داروخانه آنلاین دکتر روغنی

کمبود کدام ویتامین‌ها موجب ریزش مو می‌شود؟


07 مهر 1402

کمبود کدام ویتامین‌ها موجب ریزش مو می‌شود؟


برای جلوگیری از ریزش مو باید ویتامین‌های بدن را تامین کرد، زیرا این دو با یکدیگر ارتباط دارند و کم بود هر یک از ویتامین‌ها سبب ریزش مو خواهد شد.

ریزش مو

ریزش مو

مو ها نیز مانند ارگان‌های دیگر بدن به تغذیه‌ای اصولی و کامل جهت تداوم رشد و سلامت خود نیاز دارند. پرپشتی و موی سالم نشان دهنده سلامت عمومی بدن است.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. کمبود چه ویتامین‌هایی سبب ریزش مو می‌شود؟

  2. برای جلوگیری از ریزش مو چه مواد غذایی بخوریم؟

  3. آیا باید از مکمل های غذایی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد؟

  4. معرفی چند کپسول یا مکمل برای جلوگیری از ریزش مو

  5. سخن پایانی

1. کمبود چه ویتامین‌هایی سبب ریزش مو می‌شود؟

ویتامین A

مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین A می‌تواند به ریزش مو در مردان و زنان منجر شود. همه سلول‌های بدن برای رشد خود به ویتامین A نیاز دارند و مو نیز که سریع‌ترین رشد بافتی را در بدن دارد، از این قضیه جدا نیست. ویتامین A همچنین به غدد پوستی کمک می‌کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب نگه داشته و به حفظ سلامت موها کمک می‌کند. هویج، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، تخم مرغ و روغن کبد ماهی منابعی غنی از ویتامین A به شمار می‌آیند.

ویتامین E

این ویتامین نیز همانند ویتامین C نقش آنتی‌اکسیدانی داشته و از آسیب رادیکال‌های آزاد به مو جلوگیری می‌کند. دانه آفتاب‌گردان و آووکادو یکی از بهترین منابع ویتامین E محسوب می‌شوند. مطالعات بیانگر آن هستند که پس از 8 ماه مصرف قرص ویتامین E می‌توان درصد قابل توجهی را در افزایش رشد موها مشاهده کرد.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، اثر مخرب آن‌ها در سلامت مو و دیگر اعضای بدن را از بین برده و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو نیز محافظت می‌کند. بدن برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن علاوه بر اینکه در سلامت پوست نقش دارد در ساختار مو نیز تاثیرگذار است. ازاین رو این ویتامین برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن ضروری است. از سوی دیگر ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند و ماده معدنی آهن نیز نقش عمده‌ای در سلامت مو دارد. انواع مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای منابع غنی ویتامین C هستند.

ویتامین C

ویتامین D

مطالعات در مورد ویتامین D و ریزش مو نشان می‌دهد که این ویتامین می‌تواند به تولید فولیکول‌های جدید مو کمک کند. بر این اساس می‌توان گفت که اگر ویتامین D به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشد، رشد موهای جدید متوقف خواهد شد. این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن انسان با قرارگیری در معرض نور خورشید به راحتی قادر به ساخت آن است. ویتامین دی را همچنین می‌توان در ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده به مقدار کافی یافت و از آن استفاده کرد. از طریق مصرف قرص ویتامین D نیز می‌توان آن را برای بدن تامین کرد.

ویتامین‌ های گروه B

همه ویتامین‌های گروه B برای حفظ سلامت مو مفید هستند اما بیوتین یا ویتامین B7 نقش پررنگ‌تری دارد. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود بیوتین در بدن منجر به ریزش مو خواهد شد. بیوتین در انواع گوشت، تخم مرغ، آجیل، دانه‌ها وسبزیجاتی نظیر سیب‌زمینی شیرین به فراوانی یافت می‌شود. می‌توان از قرص بیوتین نیز استفاده کرد یا آمپول بیوتین و بپانتین را تزریق نمود. سایر ویتامین‌های گروه B به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند و موجب می‌شوند تا اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکول‌های مو انتقال یابند. ویتامین‌های B1، B2، B3، B6 و B12 برای داشتن یک سیستم عصبی سالم و عملکرد صحیح آن ضروری هستند. سیستم عصبی سالم موجب می‌شود تا با علائم استرس به خوبی مبارزه شود. اضطراب هم یکی از دلایل ریزش مو محسوب می‌شود.

2. برای جلوگیری از ریزش مو چه مواد غذایی بخوریم؟

لوبیا

لوبیا یک منبع گیاهی عالی برای پروتئین بوده و به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می‌کند. این ماده غذایی که جزء حبوبات است، غنی از زینک یا همان روی می‌باشد و ریزش مو را بهبود می‌بخشد. آهن، بیوتین و فولات را هم در لوبیا می‌توانید به میزان زیادی بیابید و به کمک آن مشکل کمبود ویتامین و ریزش مو را حل کنید. 

تخم مرغ

تخم مرغ منبع دو ماده مغذی مهم برای مو است: یکی بیوتین و دیگری پروتئین. قسمت قابل توجهی از فولیکول‌های مو از پروتئین ساخته شده‌اند. به همین علت مصرف پروتئین کافی برای تقویت رشد موها ضروری است. مطالعات نشان داده‌ است که کمبود پروتئین، ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.

گوشت

پروتئین موجود در گوشت به ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و رشد موها را بهبود می‌بخشد. انواع گوشت حاوی مقادیر بالایی ماده معدنی آهن بوده و با ساخت گلبول‌های قرمز خون و مبارزه با کم خونی از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی مثل فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی برای رشد مو اهمیت دارند. کمبود آهن یکی از دلایل مهم ریزش مو است. با خوردن اسفناج می‌توانید از کم خونی و هم از ریزش مو جلوگیری کنید. 

دانه ها

برای درمان کمبود ویتامین و ریزش مو از دانه‌ها استفاده کنید. دانه‌ها با اینکه کالری اندکی دارند، اما منبعی ایده‌آل از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. ویتامین E، روی و سلنیوم به مقدار زیادی در دانه‌ها یافت می‌شوند. 28 گرم تخمه آفتابگردان 50 درصد از نیاز روزانه برای ویتامین E تامین می‌کند و منبع ویتامین‌های گروه B نیز هستند. دانه کتان و دانه چیا غنی از امگا 3 هستند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مثل سالمون سرشار از مواد مغذی هستند و درمانی برای کمبود ویتامین و ریزش مو محسوب می‌شوند. اسیدهای چرب امگا 3 را به مقدار زیادی می‌توانید در ماهی‌های چرب ببینید. پروتئین، سلنیوم و ویتامین D3 نیز از ترکیبات مغذی در ماهی‌ها هستند که همگی در جلوگیری از ریزش مو موثرند. 

آجیل

مغزهای موجود در آجیل سرشار از مواد مغذی هستند. برای مثال 28 گرم بادام 48 درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را تامین می‌کند. همچنین انواع ویتامین‌های گروه B که برای رشد موها ضروری هستند، در آجیل‌ها وجود دارند. مصرف آجیل موجب کاهش التهاب شده و از سلامت موها محافظت می‌کند. 

آووکادو

این میوه منبعی غنی از ویتامین E بوده و به رشد موها کمک می‌کند. ویتامین E مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و سلامت فولیکول‌های مو را بهبود می‌بخشد. 

۳. آیا باید از مکمل های غذایی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد؟

غذا بهترین منبع ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو است. اگر نتوانید مقدار کافی ویتامین را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، مکمل ها می توانند برای رفع کمبودها مفید باشند. طبق مطالعات، مکمل ها در افرادی که از قبل کمبود دارند، بهترین نتیجه را می دهند. علاوه بر این اگر کمبود نداشته باشید، میزان زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی می‌توانند اثر عکس داشته باشند.

4. معرفی چند کپسول یا مکمل برای جلوگیری از ریزش مو

1) قرص بیوپانتن یوروویتال

2) یوروویتال کپسول زینک پلاس

3) بیوتین یوروویتال

4) کپسول هیرتامین ادونس فرمولا

5) کپسول بیوتی هلث ۱۰۰۰ میکروگرم هلث اید

5. سخن پایانی

ریزش مو و کمبود ویتامین‌های بدن به یکدیگر وایسته هستند. داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند همه مواد مغذی را برای سلامت مو تامین نماید. در صورت نیاز می‌توانید از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. ولی برای دریافت مکمل حتما با پزشک مشورت کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری