داروخانه آنلاین دکتر روغنی

معرفی ملاتونین های موجود در بازار ایران با دوز های مختلف


24 خرداد 1403

معرفی ملاتونین های موجود در بازار ایران با دوز های مختلف


قرص ملاتونین یک ابزار موثر برای بهبود کیفیت خواب و تنظیم الگوی خواب و بیداری است که بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات خواب از آن بهره‌مند شده‌اند. با این حال، همواره مصرف هر دارویی، از جمله ملاتونین، باید با دقت و با توجه به شرایط فردی و توصیه‌های پزشک انجام شود.

معرفی ملاتونین های موجود

معرفی ملاتونین های موجودآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. ملاتونین چیست و چه تاثیری روی خواب دارد؟
  2. قرص ملاتونین چیست و چه فوایدی دارد؟
  3. پرفروش ترین و بهترین انواع قرص ملاتونین
  4. خواص ملاتونین
  5. سخن پایانی

1. ملاتونین چیست و چه تاثیری روی خواب دارد؟

ملاتونین یک هورمون ویژه است که فقط در تاریکی ترشح شده و بدن شما را برای خواب آماده می‌کند. به طور معمول سطح ملاتونین در بدن حدود 2 ساعت قبل از خواب افزایش می‌یابد و همین موضوع سبب می‌شود تا احساس خواب‌آلودگی در شما بوجود آید. ملاتونین نه تنها به شما کمک می‌کند که احساس خواب‌آلودگی داشته باشید، بلکه این تاثیر را نیز دارد که بدن شما در حالت خواب بماند. مطالعات نشان می‌دهد که به طور کلی سطح ملاتونین در خون حدود 12 ساعت در حد بالا باقی می‌ماند و به هنگام روز از مقدار آن کاسته خواهد شد. در بدن اکثر افراد ملاتونین به اندازه کافی تولید می‌شود و بدون هیچ مشکلی به خواب می‌روند. اما همه افراد هم آنقدر خوش‌شانس نیستند که سطوح ملاتونین در بدن آنها کاملا مناسب باشد. در این موارد می‌توان به منظور حل مشکل خواب از ملاتونین به شکل مصنوعی و در قالب قرص یا کپسول استفاده نمود.

2. قرص ملاتونین چیست و چه فوایدی دارد؟

پیش از آنکه بهترین قرص ملاتونین را به شما معرفی کنیم، بهتر است با این مکمل بیشتر آشنا شوید. مکمل‌های ملاتونین به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کنند. یکی از معدود هورمون‌هایی که بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه‌ها قابل فروشند، مکمل‌های ملاتونین هستند. سطح ملاتونین در بدن می‌تواند در طول زمان و به دلایل مختلف دچار تغییر شود و شما ناچار به مصرف قرص ملاتونین برای حل این مشکل شوید. عواملی همچون افزایش سن، استرس، اختلال در ریتم شبانه‌روزی خواب (شیف کاری شب)، قرار گرفتن در معرض نور به هنگام شب و کشیدن سیگار و دخانیات از عواملی هستند که سطح هورمون ملاتونین را در بدن کاهش می‌دهند.

مصرف قرص ملاتونین موجب می‌ شود تا به حل مشکل بی‌خوابی یا بدخوابی کمک شود و اختلال جت لگ نیز بهبود یابد. افرادی که مشاغل شیف شب دارند، برای تنظیم خواب خود می‌توانند از مکمل ملاتونین بهره بگیرند.

پرفروش ترین و بهترین انواع قرص ملاتونین

3. پرفروش ترین و بهترین انواع قرص ملاتونین

1) کپسول ملاتونین پلاس هلث برست

2) قرص ملاتونین مکس استار ویت

3) قرص ملاتونین ب۶ گلوک ویت

4) قرص زیر زبانی واناتونین ملاتونین نورم لایف

5) قرص ملاتونین ۵ میلی گرم اکسیر آفرین آریا

6) قرص ملاتونین فورت ای- ۳ میلی گرم

7) قرص ملاتونین ۳ رازک 

8) قرص ملاتونین رزاویت

9) سافت ژل ملاتونین ترید فورما – ۵ میلی گرم

10) قرص ملاتونین پارسینه دایان طب- ۵ میلی گرم

4. خواص ملاتونین

  1. تسریع فرآیند به خواب رفتن: مصرف ملاتونین می‌تواند به فرآیند به خواب رفتن کمک کرده و زمان لازم برای فرو رفتن به خواب را کاهش دهد.
  2. افزایش مدت زمان خواب عمیق: مصرف ملاتونین می‌تواند باعث افزایش مدت زمان خواب عمیق شود که این امر به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.
  3. تنظیم چرخه خواب و بیداری: ملاتونین به عنوان یک مهمان در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن عمل می‌کند و می‌تواند الگوی سالم‌تری از خواب و بیداری را تسهیل کند.
  4. کاهش اضطراب و استرس: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ملاتونین می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند و بهبود سلامت روانی را فراهم آورد.
  5. محافظت از سلول‌ها: ملاتونین دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.
  6. تسهیل تطبیق با تغییرات زمانی: مصرف ملاتونین می‌تواند به تطبیق بدن با تغییرات زمانی مانند سفر به مناطق با فاصله زمانی مختلف کمک کند.

5. سخن پایانی

۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب بهترین زمان مصرف قرص ملاتونین است. این قرص کاملا غیر اعتیاد آور بوده و با خیالی آسوده می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. قرص ملاتونین عموما عوارضی ندارد اما در برخ موارد ممکن است علائمی نظیر سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی در طی روز دیده شود. بهترین نتیجه از مصرف ملاتونین و سایر داروها زمانی خواهد بود که با توجه به توصیه‌های پزشک، از آن به نحو احسن و با دقت استفاده شود.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری