داروخانه آنلاین دکتر روغنی

راه‌های پیشگیری و درمان آسم در کودکان


09 آذر 1402

راه‌های پیشگیری و درمان آسم در کودکان


پزشکان و محققان معتقدند که بعد از ۷ سالگی احتمال ابتلا به آسم در کودکان بیشتر است. به‌خصوص اگر مادر آسم یا آلرژی داشته باشد. علاوه بر این اگر براثر بیماری، راه‌های تنفسی کودک حساس شده باشد، شرایط ابتلا به آسم ایجاد می‌شود. بااین‌حال، در حدود ۵۰ درصد از کودکانی که دچار بیماری آسم هستند، علائم آسم تا سن بلوغ کاهش پیدا می‌کند. ولی ممکن است در بزرگ‌سالی دوباره شدت پیدا کند.

راه‌های پیشگیری و درمان آسم در کودکان

راه‌های پیشگیری و درمان آسم در کودکان

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. دلایل بروز آسم در کودکان چیست؟
  2. بیماری آسم چه علائمی دارد؟
  3. بیماری آسم چه عوارضی برای کودکان دارد؟
  4. معرفی راه‌های پیشگیری و مقابله با آسم در کودکان
  5. راه‌های درمان آسم در کودکان
  6. سخن پایانی

1. دلایل بروز آسم در کودکان چیست؟

  1. ابتلا به بیماری‌های عفونی.
  2. آلودگی هوای کلان شهرها.
  3. قرارگرفتن در معرض آلودگی‌هایی مانند دودسیگار و مواردی از این شکل.
  4. داشتن زمینه ارثی که یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آسم به حساب می‌آید.
  5. آلرژی‌هایی مثل آلرژی به گرد و خاک، حیوانات خانگی و گرده گل که بعدا با شدیدتر شدن تبدیل به بیماری آسم می‌شوند.

2. بیماری آسم چه علائمی دارد؟

  1. کم آوردن نفس (تنگی نفس).
  2. احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه.
  3. بیرون دادن نفس (بازدم) همراه با صدای سوت یا خس‌خس.
  4. سرفه‌های مداوم که با خوابیدن، ورزش، هوای سرد یا ابتلای کودک به عفونت ویروسی بدتر می‌شوند.

آسم در کودکان می‌تواند علائم زیر را هم به‌دنبال داشته باشد:

  1. تأخیر در بهبودی پس از عفونت تنفسی.
  2. خستگی که شاید به دلیل کیفیت بد خواب باشد.
  3. کیفیت بد خواب به‌دلیل تنگی‌نفس، سرفه یا خس‌خس.
  4. نفس‌نفس زدن زیاد که مانع بازی و ورزش کودک می‌شود.
  5. حملات سرفه‌ای متعدد که با سردی هوا یا سرماخوردگی بدتر می‌شود.

3. بیماری آسم چه عوارضی برای کودکان دارد؟

  1. عملکرد ریه‌ها با کاهش دائمی رو به رو است.
  2. این بیماری در بازی و ورزش آن‌ها احتلال ایجاد می‌کند.
  3. بی‌خوابی و خستگی مفرط کودک مبتلا را آزار می‌دهد.
  4. حملات شدید آسم نیاز به درمان فوری یا مراقبت در بیمارستان دارند.
  5. احتمالا کودک بعضی از روزهای تحصیل یا مدرسه را از دست می‌دهد.

4. معرفی راه‌های پیشگیری و مقابله با آسم در کودکان

1) وزن طبیعی کودکان را حفظ کنید

کودکانی که با مشکل اضافه وزن رو به رو هستند، در معرض خطر شدیدتری نسبت به بیماری آسم قرار دارند. در اینجا ممکن است بیش از یک دلیل برای اینکه «چرا اضافه وزن میزان ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد؟»، وجود داشته باشد. برای مثال یکی از دلایل این است که تصور می‌شود اضافه وزن باعث بروز التهاباتی است که خطر بروز آسم را بیشتر می‌کند.

2) به فرزند خود شیر مادر بدهید

عفونت ریه می‌تواند باعث ابتلا به آسم شود. با توجه به اینکه شیر مادر می‌تواند ایمنی سیستم دفاعی بدن کودک را افزایش دهد، تغذیه از شیر مادر احتمالا یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آسم در سنین بسیار کم به شمار می‌رود. وقتی سیستم دفاعی بدن قدرتمند باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی کمتر می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری آسم کاهش پیدا می‌کند.

3) در دوران بارداری از استرس و دود سیگار دوری کنید

مطالعات مختلفی نشان می‌دهد که مادران سالم، فرزندانی سالم را به دنیا می‌آورند. دوری از غذاهای ناسالم و عادت‌هایی که خطر بروز آسم و آلرژی را افزایش می‌دهند، در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

4) از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

آلاینده‌های زیادی در هوای خانه وجود دارند که می‌توانند باعث بروز حملات آسمی در افراد متبلا شوند یا احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش دهند. یکی از بهترین راه‌هایی که پس از مدتی کوتاه، تفاوت بسیار زیادی در کیفیت هوا ایجاد می‌کند، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. از آن جایی که یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت، عوامل آلاینده را از محیط حذف می‌کند، با استفاده از آن در مدت کوتاهی، احتمالا تغییراتی را در میزان علائم آسم احساس می‌کنید. در واقع اگر محرک یا آلرژنی در محیط وجود نداشته باشد، سیستم دفاعی بدن تحریک نمی‌شود و اگر فردی مبتلا به این بیماری باشد، با خطر کمتری برای حملات آسمی مواجه است. ضمن اینکه ریسک ابتلا به بیماری‌های تنفسی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

5) از آلرژی‌های غذایی جلوگیری کنید

آلرژی های غذایی می توانند از مشکلاتی مثل اگزما گرفته تا واکنش های آلرژیک بسیار خطرناکی را ایجاد کنند. محرک های رایج شامل بادام زمینی، آجیل درخت، شیر گاو، تخم مرغ، سویا، گندم و ماهی است. نوزادانی که خواهر و برادر یا والدی دارای شرایط آلرژیک را دارند، در معرض خطر آلرژی غذایی بیشتری قرار دارند. به خصوص اگر در حال حاضر علائم آلرژیک را در خود نشان می‌دهند. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی خانواده را مخصوصا در سال‌های اول تولد کودک به خوبی کنترل کنید تا با مشکلاتی کمتری در آینده رو به رو باشید.

6) مایت‌های غبار خانگی را حذف کنید

مایت‌ها حشرات ریزی هستند که از پوست و موی انسان تغذیه می کنند و یکی از رایج ترین عوامل آسم هستند. آنها تمایل دارند در تختخواب، موکت، مبلمان و اسباب بازی‌های نرم کودکان زندگی کنند. این موجودات ریز با تمیز کردن محیط، شست و شوی لباس‌ها، اسباب بازی ها و ملافه ها در دمای بالاتر از ۵۵ درجه سانتیگراد از بین می رود. ضمن اینکه تصفیه هوا به کم کردن تراکم آن‌ها کمک می‌کند.

درمان آسم در کودکان

5. راه‌های درمان آسم در کودکان

درمان آسم کودکان مشابه بزرگسالان است و پرهیز از عوامل محرک آسم، در صدر نکات درمانی قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که کودکان نسبت به عوارض جانبی داروها، حساس‌تر از بزرگسالان هستند و محدودیت‌هایی برای انتخاب دارو در این گروه سنی وجود دارد.

بهترین روش درمان آسم کودکان حذف عوامل تحریک‌کننده در محیط زندگی مبتلایان به این بیماری است. البته در کنار این مورد، پزشکان داروهایی را نیز برای درمان آسم تجویز می‌کنند.

به‌ طور‌ کلی داروهای مورد استفاده برای درمان آسم کودکان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

1) داروهای تسکین‌دهنده

این داروها را اصطلاحاً داروهای گشادکننده برونش (متصل‌کننده‌ نای به مجاری تنفسی ابتدای شش) می‌نامند که به‌ صورت استنشاقی (اسپری) مصرف می‌شوند. داروهای تسکین‌دهنده باعث شل‌ شدن عضلات دیواره مجاری تنفسی شده و جریان هوا را در این مجاری به‌ صورت طبیعی برقرار می‌سازند.

2) داروهای پیشگیری‌کننده

داروهای پیشگیری‌کننده با کاهش التهاب در مجاری هوایی باعث کاهش تحریک‌پذیری آنها می‌شوند. این داروها بر‌خلاف داروهای تسکین‌دهنده باید به‌صورت منظم و معمولاً روزی دو‌ بار مصرف شوند مانند انواع اسپری های کورتن استنشاقی و قرص هایی مثل مونته لوکاست.

3) داروهای اورژانسی

در زمان بروز آسم حاد، دو روش اورژانسی برای کنترل آن در دسترس است:

  1. استفاده از مقادیر زیاد داروهای تسکین‌دهنده ماممند سالبوتامل و آتروونت
  2. استفاده از مقادیر زیاد یک داروی ضد التهاب مانند انواع کورتن ها به صورت استنشاقی و تزریقی و خوراکی.

6. سخن پایانی

نکته قابل توجه در درمان آسم کودکان این است که همان‌طور که عوارضی چون کندی رشد و نمو کودک برای برخی از داروهای کنترل‌کننده‌ آسم مطرح می‌شود، آسم کنترل نشده و درمان نشده هم در کودکان مانند بزرگسالان، مسبب کندی رشد می‌شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری