داروخانه آنلاین دکتر روغنی

معرفی انواع ضد آفتاب‌های مناسب فصل سرما


15 آبان 1402

معرفی انواع ضد آفتاب‌های مناسب فصل سرما


مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان، یک ضرورت است، اما هر کرمی را نباید به صورت خود بزنید. پس با شناخت کامل پوست خود ضد آفتاب مناسب پوست خویش برای فصل سرما خریداری کنید.

انواع ضد آفتاب‌ برای مناسب فصل سرما

ضد آفتاب‌ برای مناسب فصل سرما

برخی افراد بر این باورند که چون در فصل پاییز و زمستان میزان و شدت نور خورشید کاهش پیدا کرده و ساعات روز کمتر شده است می‌توان گفت نیازی به استفاده از ضدآفتاب در این فصول وجود ندارد اما محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب در همه شرایط ضروری است و تغییر شرایط فصلی (در یک روز گرم و سوزان تابستانی یا یک روز ابری پاییزی) تاثیری در محافظت نکردن از پوست دربرابر اشعه‌های مضر ندارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. چرا در زمستان ضد آفتاب بزنیم؟
  2. ضد آفتاب مناسب زمستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
  3. میزان محافظت درجات SPF ضد آفتاب چه مقدار است؟
  4. در فصل پاییز از چه SPF باید استفاده کرد؟
  5. معرفی انواع ضد آفتاب‌های مناسب فصل سرما
  6. سخن پایانی

1. چرا در زمستان ضد آفتاب بزنیم؟

1) آسیب پوستی به هنگام ورزش های زمستانی

اسکی، هاکی روی یخ و اسنوبرد از جمله ورزش‌هایی هستند که در فصول سرد سال رونق می‌یابند. زمین پوشیده از برف همچون آینه عمل کرده و میزان بازتاب اشعه‌های مضر خورشید را نسبت به یک زمین معمولی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. هرچه از سطح زمین بالاتر می‌روید، میزان آسیب توسط خورشید افزایش می‌یابد؛ به طوریکه با هر ۱۰۰۰ پا ( حدود ۳۰۰ متر) بالاتر از سطح دریا صدمه‌ای که اشعه ماورای بنفش می‌زند ۴ الی ۵ درصد بیشتر می‌شود. استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان به هنگام انجام ورزش‌های زمستانی کاملا ضروری است و باید حتما صورت، گردن، گوش و دست‌های خود را با استفاده از ضد آفتاب بپوشانید و عینک آفتابی را نیز فراموش نکنید چراکه اشعه مضر خورشید تنها به پوست آسیب نمی‌زند بلکه سلامتی چشم‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

2) شدت بیشتر اشعه ماورای بنفش خورشید در زمستان

برخلاف تصور عموم آفتاب زمستان بیش از آفتاب تابستان پوست را می‌سوزاند. برف و یخ بیش از 90 درصد از اشعه UV را منعکس می‌کنند. اشعه‌های مضر خورشید نه تنها عاملی برای سرطان پوست هستند بلکه عامل 90 درصد از چین و چروک‌های پوستی نیز محسوب می‌شوند. اجازه ندهید ابرهای آسمان در فصل زمستان شما را فریب دهند و مانع استفاده شما از ضد آفتاب شوند.

3) زمین در نزدیک ترین فاصله با خورشید

یک دلیل دیگر برای استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان این است که حدود ۲ هفته پس از شروع زمستان، زمین در نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید قرار می‌گیرد. البته این اتفاق برای کشورهایی می‌افتد که در نیمکره شمالی زمین قرار دارند و ایران نیز از آن دسته است. پوشاندن پوست با کرم ضد آفتاب موجب می‌شود تا نگرانی از بابت آسیب‌های پوستی و سلامتی پوست و زیبایی آن نداشته باشید.

4) نازک شدن لایه اوزون در زمستان

لایه اوزون در واقع محافظ زمین است و با جذب پرتوهای زیان‌‎بار خورشید از کره زمین محافظت به عمل می‌آورد. لایه اوزون در زمستان به نازک‌ترین حد خود می‌رسد. در فصول سرد، باد نیز عاملی برای ایجاد سوختگی روی پوست است. وزش بادهای شدید، پوست را خشک کرده و این امکان را فراهم می‌آورد تا خورشید آسیب بیشتری به پوست وارد نماید. به خصوص بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر سعی کنید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کرده، دست‌های خود را با دستکش بپوشانید و عینک آفتابی نیز بزنید.

5) عبور اشعه فرابنفش از شیشه پنجره

شاید شما اهل انجام هیچ یک از ورزش‌های زمستانی نباشید و یا حتی بعضی از روزهای زمستان اصلا قصد خروج از منزل را نیز نداشته باشید. برخی از اشعه‌های فرابنفش خورشید می‌توانند به راحتی از شیشه پنجره عبور کنند بنابراین چنانچه می‌خواهید مدت زمانی را پشت پنجره نشسته و مثلا از تماشای برف لذت ببرید، باز هم استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید تا از برخورد اشعه‌های مضر در امان بمانید.

2. ضد آفتاب مناسب زمستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ضد آفتاب این فصل باید، حاوی آبرسان‌ها باشد. برای مثال، گلیسیرین و هیالورونیک اسید، بهترینِ آن‌ها به شمار می‌روند. به ‌علاوه، حداقل SPF 30 و برخورداری از BS نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند. لازم است بدانید که وجود آنتی ‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و E هم، به بهبود کیفیت ضد آفتاب کمک می‌کند.

میزان محافظت درجات SPF ضد آفتاب

3. میزان محافظت درجات SPF ضد آفتاب چه مقدار است؟

فاکتور SPF 15 می‌تواند جلوی ۹۳ درصد از اشعه‌های مضر آفتاب را بگیرد.

فاکتور SPF 30   از ۹۷ درصد برخورد اشعه‌های UVB و UVA با پوست را محافظت می‌کند.

فاکتور SPF 50  جلو  ۹۸ درصد از اشعه‌های UVB و UVA با پوست را می‌گیرد.

4. در فصل پاییز از چه SPF باید استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید ربطی به فصل ندارد و در فصل پاییز نیز باید از پوست حفاظت کامل کرد.

با توجه به اینکه کرم‌های با SPF 30 تا 50 از پوست حفاظت کامل می‌کنند چه در فصل پاییز چه فصل های دیگر سال انتخاب مناسبی هستند.

5. معرفی انواع ضد آفتاب‌های مناسب فصل سرما

ضدآفتاب‌ها باید حاوی آبرسان باشند. برهمین اساس هیالورونیک اسید و گلیسیرین از بهترین آبرسان‌ها هستند. همچنین ضدآفتاب شما باید spf 30 به بالا داشته باشد. حضور پررنگ ویتامین E و ویتامین C نیز باعث بهبود کیفیت ضدآفتاب خواهد شد.

1) ضد آفتاب رفع خشکی صورت: استفاده از ضد آفتاب های آبرسان و مرطوب کننده

ضد آفتاب هایی که حاوی آبرسان و مرطوب کننده اند مناسب ترین انتخاب برای فصل پاییزند تا علاوه بر محافظت پوست رطوبت پوست را تامین کنند و خشکی پوست ناشی از تغییر فصل را کنترل کنند.

2) ضد آفتاب مناسب پوست چرب

افرادی با پوست‌های چرب باید  از کرم‌هایی که فاقد چربی می‌باشند استفاده کنند تا جوش نزنند برای همین این افراد در فصل پاییز هنگام استفاده از این محصولات دچار خشکی پوست می‌شوند در این صورت این افراد برای رفع خشکی پوست می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب حاوی مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنند.

3) ضد آفتابی مناسب پوست خشک

افرادی با  پوست خشک که جوش نمی‌زنند در هر فصلی از سال از هر ضد آفتابی برای محافظت از پوست میتوانند استفاده کنند.

4) ضد آفتاب مناسب پوست حساس

افرادی که پوست آلرژیک و حساس دارند برای محافظت از پوستشان در برابر اشعه آفتاب باید مراقبتهای ویژه تری را پیش بگیرند این افراد میتوانند از ضد آفتاب هایی که حاوی و لییک اسید می‌باشد استفاده کنند. اسید اولئیک شامل ترکیباتی است که یکپارچگی غشاء سلولی را تقویت می‌کند و باعث بهبود سلول‌های آسیب دیده در شرایطی مانند اگزما می‌شود.

6. سخن پایانی

امروزه، بسیاری از پزشکان، کرم‌های ضد آفتاب مینرال یا معدنی را بیشتر توصیه می‌کنند. ویژگی کرم ضد آفتاب مینرال که به آن ضد آفتاب فیزیکی هم گفته می‌شود، داشتن زینک و تیتانیوم و ماندگاری بیشتر است. ضد آفتاب فیزیکی همچنین، در مقایسه با کرم ضد آفتاب شیمیایی که داخل بدن جذب می‌شود، روی پوست می‌نشیند. در نتیجه، یک لایه فیزیکی محافظ را در مقابل اشعه‌های نوع A و B ایجاد می‌کند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری