داروخانه آنلاین دکتر روغنی

سوء مصرف کافئین و عوارض آن


13 آبان 1402

سوء مصرف کافئین و عوارض آن


کافئین فواید سلامتی مختلفی دارد، اما مانند هر دارویی، دوزهای بیش از حد بالا می‌تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند. برای اکثر مردم، استفاده روزانه از کافئین از طریق قهوه یا چای خوب و بلامانع است.

مصرف کافئین

مصرف کافئین

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. کافئین چیست؟
  2. انواع کافئین چیست؟
  3. فواید کافئین چیست؟
  4. عوارض کافئین چیست؟
  5. سخن پایانی

1. کافئین چیست؟

کافئین یک مادهٔ شیمیایی خوراکی است که با نام علمی‌ متیل تئوبرومین شناخته می‌شود و به صورت طبیعی یک آلکالوئید است که در گیاهان گوناگونی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود و نوعی داروی محرک می‌باشد که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند.

2. انواع کافئین چیست؟

1)  قهوه

قهوه یکی از اولین چیزهایی است که وقتی به کافئین فکر می‌کنیم به ذهنمان می‌رسد. قهوه محبوب ترین نوشیدنی جهان است که روزانه به طور میانگین دو میلیارد فنجان مصرف می‌شود. اما کافئین صرفاً در قهوه یافت نمی‌شود. کافئین همچنین در بیش از شصت گیاه دیگر از جمله دانه های کاکائو و برگ‌های چای یافت می‌شود.

2) چای (سبز، سیاه و اولانگ)

بسیاری از مردم بر این باورند که چای حاوی سطوح پایین تری کافئین است و نسبت به قهوه محرک کمتری است، اما اینطور نیست. یک فنجان چای به طور متوسط حدود ۷۵ میلی گرم کافئین دارد. چای سبز با ۶۰ میلی گرم در هر فنجان کمی پایین تر است و به دنبال آن چای سفید با ۵۵ میلی گرم در فنجان قرار دارد.

3) نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی 

کافئین تنها ماده محرکی نیست که در نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود. نوشیدنی‌های انرژی زا معمولاً با استفاده از ترکیبی از کافئین، سایر محرک‌های گیاهی مانند گوارانا، قندهای ساده مانند گلوکز، اسیدهای آمینه، گیاهانی مانند جینسینگ و ویتامین‌ها تولید می‌شوند. این نوشیدنی‌ها برای بهبود انرژی، افزایش استقامت و عملکرد ورزشی، بهبود تمرکز یا حتی کمک به کاهش وزن به بازار عرضه می‌شوند.

4) شکلات

شکلات تلخ حاوی مقدار کمی کافئین به همراه سایر مواد طبیعی است که ممکن است به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی کمک کند. کافئین در جامدات کاکائو یافت می‌شود، اما در کره کاکائو یافت نمی‌شود، بنابراین می‌توانید میزان کافئین موجود در شکلات را با محتوای کاکائو و تیره بودن آن تعیین کنید. هر چه درصد مواد جامد کاکائو در شکلات بیشتر باشد، کافئین آن در هر گرم بیشتر خواهد بود.

3. فواید کافئین چیست؟

1) تسکین سردرد و میگرن

کافئین ممکن است هم میگرن و هم سردردهای تنشی را کاهش دهد، احتمالاً به این دلیل که درک فرد از درد را کاهش می‌دهد. FDA کافئین را برای استفاده با مسکن ها برای درمان سردردهای میگرنی تایید کرده است. برخی از داروهای میگرن حاوی کافئین هستند، مانند Excedrin و Midol.

2) افزایش تمرکز و حافظه

کافئین یک راه محبوب برای بهبود هوشیاری و تمرکز هنگام مطالعه یا کار است. تحقیقات به این دلایل از اثربخشی آن حمایت می‌کند. 

3) بهبود عملکرد ورزشی

با توجه به انجمن ملی ورزش دانشگاهی (NCAA)، کافئین می‌تواند عملکرد ورزشی افراد را بهبود بخشد، اگر مقدار صحیح آن در زمان مناسب مصرف شود.

فواید کافئین

4. عوارض کافئین چیست؟

1) افزایش فشار خون

افرادی که از بیماری فشار خون رنج می‌برند باید در مورد میزان مصرف روزانه‌ کافئین با احتیاط برخورد کنند. این دارو به خاطر تاثیرش در افزایش ناگهانی فشار خون در یک زمان کوتاه شهرت دارد. با این‌که کافئین تاثیرات بلند مدتی به همراه ندارد، ولی ممکن است وضعیت بیماران مبتلا به ضربان نامنظم قلب را وخیم‌تر کند.

2) سقط خود به خودی

زنان باردار باید در مورد کافئین با احتیاط فوق‌العاده برخورد کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه‌ این داروی اعتیادآور ممکن است به سقط خود به خودی و دیگر مشکلات پیش از زایمان منجر شود. کافئین با داشتن ویژگی محلول در آب، به آسانی از طریق جریان خون وارد جفت می‌شود. این ماده‌ محرک مستقیما باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم (سوخت و ساز) جنین می‌شود. از دیگر عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه‌ کافئین می‌توان به تاخیر در رشد جنین نیز اشاره کرد.

3) مبتلا شدن به بی‌خوابی

بی‌خوابی اساسا جزو علائم ترک کافئین است که معمولا با مشکلات جسمی‌ دیگری نظیر خستگی مفرط و سردرد همراه است. این نشانه‌ها در میان افراد معتاد به کافئین رایج است. اساسا، افرادی که بیش از اندازه کافئین مصرف می‌کنند، هنگام ترک این ماده با دردسرهایی از قبیل بی‌خوابی و ناراحتی مواجه می‌شوند.

- همچنین عوارضی چون:

4) ایجاد مشکلات قلبی و ضربان قلب 

5) تداخل با داروها

6) افزایش اضطراب و استرس 

7) اگر میزان کافئین بالا باشد ممکن است تحمل نسبت به کافئین کاهش یابد

5. سخن پایانی

کافئین یک دارو است، بنابراین افراد باید همیشه به دوز توصیه شده پایبند باشند و در صورت بروز عوارض جانبی، مصرف آن را قطع کنند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری