داروخانه آنلاین دکتر روغنی

مدیریت میگرن در خانم هایی که داروهای هورمونی مصرف می کنند


17 خرداد 1403

مدیریت میگرن در خانم هایی که داروهای هورمونی مصرف می کنند


عوامل زیادی از جمله سابقه خانوادگی و سن باعث بروز سردرد در زنان و مردان می‌شود. با این حال، خانم‌ها اغلب متوجه رابطه‌ای بین سردرد و تغییرات هورمونی می‌شوند.

مدیریت میگرن

مدیریت میگرنآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. میگرن چیست؟
  2. چه کسانی دچار میگرن هورمونی می‌شوند؟
  3. تشخیص سردرد هورمونی
  4. روش‌های پیشگیری از سردردهای هورمونی
  5. سخن پایانی

1. میگرن چیست؟

میگرن چیزی بیشتر از یک سردرد شدید است. این بیماری یک عارضهٔ عصبی با یک‌سری علائم خاص است که می‌تواند شامل درد ناتوان‌کننده در یک طرف سر باشد؛ این درد معمولاً به صورت درد ضربان‌دار یا تپنده توصیف می‌شود.

تخمین زده می‌شود که 70 درصد از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، زن هستند. از میان این زنان، 60 تا 70 درصد وجود ارتباط بین قاعدگی و حملات میگرنی خود را گزارش کرده‌اند. گفتنی است که زنان سه برابر بیشتر از مردان این حملات را تجربه می‌کنند.

2. چه کسانی دچار میگرن هورمونی می‌شوند؟

سردردهای هورمونی با سطح بالاتر هورمون‌های زنانه ارتباط دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، قبل از بلوغ، پسرها بیشتر از دخترها دچار سردرد می‌شوند اما پس از بلوغ، زنان احتمال بیشتری برای ابتلا به این نوع سردرد دارند و این تفاوت تا بعد از یائسگی ادامه می‌یابد.

همچنین همانطور که اشاره شد کسانی که از داروهای هورمونی خاصی مانند قرص‌های ضدبارداری یا درمان جایگزینی هورمون استفاده می‌کند، ممکن است دچار میگرن هورمونی شود.

3. تشخیص سردرد هورمونی

هیچ آزمایش مخصوصی برای تشخیص میگرن هورمونی وجود ندارد و تشخیص علت دقیق هر نوع سردرد دشوار است. با این حال پزشک برای پی‌بردن علت سردرد از شما در مورد علائم، زمان سردردها و اینکه چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتند، سوال خواهد کرد. معاینه فیزیکی و آزمایش‌های دیگری که برای رد سایر بیماری‌هایی که می‌توانند باعث علائم شوند، جزیی از روند تشخیص خواهد بود.

با توجه به اینکه سردرد قاعدگی و سایر سردردها غالباً توسط ترکیبی از عواملی مثل هورمون‌ها، استرس، کم‌خوابی و سایر محرک‌ها ایجاد می‌شوند، دقیق‌­ترین راه برای تشخیص میگرن هورمونی این است که حداقل به مدت سه ماه هم حملات میگرنی و هم روزهای پریود خود را در یک دفتر ثبت کند. برای تأیید، حملات میگرن باید عمدتاً بین دو روز قبل از پریود و حداکثر تا سه روز پس از پریود رخ دهد و این شرایط حداقل در دو دوره از سه دوره قاعدگی متوالی اتفاق بیفتد.

می‌توانید علائم، جزییات مربوط به چرخه قاعدگی، خلق‌و‌خو و دیگر موارد مرتبط را نیز در دفترچه‌ای ثبت کنید. با این کار شاید متوجه شوید که سردردهای شما الگوی مشخصی دارند یا خیر. پزشکان همچنین ممکن است آزمایش خون و تصویربرداری‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی را برای اطمینان از نبود دلایل دیگری برای سردرد شما تجویز کنند. ممکن است برای رد عارضهٔ تشنج، نوار مغزی (EEG) نیز انجام شود.

روش‌های پیشگیری از سردردهای هورمونی

4. روش‌های پیشگیری از سردردهای هورمونی

  1. اگر ماهانه چندین سردرد ناتوان‌کننده داریم، ممکن است پزشک درمان پیشگیرانه با NSAID یا تریپتان را توصیه کند.
  2. اگر چرخه قاعدگی‌مان منظم است، می‌توانیم از داروهای پیشگیری‌کننده از سردرد، چند روز قبل از قاعدگی استفاده کنیم و آن را تا حداکثر دو هفته پس از شروع قاعدگی ادامه دهیم. اگر در طول دوره قاعدگی میگرن را تجربه می‌کنیم یا قاعدگی نامنظمی داریم، ممکن است پزشک توصیه کند هر روز داروهای پیشگیرانه مصرف کنیم.

استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از سردردهای هورمونی

روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی، مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری و حلقه‌های واژینال (که از خود استروژن و پروژسترون آزاد‌‌ می‌کنند و مثل سایر روش‌های هورمونی از تخمک گذاری پیشگیری‌‌ می‌کنند)، ممکن است باعث تغییر در الگوی سردرد، بهبود یا بدتر شدن آن شود. برای برخی، پیشگیری هورمونی از بارداری می‌تواند با به حداقل رساندن افت استروژن مرتبط با چرخه قاعدگی، به کاهش دفعات و شدت میگرن مربوط به قاعدگی کمک کند.

به‌کارگیری روش هورمونی پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از میگرن مربوط به قاعدگی ممکن است برای خانم‌هایی که روش‌های دیگر در آنها موثر نبوده است و خانم‌هایی که میگرن بدون آئورا دارند، مناسب باشد. آئورا نوعی اختلال حواس است که کمی قبل از حمله میگرنی اتفاق می‌افتد. میگرن همراه با آئورا، معمولا همراه با اختلالات حسی مانند نور چشمک زن، دیدن لکه‌های سیاه یا سایر تغییرات بینایی، سوزن سوزن شدن دست یا صورت و به ندرت، مشکل در استفاده از زبان (آفازی) یا ضعف در یک طرف بدن است.

به طور کلی به خانم‌هایی که میگرن همراه با آئورا دارند، توصیه می‌شود از داروهای ضدبارداری حاوی استروژن استفاده نکنند. در چنین شرایطی بهتر است در مورد سایر گزینه‌های پیشگیری از بارداری با پزشک خود مشورت کنیم.

همچنین ممکن است خانم‌ها در هنگام استفاده از داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری به میگرن مبتلا شوند، اگرچه میگرن فقط در اولین پریود ممکن است رخ دهد. در صورت بروز چنین اتفاقی، خوب است که با پزشک خود مشورت کنیم.

  1. داروهایی که برای پیشگیری به‌صورت روزانه مصرف می‌شوند شامل مسدودکننده‌های گیرنده‌های بتا، ضد تشنج‌ها، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، داروهای ضد
  2. افسردگی یا منیزیم هستند. پزشک همچنین سایر شرایط پزشکی ما را بررسی می‌کند تا مناسب‌ترین داروها را برای ما تجویز کند.
  3. ایجاد تغییر در سبک زندگی مانند کاهش استرس، حذف نکردن وعده‌های غذایی و ورزش منظم، می‌تواند به کاهش دفعات، مدت و شدت میگرن کمک کند.

نکاتی برای استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از سردردهای هورمونی

  1. از قرص‌های ضد بارداری ماهانه‌ای استفاده کنیم که روزهای غیرفعال کمتری دارند. روزهای غیر فعال به روزهایی می‌گوییم که در آنها قرص مصرف نمی‌کنیم.
  2. با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری با استروژن-پروژستین با چرخه طولانی، روزهای غیرفعال را به طور کامل از اکثر ماه‌ها حذف کنیم.
  3. برای کاهش افت استروژن در روزهای غیرفعال ، از قرص‌های ضد بارداری که دوز کمتری از استروژن دارند استفاده کنیم.
  4. در طول روزهای غیرفعال، NSAID و تریپتان مصرف کنیم.
  5. در روزهای غیرفعال دوز کم قرص استروژن مصرف کنیم.
  6. اگر قادر به مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری استروژن-پروژستین نیستیم، از مینی پیل استفاده کنیم. مینی پیل یک قرص ضد بارداری حاوی فقط پروژستین است.

5. سخن پایانی

تشخیص میگرن بر عهده پزشک است که با انجام آزمایش‌های مختلف و گرفتن شرح حال از بیمار، احتمال ابتلا به میگرن و نوع آن را مشخص می‌کند. اگر دچار سردردهای بسیار شدید نبض‌دار هستید، و اگر در هنگام سردرد، حالت تهوع و سرگیجه دارید، بهتر است به جای خود درمانی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری