و جلوگیری از رشد مجدد آن شود.

3) ریلکس کنید.

اگر ریزش موی شما مربوط به استرس باشد، کاهش سطح استرس و اضطراب می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. شما برای کمک به کنترل استرس خود می‌توانید با یک مشاور صحبت کنید و مدیتیشن و ورزش‌های آرامش‌بخشی مانند یوگا را انجام دهید. این موارد به پاک‌سازی ذهن شما کمک کرده و راهی سالم برای کنار آمدن با استرس شما ارائه می‌کند.

4) از شامپوهای ضدریزش مو استفاده کنید.

به‌طورکلی، شامپوهای تقویت‌کننده یا ضدریزش مو تأثیر چشم‌گیری روی کاهش ریزش موهای شما نمی‌گذارند، اما بااین‌حال توصیه می‌شود که به‌جای شامپوهای معمولی از آن‌ها استفاده کنید.

5) از انواع ماسک مو استفاده کنید.

ماسک موهای شیمیایی مختلفی برای مقاصد مختلف در بازار وجود دارند که برخی از آن‌ها می‌توانند استحکام ساقه مو را افزایش دهند، اما روی ریشه مو تأثیری نمی‌گذارند. ازاین‌رو بهتر است از ماسک‌های طبیعی و خانگی برای تقویت فولیکول مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. استفاده از موادی مانند تخم‌مرغ، آب پیاز، آب سیب‌زمینی، روغن نارگیل، روغن رزماری و پودر قهوه در ماسک موی خانگی تأثیر به‌سزایی در کنترل ریزش مو خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که برای نتیجه‌بخش بودن این ماسک‌ها باید در دوره‌های چندماهه، آن‌ها را روی موهای خود قرار دهید.

6) عمل‌های مزوتراپی و PRP را انجام دهید.

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان‌سازی پوست و تقویت و استحکام مو استفاده می‌کند. این موارد با سرنگ مخصوص به سر تزریق می‌شوند و باید طی دوره‌های درمانی مشخصی انجام شود تا اثربخش واقع شود. 

عمل PRP (مخفف platelet-rich plasma و به معنای پلاسمای غنی از پلاکت) برای ریزش مو، یک درمان پزشکی سه‌مرحله‌ای است که در آن خون فرد گرفته، پردازش و سپس به پوست سر تزریق می‌شود. برخی از جامعه پزشکی معتقدند که تزریق PRP باعث رشد طبیعی مو می‌شود و با افزایش خون‌رسانی به پیاز مو و افزایش ضخامت ساقه مو، از آن محافظت می‌کند.

هردوی این عمل‌ها در کلینیک‌های تخصصی پوست مو و توسط پزشک انجام می‌گیرند و می‌توانند ریزش موهای شما را کنترل کنند.

7) از دارو برای ریزش مو استفاده کنید.

داروهایی که برای کنترل و یا جلوگیری از ریزش مو می‌توانید استفاده کنید به شرح زیرند:

  1. ماینوکسیدیل: یک محلول موضعی است که به‌صورت روزانه باید روی پوست سر استعمال شود. ماینوکسیدیل دارویی بدون نیاز به نسخه پزشک بوده و با غلظت‌های ۲ و ۵ درصد در داروخانه‌ها موجود است. ماینوکسیدیل با فعال‌سازی یا طولانی‌کردن مرحله رشد فولیکول مو (آناژن)، می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کنند.
  2. قرص‌های مکمل و ویتامین: قرص‌های مکمل حاوی آمینو اسید، ویتامین D، روغن ماهی، بیوتین، زینک و آهن برای سلامت پوست، مو و ناخن مؤثر هستند. اما توجه کنید که همیشه بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از مکمل‌ها می‌توانند با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند.
  3. قرص فیناستراید: دارویی برای کاهش سرعت ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها در مردان است که توسط پزشک برای درمان طاسی آندروژنیک تجویز می‌شود.
  4. قرص اسپیرونولاکتون: دارویی که می‌تواند برای کاهش ریزش مو و بهبود ضخامت مو به‌عنوان درمان ریزش مو در زنان استفاده شود.
  5. آمپول‌های تقویتی: تزریق دوره‌ای آمپول‌های تقویتی حاوی ویتامین بیوتین و بپانتین می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ریزش مو داشته باشند. برای فهمیدن دوز مصرفی و مدت‌زمان استفاده از این آمپول‌ها بهتر است ابتدا با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

6. سخن پایانی

ماه‌ها پس از بهبودی از کرونا، بسیاری از افراد متوجه ریزش مو زیاد می‌شوند. این وضعیت که تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود، از علائم کرونا نیست، بلکه ناشی از استرس فیزیکی و ذهنی ناشی از ابتلا به کرونا است. این ریزش مو هرچند زیاد و گسترده است، اما موقتی است. ریزش موی کرونا معمولا ۲-۳ ماه بعد از ابتلا به کرونا اتفاق می‌افتد. نگران نباشید این وضعیت دائمی نیست و موهای شما در مدت ۶ تا ۹ ماه دوباره رشد خواهد کرد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری