داروخانه آنلاین دکتر روغنی

رفلاکس معده نوزاد چیست و درمان آن


11 تیر 1403

رفلاکس معده نوزاد چیست و درمان آن


رفلاکس نوزادان یکی از مشکلات رایج در این سن است. به طول کلی رفلاکس معده به حرکت محتویات معده به مری گفته می شود. شاید به نظر برسد این بیماری فقط در افراد بزرگسال ایجاد می شود، اما بهتر است بدانید که در کودکان و نوزادان هم وجود دارد.

رفلاکس معده نوزاد

رفلاکس معده نوزاد چیست و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. رفلاکس معده نوزاد چیست؟
  2. علائم نشان دهنده رفلاکس نوزاد چیست؟
  3. درمان رفلاکس نوزادان چیست؟
  4. سخن پایانی

1. رفلاکس معده نوزاد چیست؟

رفلاکس اسید معده زمانی رخ می‌دهد که غذا از معده کودک شما به مری او باز گردد. در اکثر نوزادان، رفلاکس اسید مشکل ساز نیست و مسئله‌ای طبیعی است، زیرا دستگاه گوارش کودک شما هنوز به طور کامل بالغ نشده است.

ممکن است کودک شما  زیاد تف کند یا کمی‌ گریه و سر و صدا کند، اما اصلا جای نگرانی نیست و این مسائل برای سلامتی او خطری ندارد. اما برای برخی از نوزادان، رفلاکس معده مشکل جدی‌تری است و بر توانایی آن‌ها در دریافت مواد مغذی کافی تاثیر می‌گذارد. معمولا چنین نوزادانی علائم دیگری مانند خون در استفراغ، رشد ضعیف یا سرفه مزمن را نیز تجربه می‌کنند. پزشکان این علائم را “علائم دردسر ساز” می‌نامند. چنین علائمی‌ تفاوت بین رفلاکس معده (GER) و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) را نشان می‌دهند که هر دو مورد به رفلاکس معده در افراد با سنین مختلف اشاره دارند، اما در عین حال تفاوت‌های مهمی‌ بین آن‌ها وجود دارد.

رفلاکس معده (GER)

معمولا در این حالت رفلاکس اسید گاهی رخ می‌دهد. کودکان بزرگتر و بزرگسالان به آن سوء‌هاضمه یا سوزش سر دل نیز می‌گویند که این مسئله ضرر خاصی ندارد و بیماری محسوب نمی‌شود. علاوه بر این، معمولا علائم رفلاکس نوزاد در سال اول از بین می‌رود و ممکن است با ایجاد تغییرات ساده در برنامه غذایی شما، تف کردن کودک نیز به مرور کمتر شود.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

GERD به ریفلاکس مزمن اسید معده اشاره دارد که ممکن است به مری آسیب رسانده و بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. نوزادان مبتلا به این بیماری نیاز به نظارت دقیق‌تری دارند و ممکن است پزشک برای درمان آن‌ها دارو نیز تجویز کند.

2. علائم نشان دهنده رفلاکس نوزاد چیست؟

اصلی‌ترین علائم رفلاکس نوزاد تف کردن و استفراغ هستند که پس از شیر خوردن رخ می‌دهند. معمولا نوزادان کمی‌ تف می‌کنند که این حالت برای بسیاری از نوزادان در سال اول زندگی مسئله‌ای طبیعی است. اما علائم دیگری مانند خودداری از غذا خوردن یا سرفه نیز می‌توانند نشان دهنده بیماری ریفلاکس معده به مری باشد.

3. درمان رفلاکس نوزادان چیست؟

  1. درمان به علائم و شدت آنها بستگی دارد. برخی تغییرات ساده در تغذیه می تواند در درمان نوزادان کمک کننده باشد:
  2. نباید زیاد به نوزاد غذا داد. تغذیه های کمتر اما با دفعات بیشتر می تواند علایم را تسکین دهد.
  3. قبل و بعد از شیر دادن به کودک کمک کنید تا آروغ بزند.
  4. هنگام شیر دادن و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از آن، کودک را در حالت عمودی نگه دارید. پس از شیر خوردن کودک خود را در صندلی نوزاد قرار ندهید. این وضعیت می تواند رفلاکس را بدتر کند
  5. اجازه ندهید کسی در اطراف کودک شما سیگار بکشد. دود تنباکو می تواند علائم رفلاکس نوزادان را شدیدتر کند.

بچه های بزرگتر اغلب با اجتناب از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد علائم می شوند، تسکین می یابند. اغلب، این موارد عبارتند از:

  1. شکلات
  2. سس ها
  3. نعناع تند
  4. سیر و پیاز
  5. غذاهای ادویه دار
  6. غذاهای چرب و سرخ شده
  7. میوه های خانواده مرکبات
  8. غذا و نوشیدنی دارای کافئین

درمان رفلاکس نوزادان چیست

نوزادان کمتر از ۱ سال، باید همیشه به پشت روی یک سطح صاف و سفت بخوابند. اگر علائم ادامه یابد، پزشکان ممکن است داروهایی را تجویز کنند، مانند:

  1. پروکینتیک ها
  2. مسدود کننده های H2
  3. مهارکننده های پمپ پروتون

به ندرت، درمان دارویی به تنهایی کمکی نمی‌کند و کودک به خوبی رشد نمی کند یا مشکلات دیگری دارد. بنابراین، روش جراحی ممکن است مفید باشد. در این جراحی که فوندوپلیکاسیون نامیده می‌شود، پزشک با پیچاندن بخشی از معده به دور مری، دریچه‌ای را در بالای معده ایجاد می‌کند تا اسفنکتر را تقویت کرده و از رفلاکس جلوگیری کند.

4. سخن پایانی

رفلاکس معده نوزاد یک وضعیت شایع در کودکان است که معمولا در سه ماه اول زندگی آن‌ها شروع می‌شود. در این وضعیت، محتویات معده به سمت مری می‌ریزد و باعث تحریک مری می‌شود. ممکن است این حالت با سوزش معده، استفراغ، غم و اضطراب همراه باشد. رفلاکس معده نوزاد معمولا ناشی از ضعف عضلات مری است که در این دوره از زندگی نوزاد هنوز به طور کامل تقویت نشده است. علاوه بر این، سیستم گوارشی نوزاد هنوز نکات ضعفی دارد و این باعث می‌شود که محتوای معده به راحتی به سمت بالا برود و ممکن است منجر به ایجاد علائمی‌مانند استفراغ پس از خوردن غذا، تب زیاد پس از هر وعده غذایی، ناراحتی در حین غذا خوردن، سوزش یا درد معده، تاخیر در رشد و وزن گیری، غم و اضطراب شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری