داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تداخلات مهم لووفلوکساسین و آزیترومایسین چیست


11 خرداد 1403

تداخلات مهم لووفلوکساسین و آزیترومایسین چیست


قرص لووفلوکساسین، آنتی‌بیوتیکی از گروه فلوروکینولون‌ها است که با باکتری در بدن مبارزه می‌کند و برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود همچنین داروی آزیترومایسین، دارویی متعلق به دستۀ آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید است که با ایجاد یکسری اختلالات در باکتری‌ها مانع از بقا و رشد آن‌ها می‌شوند.

تداخلات مهم لووفلوکساسین و آزیترومایسین

تداخلات مهم لووفلوک و لووفلوکساسین آزیترومایسینآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. قرص لووفلوکساسین چیست؟
  2. داروی آزیترومایسین چیست؟
  3. تداخلات دارویی قرص لووفلوکساسین
  4. تداخلات دارویی آزیترومایسین با داروهای دیگر
  5. سخن پایانی

1. قرص لووفلوکساسین چیست؟

داروی لووفلوکساسین، که معمولاً تحت نام تجاری لواکین شناخته می‌شود، لووفلوکساسین نوعی آنتی بیوتیک از دسته فلوروکینولون‌ها (Fluroquinolon) است. این دارو برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی (هم باکتری‌های گرم مثبت و هم منفی) استفاده می‌شود. توجه داشته باشید لووفلوکساسین فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و برای عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا) موثر نیست.

2. داروی آزیترومایسین چیست؟

نام رایج دارو:

  1. آزیترومایسین – Azithromycin

اسامی تجاری دارو:

  1. زیتروماکس

آزیترومایسین نوعی آنتی‌بیوتیک ماکرولید است که در درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آنتی بیوتیک، وسیع الطیف است، نیمه عمر طولانی دارد و به خوبی در بافت نفوذ می‌کند.

آزیترومایسین به فرم‌های قرص، کپسول، سوسپانسیون خوراکی، قطره‌ی چشم و تزریقی در بازار دارویی وجود دارد. کپسول آزیترومایسین ۵۰۰ و ۲۵۰ پرکاربردترین نوع این دارو هستند.

3. تداخلات دارویی قرص لووفلوکساسین

مصرف برخی داروها به طور هم‌زمان با لووفلوکساسین باعث کاهش تأثیر آن می‌شود که در مورد آنها می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید. این داروها عبارتند از:

  1. پودر دیانوزین یا قرص جویدنی
  2. ویتامین یا مکمل‌های معدنی که حاوی آلومینیوم، آهن، منیزیم و یا روی هستند.
  3. آنتی اسیدها که حاوی منیزیم یا آلومینیوم (مانند مالوکس، میلانتا یا رولیدها) هستند.

پزشک خود را در جریان همه داروهایی که مصرف می‌کنید(تجویزی، غیرتجوزی مانند داروهای گیاهی و مکمل‌ها)، به خصوص داروهای زیر بگذارید:

  1. تئوفیلین
  2. داروی قلب
  3. قرص ادرارآور
  4. انسولین یا قرص دیابت
  5. داروی استروئیدی (مانند پردنیزون)
  6. داروهای افسردگی و یا بیماری روانی
  7. رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، کومدین
  8. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، موترین، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و …

لووفلوکساسین

4. تداخلات دارویی آزیترومایسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی آزیترومایسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی آزیترومایسین نفرمایید.

تقریباً اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی هورمون‌های کنترل بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارند و برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهند و ممکن است موجب بارداری شوند. اگر از هورمون‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از داروها مانند موارد زیر می‌توانند بر روی نمودار QT تاثیر بگذارند:

  1. آمیودارون
  2. دیسوپیرامید
  3. دوفتیلید
  4. درون‌دارون
  5. ایبوتیلید
  6. پیموزید
  7. کوئنیدین
  8. پروکائین آمید
  9. سوتالول

اگر ضداسیدهایی که حاوی آلومنیوم یا منیزیم هستند با این دارو مصرف شوند ممکن است سرعت جذب آزیترومایسین را کاهش دهند. اگر از قرص‌های ضد اسید استفاده می‌کنید حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد آن آزیترومایسین را مصرف کنید.

5. سخن پایانی

کپسول لووفلوکساسین یا قرص لووفلوکساسین یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنتی بیوتیک‌های موجود است که در درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارد. مصرف لووفلوکساسین باید تحت نظر پزشک و با احتیاط صورت گیرد زیرا ممکن است با عوارض جانبی نظیر تندریت، شکستگی تاندون، مشکلات عصبی، و واکنش‌های حساسیتی شدید همراه باشد. همچنین، این دارو برای استفاده در بیماران کودک، باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود مگر در مواردی که فواید آن بسیار بیشتر از خطرات باشد. 

 آزیترومایسین از آنتی بیوتیک‌هایی است که نباید سرخود مصرف شود. در صورتیکه لازم است با پزشکان عمومی یا عفونی مشورت کنید. در صورتیکه باید از داروی آزیترومایسین برای درمان عفونت شما استفاده شود، جهت مصرف دوز مناسب در دوره‌ی درمانی مناسب، باید مشاوره دارویی انجام دهید. از آنجایی که در صورت مصرف بی‌رویه و نادرست ممکن است که به مقاومت دارویی مبتلا شوید، بهتر است دارو را با نسخه پزشک استفاده کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری