داروخانه آنلاین دکتر روغنی

علائم افسردگی پاییزی و راه‌های مقابله با آن چیست؟


11 مهر 1402

علائم افسردگی پاییزی و راه‌های مقابله با آن چیست؟


تغییر شرایط آب و هوایی از هوای گرم تابستانی تا هوای نسبتا سرد پاییزی، نوید تغییرات بسیاری را می دهد. که همین تغییرات منجر به اثر گذاری به روی افراد خواهد شد که دچار افسردگی پاییزی می‌شوند.

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

افسردگی فصلی همانطور که از اسمش پیدا است با تغییر فصل رخ می‌دهد. بعضی افراد ممکن است این مشکل را جدی نگیرند و تصور کنند با گذشت زمان خود‌به‌خود حل می‌شود، اما ابتلا به افسردگی به هر دلیلی باشد جدیست و باید درمان شود. افسردگی پاییزی اگر درمان نشود ممکن است تا فصل‌های بعدی ادامه پیدا کند و حتی به افسردگی مزمن تبدیل شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. افسردگی پاییزی چیست؟
  2. علائم و نشانه‌های افسردگی پاییزی چیست؟
  3. علت افسردگی فصلی چیست؟
  4. راه درمان افسردگی فصل پاییز
  5. سخن پایانی

۱. افسردگی پاییزی چیست؟

افسردگی پاییزی، نوعی افسردگی یا اختلال عاطفی است که علائم آزار دهنده آن می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد طی فصول پاییز و زمستان ایجاد کند.

۲. علائم و نشانه‌های افسردگی پاییزی چیست؟

تشخیص افسردگی فصل پاییز از دیگر انواع افسردگی در صورتی میسر است که این علائم در طول روزهای بهار و تابستان بهبود و کاهش یابند و در طی روزهای پاییز و حتی زمستان ادامه یافته و تشدید شوند. نشانه‌های افسردگی پاییزی:

  1. مشکل تمرکز
  2. اختلال در تمرکز
  3. دردهای بی دلیل
  4. بیش از حد خوابیدن
  5. تغییر در اشتها و وزن
  6. احساس غم و ناامیدی
  7. احساس کسلی یا آشفتگی
  8. خستگی مفرط و کمبود انرژی
  9. احساس عصبانیت، اضطراب و استرس

۳. علت افسردگی پاییزی چیست؟

۱) کاهش هورمون ملاتونین یا خواب

تغییر فصول ممکن است به عدم تعادل سطح هورمون ملاتونین در بدن منجر شود، این ماده نقش مهمی در الگوی خواب و خلق و خو دارد و به بدن می‌گوید چه زمانی بخوابد. 

۲) کاهش سروتونین یا هورمون شادی

کاهش نور خورشید از عوامل کاهش دهنده سطح هورمون سروتونین در بدن است؛ افت سروتونین می‌تواند روی خلق و خو اثر گذاشته و در بروز افسردگی پاییزی نقش داشته باشد. 

۳) ساعت بیولوژیکی بدن (ریتم شبانه روزی)

کاهش نور خورشید در فصل پاییز و زمستان از عوامل موثر در ابتلا به افسردگی پاییزی است. این مسئله باعث اختلال در ساعت داخلی بدن شده و علائم افسردگی در برخی افراد ایجاد می‌کند. 

راه های درمان افسردگی پاییز

۴. راه درمان افسردگی فصل پاییز

1) نور درمانی:

هدف درمان با نور این است که جایگزین نور خورشید موردنیاز بدن‌تان شود تا شما با در معرض قرار گرفتن زیر این نور درمان شوید. درمان با نور به صورت روزانه باعث می‌شود بدن شما سرتونین بیشتری تولید کند تا شما هوشیار و سرحال باشید. درمان با نور در موارد ابتلا به افسردگی فصلی با ۸۵ درصد موفقیت همراه بوده است. درمان افسردگی فصلی پاییز با نور باید به صورت روزانه در طول روزهای پاییز و زمستان ادامه داشته باشد تا موثر واقع شود. آغاز درمان با نور قبل از شروع فصل پاییز حتی می‌تواند باعث جلوگیری از بروز علائم و درمان آن شود.

2) دارو درمانی: 

قرص‌های ضد افسردگی با افزایش میزان سرتونین مغز علائم افسردگی پاییزی را کاهش می‌دهند. داروهای بسیاری موجود هستند که با تجویز پزشک می‌توانید دوره مصرف آنها را آغاز کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این داروها ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند. بنابراین، با اطلاع از عوارض جانبی آن، دارو درمانی را آغاز کنید.

3) روان درمانی: 

مشاوره با روانشناس می‌تواند در درمان افسردگی پاییزی بسیار موثر باشد. یک روانشناس حرفه‌ای و مناسب می‌تواند افکار منفی، رفتارهای ناخوشایند و ناهنجار را که ممکن است این افسردگی را تشدید کنند، تشخیص دهد و شما را از آنها آگاه کند تا توانایی مدیریت آنها را به دست آورید. روانشناس آگاه راه‌های مقابله با استرس و اضطراب را نیز به شما آموزش خواهد داد تا در مواقع نیاز بتوانید اضطراب خود را کنترل کنید.

4) ورزش کردن:

ورزش منظم کاری است که افراد افسرده ممکن است بخواهند در روزهای کسل کننده پاییزی یا زمستانی انجام دهند اما فعالیت ورزشی برای داشتن زندگی سالم به خصوص در افراد مبتلا به افسردگی پاییزی ضروری است. ورزش استرس و عصبانیت را کاهش داده و از برخی علائم ناخوشایند افسردگی پاییزی از جمله افزایش وزن و انزوا طلبی جلوگیری می‌کند.

5. سخن پایانی

مبتلا شدن به افسردگی در فصل پاییز به عوامل متفاوتی بستگی دارد. اما بهتر است میزان و شدت آن را کاهش داد. 


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری