داروخانه آنلاین دکتر روغنی

درمان خشکی چشم و راه های پیشگیری از آن


21 اسفند 1402

درمان خشکی چشم و راه های پیشگیری از آن


خشکی چشم یک بیماری شایع است که به دلیل ناکافی بودن اشک ایجاد می‌شود. این مشکل در بعضی از موقعیت‌های خاص شایع‌تر است، برای مثال هنگام پرواز با هواپیما، در حین دوچرخه‌سواری یا بعد از نگاه کردن طولانی به صفحه کامپیوتر. خوشبختانه، راه‌های زیادی برای رفع خشکی چشم وجود دارد.

خشکی چشم 

خشکی چشم 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. خشکی چشم چیست؟
  2. علائم خشکی چشم
  3. روش های پیشگیری 
  4. درمان خشکی چشم
  5. سخن پایانی

1. خشکی چشم چیست؟

در حالت طبیعی چشم از طریق اشک شستشو  داده می شود. اشک باعث بیرون راندن گرد و غبار و ذرات موجود در هوا از سطح چشم شده و آن را مرطوب نگه می دارد. همچنین آنزیم ها و عوامل ایمنی و مواد مغذی در اشک وجود دارد که وجود آن برای سلامت چشم ضروری است.

گاهی مواقع به میزان کافی اشک تولید نمی شود و یا اینکه اشک تولید شده کیفیت مناسبی ندارد. در این حالت فرد به خشکی چشم دچار شده است.

2. علائم خشکی چشم

علائم معمولا هر ۲ چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهند و شامل موارد زیر هستند:

  1. حساسیت به نور
  2. تاری دید یا خستگی چشم
  3. سوزش، خارش و قرمزی چشم‌
  4. مشکل برای رانندگی کردن در شب
  5. مشکل در استفاده از لنزهای تماسی
  6. احساس وجود جسم خارجی در چشم‌
  7. وجود مقدار زیادی مخاط در اطراف چشم‌
  8. آبریزش چشم‌ها (به این دلیل که بدن به خشک بودن چشم‌ها واکنش نشان می‌دهد)

3. روش های پیشگیری 

رعایت نکات زیر به حفظ رطوبت چشم کمک می‌کند:

  1. ترک سیگار یا دوری از دود سیگار دیگران
  2. استفاده از عینک آفتابی در خارج از منزل
  3. نوشیدن آب فراوان برای جلوگیری از کم‌آبی بدن
  4. پلک زدن منظم هنگام مطالعه یا خیره شدن به صفحه کامپیوتر
  5. استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز برای افزایش رطوبت داخل ساختمان
  6. استفاده منظم از اشک مصنوعی (کسانی که به این مشکل مزمن مبتلا هستند)
  7. قرار دادن صفحه نمایش کامپیوتر در زیر سطح چشم (اگر کامپیوتر بالاتر از سطح چشم باشد، چشم‌های خود را برای دیدن آن بیشتر باز می‌کنید.)

درمان خشکی چشم

4. درمان خشکی چشم

برای بسیاری از افراد، استفاده مرتب از قطره‌های چشمی بدون نسخه (اشک مصنوعی) کافی است. در سایر موارد، پزشک ممکن است راه‌کارهای زیر را توصیه کند:

1) درمان علت زمینه‌ای

برای مثال، اگر یک داروی خاص در بروز این مشکل نقش داشته باشد، پزشک ممکن است آن را با داروی دیگری جایگزین کند. همچنین اگر مشکل پلک باعث خشکی چشم شده باشد، پزشک می‌تواند آن را با جراحی برطرف کند.

2) دارو درمانی

داروهایی که برای درمان خشکی چشم تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. دارو برای کاهش التهاب پلک: وجود التهاب در لبه پلک می‌تواند از ترشح چربی به داخل اشک جلوگیری کند. گاهی‌اوقات، پزشک از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی برای رفع التهاب کمک می‌گیرد.
  2. قطره‌ چشم برای کنترل التهاب قرنیه: قطره‌هایی که حاوی کورتیکواستروئید یا داروی سرکوب‌کننده ایمنی سیکلوسپورین هستند می‌توانند التهاب را در سطح چشم برطرف کنند. به دلیل عوارضی که کورتیکواستروئیدها دارند، نباید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید.
  3. افزودنی‌های چشمی که مانند اشک مصنوعی عمل می‌کنند: اگر اشک مصنوعی در درمان این مشکل متوسط یا شدید موثر نباشد، باید یک بار در روز هیدروکسی‌پروپیل سلولز را بین پلک پایینی و چشم خود قرار ‌دهید. این دانه ریز به آرامی حل می‌شود و ماده‌ای ترشح می‌کند که باعث روان شدن چشم می‌شود.
  4. داروهای محرک اشک: داروهایی به نام کولینرژیک وجود دارند که به افزایش تولید اشک کمک می‌کنند. این داروها به صورت قرص، ژل یا قطره در دسترس هستند. از عوارض جانبی آن‌ها می‌توان به تعریق اشاره کرد.
  5. قطره‌های چشمی که از خون خود شما ساخته می‌شوند: این قطره‌ها می‌توانند خشکی شدید چشم را برطرف کنند. برای ساخت این قطره‌ها، گلبول‌های قرمز از خون جدا می‌شوند و باقیمانده خون با محلول نمک مخلوط می‌شود.
  6. استفاده از اسپری بینی برای تولید اشک: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از اسپری وارنیکلین را برای افزایش تولید اشک تایید کرده است.

3) سایر راه‌کارهای درمانی

سایر اقداماتی که ممکن است برای درمان خشکی چشم توصیه شوند، شامل موارد زیر هستند:

  1. استفاده از لنزهای تماسی خاص
  2. استفاده از نور درمانی و ماساژ پلک
  3. بستن مجرای اشک برای اینکه اشک کمتری از دست بدهید
  4. باز کردن غدد چربی (برای مثال، با استفاده از کمپرس گرم)

5. سخن پایانی

خشکی چشم آزاردهنده است و روی توانایی شما برای کار، معاشرت و لذت بردن از زندگی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، باید برای درمان آن از پزشک کمک بگیرید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری