داروخانه آنلاین دکتر روغنی

پیشگیری از بیماری های شایع دستگاه تناسلی زنان


18 دی 1402

پیشگیری از بیماری های شایع دستگاه تناسلی زنان


بیماری‌های مقاربتی و عفونت دستگاه تناسلی زنان از جمله بیماری‌هایی هستند که از راه‌های مختلف مانند رابطه جنسی، سوزن مشترک، انتقال خون یا از مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شوند.

بیماری های شایع دستگاه تناسلی زنان

پیشگیری از بیماری های شایع دستگاه تناسلی زنانآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. بیماری های جنسی چیست؟
  2. علائم بیماری‌های مقاربتی چیست؟
  3. انتقال بیماری‌های مقاربتی چگونه است؟
  4. راه های پیشگیری از بیماری‌ های جنسی یا مقاربتی (STD)
  5. سخن پایانی

1. بیماری های جنسی چیست؟

 بیماری های جنسی در واقع عفونتی است، که در طول تماس جنسی با شخصی دیگر منتقل می‌شود. لمس کردن نیز در زمره این تماس‌ها قرار می‌گیرد. این امکان وجود دارد که برخی STD ها از شخصی به شخصی دیگر منتقل بشوند. در صورت تصمیم گیری‌های متفاوت افراد راجع به سلامت جنسی‌شان، می‌توان از بسیاری از این عفونت‌ها جلوگیری نمود.

تنها روش تضمین شده برای جلوگیری از بروز STD ها، اجتناب از هرگونه تماس جنسی است. البته بسیاری از افراد این راه حل را اجرایی تلقی نمی‌کنند. در هنگام انجام فعالیت جنسی، افراد اقداماتی را انجام می‌دهند تا خطر STD ها را محدود نمایند.

2. علائم بیماری‌های مقاربتی چیست؟

با توجه به اینکه بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های واژینال یک سری علائم ابتدایی دارند و ممکن است شخص بیمار به آن توجه نکند، بهتر است که با علامت‌های جدی این عفونت‌ها آشنا باشید و در صورت بروز هرکدام به متخصص زنان مراجعه کنید. این علائم معمولاً با سوزش شدید ادرار شروع شده و گاهی منجر به زخم‌های پوستی و برجستگی‌های غیرعادی در آلت تناسلی می‌شوند. در چنین شرایطی و با ساختار واژن ترشحات غیرعادی دارد که بدبو، بدرنگ و نشان‌دهنده عفونت جدی هستند.

در ادامه فرد ممکن است دچار دردهای شدید زیرشکمی شود، به دلیل عفونت تب کند و یا رابطه جنسی دردناکی را تجربه کند، به همین خاطر توصیه می‎شود فوراً نوبت دکتر گرفته و برای درمان اقدام کنید.

3. انتقال بیماری‌های مقاربتی چگونه است؟

  1. رابطه جنسی ناسالم در دوران قائدگی (پریود)
  2. انتقال از طریق مادر به نوزاد در دوران بارداری
  3. انتقال از طریق سرنگ آلوده و سوزن (مشابه انتقال بیماری ایدز)

4. راه های پیشگیری از بیماری‌ های جنسی یا مقاربتی (STD)

1) حفاظت قبل از رابطه جنسی

پیشگیری از بیماری‌ های جنسی قبل از شروع رابطه جنسی رخ می‌دهد. در اینجا یک سری گام‌ها وجود دارد تا خطر STD قبل از رابطه جنسی را کاهش دهید:

  1. محدود کردن تعداد شرکای جنسی
  2. انجام آزمایش قبل از سکس، همانند شریکتان
  3. اجتناب از رابطه جنسی، در حالت مستی و مصرف مواد مخدر
  4. گفتگوی صادقانه با شرکای جنسی بالقوه راجع به سابقه روابط جنسی‌تان
  5. دریافت واکسن در برابر پاپیلوماویروس انسانی (HPV) و هپاتیت ب (HBV)

گفتگو با شریک جنسی راجع به سلامت جنسی، یک نکته کلیدی است. اما همه افراد مبتلا به STD، از عفونت خود خبر ندارند. به همین دلیل، مهم است که قبل از رابطه جنسی با شریک جدید، آزمایشات لازم را پشت سربگذارید.

اگر به STD مبتلا هستید، این موضوع را با شریکتان به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب هر دو نفر، تصمیمات آگاهانه‌ای را راجع به خطر رابطه جنسی اتخاذ می‌کنید. ضمناً به صورت مخفی از طرف مقابل راجع به STD سؤال کنید.

2) تمرین کردن رابطه جنسی امن

رابطه جنسی امن‌تر، یعنی استفاده از یک مانع پلی اوراتانی یا لاتکسی، در قبال انواع فعالیت‌های جنسی. این موارد عبارتند از :

  1. استفاده از دستکش برای جلوگیری از نفوذ دستی
  2. استفاده از کاندوم مردانه یا زنانه در طول رابطه جنسی
  3. استفاده از کاندوم یا مانع دهانی، در رابطه جنسی دهانی

شستشو پس از رابطه جنسی، به حذف هرگونه ماده عفونت زا کمک می‌کند. به طور خاص، زنان باید پس از رابطه جنسی ادرار بکنند. با این کار، خطر عفونت دستگاه ادراری (UTI) کاهش می‌یابد.

استفاده صحیح از کاندوم‌ها

3) استفاده صحیح از کاندوم‌ها

در هنگام استفاده از کاندوم‌ و سایر موانع برای ایجاد امنیت جنسی، مهم است که دستورالعمل‌های روی جعبه را دنبال کنید. استفاده صحیح از کاندوم، اثربخشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در استفاده از کاندوم، این احتیاط‌های امنیتی را رعایت کنید :

  1. بررسی تاریخ انقضا
  2. کاندوم را درست مصرف کنید
  3. کاندوم را به درستی رهاسازی کنید
  4. هرگز از کاندوم مجدداً استفاده نکنید
  5. قبل از دخول، کاندوم را روی آلت بگذارید
  6. همواره در نوک کاندوم فضای خالی بگذارید
  7. هرگز کاندوم را در نیاورید، و همواره آن را حفظ کنید
  8. از روان کننده‌های امن نسبت به کاندوم در طول رابطه جنسی استفاده کنید
  9. پس از اتمام رابطه جنسی، کاندوم را نگه دارید تا به بیرون ریزش نداشته باشد
  10. مطمئن شوید که بسته کاندوم دارای حباب هوا باشد. این یعنی سوراخ نشده است

4) خطرات بالقوه

کاندوم‌ها و سایر ابزارهای مانع، در پیشگیری از انتقال سیالات آلوده بدن، عملکرد خیلی خوبی دارند. ضمناً تماس پوست به پوست را به حداقل می‌رسانند. بدین ترتیب انتقال بیماری‌های قابل سرایت از طریق تماس کاهش می‌یابد. این در حالیست که به صورت کامل از انتقال جلوگیری نمی‌کنند. STD هایی که از طریق تماس پوستی منتقل می‌شوند عبارتند از :

  1. سیفلیس
  2. هرپس
  3. HPV

اگر دارای رابطه جنسی با شخصی باشید که دارای هرپس است، آنگاه ممکن است با پزشک راجع به درمان حذفی صحبت بکند. این نوع درمان، از شیوع گسترده هرپس جلوگیری می‌کند. از انتقال هم جلوگیری می‌شود، اما درمان کننده هرپس نیست. توجه بکنید که امکان سرایت هرپس وجود دارد، حتی در صورتی که فرد در حالت فعال نباشد.

5)  معاینات ضروری

خانم ها باید دو بار در سال برای انجام معاینه و بررسی قسمت‌های مختلف رحم به پزشک متخصص مراجعه و هر سال  نیز تست دهانه رحم (پاپ اسمیر) را تکرار کنند. البته به عقیده بعضی  پزشکان اگر فرد بعد از دو تا سه بار انجام این آزمایش، مشکلی نداشته باشد می‌تواند هر سه سال یک بار آن را تکرار کند. تست های غربالگری هم می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها کمک کند و روش خوبی برای حفظ سلامت افراد است. معاینات و بررسی‌ها براساس بیماری‌های شایع، سن و جنسیت افراد متفاوت هستند و در تشخیص زود هنگام بیماری‌ها  اهمیت زیادی دارند.

6) تغذیه و استراحت کافی

تغذیه سالم، رژیم غذایی متعادل و همچنین برخورداربودن  از خواب و استراحت کافی و نوشیدن مقدار زیاد مایعات برای سلامت دستگاه تناسلی مفید است. فراموش نکنیم داشتن سیستم ایمنی قوی باعث می‌شود بدن کمتر به انواع بیماری‌ ها یا عفونت‌ها از جمله عفونت‌های شایع مربوط به دستگاه تناسلی مبتلا شوند.

5. سخن پایانی

در صورت مشاهده علائم غیرعادی حتما به متخصص و دکتر زنان مراجعه کنید و در صورت ابتلا شریک جنسی خود را در جریان بگذارید و راه های درمان را پیش بگیرید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری