داروخانه آنلاین دکتر روغنی

مصرف زیاد گوشت و فرآورده های گوشتی با مغز چه می کنند


11 فروردین 1403

مصرف زیاد گوشت و فرآورده های گوشتی با مغز چه می کنند


مضرات گوشت قرمز در اکثر مواقع به این بستگی دارد که چه نوعی گوشت قرمزی را چندگرم و چند روز در هفته مصرف می کنید. گوشت قرمز سرشار از پروتئین است اما مصرف زیاد آن بدن انسان را دچار مشکلات جدی می کند.

گوشت و فرآورده های گوشتی

گوشت و فرآورده های گوشتی

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. گوشت قرمز چیست؟
  2. مضرات گوشت قرمز فراوری شده چیست؟
  3. تاثیر مصرف گوشت قرمز بر مغز چیست؟
  4. سخن پایانی

1. گوشت قرمز چیست؟

منظور از گوشت قرمز در این مقاله گوشت پستاندارانی است که در دسته حیوانات اهلی قرارمی گیرند مانند بره، گوسفند، گوساله و گاو است. گوشت ها بر اساس میزان میوگلوبین در ماهیچه های حیوانات به دو دسته گوشت سفید یا قرمز تقسیم بندی می شوند. میوگلوبین نام پروتئینی است که در گوشت یافت می شود و وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرد، رنگ قرمز تولید می کند.

2. مضرات گوشت قرمز فراوری شده چیست؟

گوشت قرمز فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی مضری است که آن مواد شیمیایی در گوشت تازه وجود ندارد. به صورت کلی گوشت قرمز فرآوری شده را در گروه مواد غذایی ناسالم قرار می دهند. در مطالعات متعددی سرطان و بیماری قلبی را ازمضرات گوشت قرمز فرآوری شده نام می برند.

طبق تحقیقات منتشر شده خوردن گوشت قرمزفرآوری شده با سبک زندگی ناسالم مرتبط است. به همین دلیل، خوردن مقادیر زیاد گوشت قرمزفرآوری شده در بین افرادی که عادات سبک زندگی ناسالم دارند، رایج تر است. به عنوان مثال، سیگار کشیدن در میان کسانی که گوشت قرمزفرآوری شده زیادی می خورند، رایج تر است.

تاثیر مصرف گوشت قرمز بر مغز چیست

3. تاثیر مصرف گوشت قرمز بر مغز چیست؟

گوشت قرمز سرشار از آهن بوده و به قدری زیاد است که اگر در مصرف گوشت قرمز زیاده روی شود به مغز هجوم برده و باعث الزایمر مقطعی می شود. آهن  می تواند بافت چربی شکلی که رشته های عصبی مغز را احاطه کرده از بین ببرد و باعث اختلال در سیگنال های عصبی مغز شود. این حالت معمولا با تغییرات خلقی و حواس پرتی های مقطعی نمایان می شود. اختلالات تحلیل‌ رونده عصبی، از جمله دژنراتیو مغزی، باعث از بین رفتن تدریجی سلول‌های اعصاب می‌شوند و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را شامل می‌شوند. آلزایمر یکی از بیماری‌های مهلک است که در حال حاضر هیچ درمان موثری برای آن وجود ندارد. این بیماری به عنوان شایع‌ترین شکل زوال عقل، بیش از ۵۰ درصد از موارد را شامل می‌شود.

4. سخن پایانی

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد گوشت و فرآورده‌های گوشتی ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط باشد. عوامل خطرآفرین مانند مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده می‌توانند این رابطه را تقویت کنند. با توجه به شیوع روزافزون بیماری‌های مغزی و عدم وجود درمان موثر برای آن‌ها، اهمیت تغذیه سالم و کنترل مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی بیشتر به نظر می‌رسد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری