داروخانه آنلاین دکتر روغنی

واریس عروق چیست و راه های پیشگیری و درمان


11 دی 1402

واریس عروق چیست و راه های پیشگیری و درمان


واریس بیماری عروقی سیاهرگی شایعی است که نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد دنیا با آن درگیر هستند. تغییرات هورمونی خانم‌ها، ژنتیک، سبک زندگی ناسالم، افزایش سن، اضافه وزن از ریسک فاکتورهای واریس هستند.

واریس عروق

واریس عروق چیست و راه های پیشگیری و درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. واریس چیست؟
  2. علل ایجاد واریس
  3. علائم واریس
  4. پیشگیری از واریس
  5. درمان واریس
  6. سخن پایانی

1. واریس چیست؟

سیاهرگ‌های سطحی که کارشان خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن است تحت فشار به رگ‌های واریسی تبدیل می‌شوند. تخریب دریچه‌های کبوتری سیاهرگ‌های سطحی باعث برگشت خون به سمت سیاهرگ می‌شود که نتیجه آن تورم، گشادشدن و پیچ‌وتاب خوردن عروق خواهد بود. حالتی که به آن اصطلاحا واریس می‌گویند.

2. علل ایجاد واریس

ضعف یا اختلال عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری علت بروز این عارضه است. زمانی که دریچه‌ها درست کار نکنند، جریان خون به عقب برگشته و در رگ‌ها جمع می‌شود. نتیجه آن تورم و بزرگ‌شدن رگ‌ها و سنگینی پاها خواهد بود. از موارد علت بروز این بیماری می‌توان به ژنتیک، افزایش سن، اضافه وزن، شغل، بارداری و جنسیت اشاره کرد.

3. علائم واریس

  1. گرفتگی پا در هنگام ایستادن
  2. سوزش در ناحیه ظاهرشدن رگ‌ها
  3. تیرکشیدن عضلات پا در واریس پا
  4. احساس درد یا گاهی سنگین شدن پاها
  5. تورم و برآمدی رگ‌ها در نواحی مختلف بدن
  6. تغییر رنگ پوست در ناحیه رگ‌های ظاهر شده
  7. خارش نقاطی که رگ‌های واریسی ظاهر شده‌اند
  8. تشدید درد پس از ایستادن یا نشستن طولانی‌ مدت
  9. ظاهرشدن شکل رگ‌ها در سطح پوست به رنگ آبی یا بنفش

4. پیشگیری از واریس

دررابطه‌با این عارضه پیشگیری قطعی و مطمئنی تأیید نشده است اما بیشتر پزشکان معتقد هستند با انجام کارهایی که به بالابردن و بهبود گردش خود در بدن کمک می‌کنند، می‌توان تا حد بسیار زیادی از بروز واریس در بدن جلوگیری کرد.

مؤثرترین راه‌ها برای پیشگیری از واریس عبارت‌اند از:

  1. بالاگرفتن پاها چندین مرتبه در روز
  2. انجام روزانه و مرتب فعالیت ورزشی
  3. تغییر مرتب و سریع حالت و وضعیت بدن
  4. جلوگیری از اضافه‌وزن و حفظ وزن متعادل
  5. اجتناب از مصرف مواد غذایی ناسالم و شور
  6. استفاده‌نکردن از کفش‌های نامناسب و پاشنه بلند

5. درمان واریس

1) اسکلروتزاپی با سونو

در این روش محلول اسکلروزانت در رگ‌های واریسی تزریق می‌شود و موجب تخریب دیواره رگ‌ها در نتیجه درمان قطعی واریس پا یا سایر نقاط بدن می‌شود. در این روش پزشک از سونوگرافی برای هدایت محلول اسکلزو به داخل رگ‌ها استفاده می‌کند.

2) فشرده‌سازی

فشرده‌سازی یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای درمان سریع واریس است. در این روش که بیشتر برای درمان واریس پا استفاده می‌شود، بیمار با پوشیدن جوراب واریس، به عروق پیچ‌خورده فشار زیادی وارد می‌کند در نتیجه جریان خون را به قلب هدایت و تسهیل می‌کند.

برای درمان این بیماری در سایر نقاط بدن با استفاده از فشرده‌سازی علاوه بر جوراب واریس، محصولات دیگری مانند شکم‌بند یا لباس زیر مخصوص توصیه می‌شوند که عملکرد آن‌ها نیز مشابه جوراب ویژه است.

3) میکروفلبکتومی

در این روش که تقریباً جزو روش‌های غیرتهاجمی یا کم تهاجم به شمار می‌آید، برش‌‌های کوچکی در سطح پوست ایجاد می‌شود که با استفاده از آن‌ها اقدام به خارج کردن عروق مشکل‌دار می‌کنند.

4) مسدودکردن رگ واریسی

در این روش سیاهرگ‌های واریسی قبل از رسیدن به یک سیاهرگ عمیق و اصلی، گره زده می‌شوند سپس آن‌ها را از میان برمی‌دارند. این روش یک درمان سرپایی و مؤثر است که درصد قابل‌توجهی از سیاهرگ‌های واریسی را درمان می‌کند.

لیزر درمانی

5) لیزر درمانی

در این روش که کاملاً غیرتهاجمی است، پزشک عروق درگیر را با استفاده از لیزر مخصوص، مسدود می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.

6) جراحی آندوسکپی

این روش زمانی به کار برده می‌شود که سایر روش‌ها اعمال شده باشند، اما نتیجه مطلوب از آن‌ها به دست نیامده باشد. در این روش پزشک یک برش در ناحیه درگیر ایجاد می‌کند، سپس سیاهرگ‌های درگیر را با فرستادن یک دوربین کوچک به داخل بدن شناسایی می‌کند و آن‌ها را با یک برش کوچک از بین می‌برد.

7) پماد برای درمان واریس

از کرم و پماد برای درمان این عارضه استفاده می‌شود که مستقیم موضع آسیب‌دیده را با پماد ماساژ می‌دهند. رگ‌های واریسی، سطحی و نزدیک پوست هستند به‌همین خاطر پماد برای درمان این بیماری گزینه اثرگذاری است که کبودی پوست، تورم رگ‌ها و درد را کاهش می‌دهد. پماد درمان این عارضه حاوی ترکیبات شاه بلوط یا ویتامین K است که با خاصیت ضدالتهابی، ورم پا یا تورم نواحی دیگر ناشی از رگ‌های واریسی را کم می‌کند.

مزیت مهم پماد برای درمان این بیماری، ترمیم بافت پوست است تا به حالت اولیه برگردد. کرم واریکاست و واریس واری استاپ دو کرم ضدالتهابی و تسکین‌دهنده درد هستند که گردش خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشند.

8) درمان واریس با روغن سیاه دانه

روغن سیاه‌دانه خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که برای بهبود رگ‌های واریسی پا و عنکبوتی مناسب است. هرچند طب سنتی بر مصرف درمان این بیماری با روغن سیاه دانه تاکید دارد، اما از نظر پزشکان برای پیشگیری از تشدید بیماری یا طولانی‌تر شدن درمان بهتر است با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

6. سخن پایانی

واریس که تورم و بزرگ‌شدن رگ‌های سطحی نزدیک پوست با شکل پیچ‌خورده و رنگ کبود است، ممکن است در هر ناحیه‌ای از بدن ایجاد شود. اما بیشتر پاها را درگیر می‌کند، با این حال واریس دست، صورت، مری و غیره هم داریم. ایجاد رگ‌های واریسی در حالت خفیف بیماری جدی نیست. اما اگر شدت زیاد باشد ممکن است عوارض جدی داشته باشد. به‌علاوه اینکه ظاهر نازیبایی هم روی پوست ایجاد می‌کند.

 


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری