داروخانه آنلاین دکتر روغنی

استفاده از ملیتاید برای لاغری و تفاوت آن با ساکسندا و ویکتوزا


05 دی 1402

استفاده از ملیتاید برای لاغری و تفاوت آن با ساکسندا و ویکتوزا


آمپول لاغری ملیتاید ساخته شرکت داروسازی سیناژن و یک لیراگلوتاید مشابه ویکتوزا و ساکسندا است. این آمپول برای درمان دیابت نوع دو و چاقی مفرط به کار می‌رود.

آمپول ملیتاید، ساکسندا و ویکتوزا

کاربردهای آمپول ملیتاید، ساکسندا و ویکتوزاآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. کاربردهای آمپول ملیتاید، ساکسندا و ویکتوزا
  2. لیراگلوتاید چیست؟
  3. تفاوت‌های آمپول ملیتاید با ساکسندا و ویکتوزا در چیست؟
  4. چگونه لیراگلوتاید موجب لاغری می‌شود؟
  5. تفاوت‌های آمپول ملیتاید با ساکسندا و ویکتوزا در تزریق چگونه است؟
  6. برای لاغری کدام نوع از داروی لیراگلوتاید را مصرف کنیم؟
  7. سخن پایانی

1. کاربردهای آمپول ملیتاید، ساکسندا و ویکتوزا

آمپول ملیتاید، ساکسندا و ویکتوزا در واقع برای کنترل و تنظیم انسولین در خون به کار برده می شوند. برای درک نقش انسولین، ابتدا باید به طور خلاصه بدانیم که چگونه انرژی لازم برای انجام فعالیت در بدن تامین می شود. بعد از خوردن غذا محتویات هضم شده، توسط آنزیم های بدن به قند تجزیه می شود. قند (گلوکز) توسط جریان خون به تمام قسمت های بدن منتقل می شود. قند که منبع اصلی غذایی بدن ماست، برای تامین انرژی باید از خون وارد سلول های بدن (سلول های ماهیچه ای، سلول های چربی و سلول های کبدی) شود.

انسولین هورمونی است که توسط سلول های بتا در پانکراس ترشح می شود، پانکراس اندامی در بدن ما است که در پشت معده قرار دارد و اجازه می دهد تا قند موجود در خون از خون خارج شده و وارد سلول شود. بنابراین سطح قند خون نیز کاهش می یابد. در یک فرد بدون دیابت، پس از هر بار مصرف غذا، لوزالمعده یا همان پانکراس انسولین تولید می کند تا غذای مصرف شده به انرژی تبدیل شود. این بدان معناست که بدن همه افراد به انسولین وابسته است.

در بیماران دیابتی، لوزالمعده یا پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولین تولید شده توسط سلول های هدف (سلول های عضلانی، چربی و کبد) استفاده نمی شود. در این صورت باید انسولین را که برای بدنمان حیاتی است از بیرون تامین کنیم. انسولین در حال حاضر به شکل شربت و قرص موجود نیست و تنها به صورت مایع برای تزریق زیر پوست با انژکتور موجود است. تزریق انسولین، برخلاف تصور رایج، مانند سیگار و الکل اعتیادآور نیست.

2. لیراگلوتاید چیست؟

لیراگلوتاید ترشح انسولین درون زا را افزایش می‌دهد، درست مانند هورمون انسانی GLP-1 عمل می‌کند. لیراگلوتاید در سه نام تجاری تولید می‌شود.

ملیتاید

ملیتاید نام تجاری یک داروی حاوی لیراگلوتاید است که در ایران و توسط شرکت سیناژن تولید می‌شود. این دارو برای پایین آوردن میزان قند در خون کودکان بالاتر از 10 ساله و افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند کاربرد دارد. از موارد جانبی کاربرد ملیتاید می‌توان به کاهش ریسک عارضه‌های قلب و مغز، نظیر سکته قلبی و مغزی و کاهش بروز مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. اما به طور کلی ملیتاید یا همان لیراگلوتاید ایرانی برای کنترل وزن در افراد چاق مقاوم به انسلین نیز کاربرد دارد.

ساکسندا

ساکسندا هم نام دیگر تجاری داروی لیراگلوتاید است و برای کنترل وزن و کاهش چربی در شکم مصرف می‌شود. با اینکه این دارو حاوی لیراگلوتاید است اما میزان دوز مصرفی این دارو در حدی نیست که مناسب افراد با دیابت نوع 1 یا 2 باشد و تنها در کنار یک برنامه ورزشی مناسب و رژیم غذایی اصولی می تواند موجب کاهش وزن شود.

تنها کاربرد لیراگلوتاید در داروی ساکسندا کاهش اشتها و کم شدن سرعت هضم غذا در معده افراد است تا دیر تر احساس گرسنگی کرده و کمتر مواد غذایی دریافت کنند. بنابراین آمپول ساکسندا تنها یک داروی چربی سوز بوده و مناسب درمان دیابت نوع 2 نیست.

ویکتوزا

ویکتوزا نام تجاری داروی لیراگلوتاید خارجی است. این دارو مشابه با ملیتاید در بیماران مبتلا به دیابت و کاهش وزن در افراد مقاوم به انسولین تجویز می‌شود. این دارو به پانکراس یا لوزالمعده کمک می‌کند تا با بالا رفتن قند در خون یک میزان مشخصی انسولین تولید کند.

3. تفاوت های آمپول ملیتاید با ساکسندا و ویکتوزا در چیست؟

هر سه این داروها برای کنترل وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند با این تفاوت که آمپول ملیتاید و ویکتوزا نوع ایرانی و خارجی دارو لیراگلوتاید هستند که دوز به کار برده شده اینکرتین‌ در آن‌ها در حدی است که به افراد با دیابت نوع 2 کمک می کند تا بتوانند همیشه یک سطح مناسبی از انسولین در بدن داشته باشند و در کنار آن به افراد دارای اضافه وزن مقاوم به انسولین کمک می‌کند تا کاهش وزن چشمگیر و ایمنی داشته باشند.

اما داروی ساکسندا با اینکه حاوی اینکرتین‌ است اما میزان آن در حدی نیست که برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد از این رو این دارو تنها در حدی حاوی لیراگلوتاید است که آن را به یک داروی چربی سوز تبدیل کرده است.

تفاوت آمپول ملیتاید با ساکسندا و ویکتوزا بیشتر در میزان دوز لیراگلوتاید آن‌ها است و در ساختار مولکول دارویی تفاوت چندانی باهم ندارند. ساکسندا برای کاهش وزن و چربی سوزی مناسب بوده و ویکتوزا یک دارو برای کنترل گلوکز در بیماران دیابتی است که نوع ایرانی آن ملیتاید است.

چگونه لیراگلوتاید موجب لاغری می‌شود

4. چگونه لیراگلوتاید موجب لاغری می‌شود؟

لیراگلوتاید یک هورمون آنالوگ GLP1، یعنی تنظیم کننده فیزیولوژیکی اشتها و کالری دریافتی است. گیرنده‌های GLP1 در بسیاری از مناطق مغز یافت می‌شوند. این دارو برای استفاده در کنترل وزن مزمن علاوه بر رژیم غذایی و ورزش در افراد چاق با BMI 30 و بالاتر تایید شده است.

دوز مورد استفاده لیراگلوتاید برای چاقی با دوز مورد استفاده برای دیابت متفاوت است. این دارو باید با 0.6 میلی گرم شروع شود و به تدریج افزایش یابد تا به 3 میلی گرم برسد. در بررسی تفاوت های آمپول ملیتاید با ساکسندا و ویکتوزا بیان شد که میزان دوز مصرف در هر کدام چگونه باید باشد. با توجه به BMI وزن هر شخص و متناسب با توده چربی و وزن دوز داروهای ملیتاید، ساکسندا و ویکتوزا که حاوی لیراگلوتاید هستند مشخص می شود.

اما در نهایت فرآیند آن برای لاغری در بدن با مهار کردن آنزیم های اشتها در گوارش صورت می‌گیرد. به این صورت که با کاهش سرعت زنجیره هضم غذا، بدن دیر تر احساس گرسنگی کرده و مواد غذایی بیشتر در معده خواهند ماند. بدین صورت فرد دیر تر به مواد غذایی احتیاج پیدا کرده و کالری کمتری دریافت می‌کند. در افراد مبتلا به دیابت این اتفاق با کاهش قند خون و کنترل انسولین همراه است که موجب افزایش متابولیسم بدن شده و کاهش وزن صورت می‌گیرد.

5. تفاوت‌های آمپول ملیتاید با ساکسندا و ویکتوزا در تزریق چگونه است؟

هر سه این اشکال دارویی حاوی لیراگلوتاید، باید به صورت زیر جلدی تزریق شوند و تزریق آنها با هم تفاوتی ندارد. تزریق زیر جلدی این داروها به منظور جذب آهسته مایع آمپول به کار برده می شود. یعنی نباید این دارو به سرعت در خون ریخته شود و لازم است طی مدت 8 الی 13 ساعت از زیر جلد یعنی زیر لایه درم پوست با جذب مویرگی در بدن انتشار یابد.

6. برای لاغری کدام نوع از داروی لیراگلوتاید را مصرف کنیم؟

برای افراد عادی با BMI 30 به بالا ساکسندا توصیه می‌شود و افراد دارای دیابت بهتر است از ویکتوزا یا ملیتاید استفاده کنند اما با توجه به اینکه نه ساکسندا و نه ویکتوزا در ایران به وفور یافت نمی‌شود و انواع تقلبی آن‌ها بسیار است بهتر خواهد بود تا در هر دو مورد از آمپول ملیتاید برای لاغری استفاده کنید.

7. سخن پایانی

مشورت با پزشک اولین رکن در تعیین دوز مصرفی این داروهاست و نباید خودسرانه از آنها استفاده کنید. دوز مصرفی برای این داروهای به متغیرهایی بسیاری در فیزیک هر فرد بستگی دارد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری