داروخانه آنلاین دکتر روغنی

فواید استفاده از مکمل فولیک اسید برای بانوان


18 اردیبهشت 1403

فواید استفاده از مکمل فولیک اسید برای بانوان


فولیک اسید نوعی ویتامین B است که برای پیشگیری یا درمان سطوح پایین فولات خون و مقدار بالای هموسیستئین خون استفاده می‌شود.

مکمل فولیک اسید برای بانوان

فواید استفاده از مکمل فولیک اسید برای بانوانآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. فولیک اسید چیست؟
  2. چرا زنان به مکمل فولیک اسید نیاز دارند؟
  3. فواید قرص فولیک اسید
  4. علائم کمبود ویتامین B9
  5. سخن پایانی

1. فولیک اسید چیست؟

برای درک بهتر مفهوم فولیک اسید باید با واژه فولات آشنا شوید. این‌ها هر دو انواع مختلفی از ویتامین B9 هستند و با وجود تفاوت‌هایی اما معمولا در میان مردم به یک شکل شناخته می‌شوند. در واقع فولات به صورت طبیعی در غذاها وجود دارد، اما اسیدفولیک باید توسط انسان و به شکل مکمل مصنوعی ساخته شود. 

اگر بدن شما نتواند فولات بسازد باید آن را از طریق رژیم غذایی مشخصی دریافت کند. در این صورت اسیدفولیک به غذاها اضافه خواهد شد یا این‌که قرص فولیک‌اسید به شکل مکمل برای فرد تجویز می‌شود.

2. چرا زنان به مکمل فولیک اسید نیاز دارند؟

هر فردی چه زن و چه مرد برای سلامتی به این ویتامین نیاز دارد . اما دریافت آن برای زنان بسیار مهمتر است زیرا :

  1. دریافت مکمل اسید فولیک قبل از بارداری و در دوران بارداری جنین را در مقابل نقایص مادرزادی از جمله نقص لوله عصبی در هنگام تولد محافظت می کند. این نقص جنینی در چند هفته اول حاملگی اتفاق می افتد، حتی قبل از اینکه یک زن بداند که باردار است.
  2. همچنین استفاده از مکمل اسید فولیک ممکن است از انواع دیگر نقایص هنگام تولد و سقط جنین پیشگیری کند. از آنجایی که حدود نیمی از بارداری ها اغلب برنامه ریزی نشده اند، کارشناسان توصیه می کنند همه زنان در سنین باروری به میزان کافی اسید فولیک دریافت کنند حتی اگر قصد بارداری نداشته باشند.
  3. اسید فولیک با کمک به تولید گلبول های قرمز طبیعی و سالم  و رشد آنها به سلامت خون کمک می کند. اگر اسید فولیک به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد فرد به یک نوع کم خونی فقر فولات مبتلا می شود. نسبت این کم خونی در زنان در سنین باروری بیشتر از مردان است.

3. فواید فولیک اسید (قرص B9)

ویتامین B9 ماده مغذی مهمی است که در بدن به صورت طبیعی و با اسم فولات ساخته می‌شود. این ویتامین در تشکیل گلبول‌های قرمز و فولات کافی برای بدن نقش مهمی دارد. در صورت وجود فولات کافی در بدن رشد سلول‌ها و تشکیل DNA به درستی انجام می‌شود. 

بنابراین اگر بدن فولات کافی تولید نکند، باید حتما برای آن قرص فولیک اسید (شکل مصنوعی ویتامین B9) تجویز شود. به‌طور کلی می‌توان کاربرد فولیک اسید در بدن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

جبران کمبود اسید فولیک در بدن

اگر فولات طبیعی  در بدن شما کمبود زیادی داشته باشد باید آن را با قرص فولیک اسید یا اضافه کردن به مواد غذایی جبران کرد. در اغلب کشورها این ویتامین در پاستا، غلات و آرد وجود دارد که کمبود آن را برطرف می‌کند.

جلوگیری از سرطان‌ها

دانشمندان پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که وجود کافی FOLIC ACID در خون می‌تواند احتمال بروز سرطان‌های مختلف را کاهش دهد.

فواید قرص فولیک اسید

موارد مصرف فولیک اسید متفاوت بوده و می‌تواند با راه‌های مختلفی بر سلامت فرد تاثیر بگذارد. فواید و مزایای این ماده مغذی شامل موارد زیر می‌شود:

1) کمبود فولات را در بدن درمان می‌کند

در صورتی که بدن شما از فولات کافی برخوردار نباشد، قرص فولیک‌اسید می‌تواند عوارض ناشی از این مشکل را همچون کم‌خونی، اختلال در رشد جنین، بروز افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکل در عملکرد ایمنی جبران کند.

2) نقایص مادرزادی و عوارض بارداری را جبران می‌کند

قرص اسیدفولیک ابتلا به بی‌نظمی بارداری را از جمله نقص در لوله عصبی همچون اسپینا بیفیدا و آنانسفالی کاهش می‌دهد. در واقع زنان باردار با مصرف این مکمل از احتمال خطر تولد نوزادی با نواقص مذکور جلوگیری می‌کنند. از طرفی قرص فولیک اسید می‌تواند عوارض بارداری همچون پره اکلامپسی را کنترل کند.

3) سلامت مغز حفظ می‌شود

اگر فولات خون بسیار پایین باشد احتمال عملکرد ذهنی ضعیف خصوصا در سنین بالا افزایش پیدا می‌کند. در تحقیقات گسترده که سال 2019 انجام شد، افرادی که روزانه 1250 میکروگرم اسیدفولیک دریافت کرده بودند توانایی تفکر کمتری نسبت به سایر اشخاص داشتند. بنابراین می‌توان گفت مصرف این مکمل نباید بیش از اندازه کم یا زیاد باشد.

4) درمان افراد مبتلا به اختلالات روان آسان‌تر است

وجود فولات در خون یا مصرف مکمل اسید فولیک ماده شیمیایی به نام انتقال دهنده‌های عصبی تولید می‌کند. از همین رو روان‌پزشکان معتقدند مصرف کم این مکمل موجب درمان افسردگی، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان می‌شود.

5) میزان قند خون در افراد دیابتی کنترل می‌شود

مصرف مکمل ACID FOLIC می‌تواند باعث کنترل قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولین در افراد مبتلا به دیابت شود. داروی اصلی دیابت یعنی متفورمین میزان فولات بدن را بسیار کاهش می‌دهد. از همین رو افراد دیابتی به منابع طبیعی این ویتامین و مکمل آن به صورت قرص نیاز دارند.

6) باروری زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

در صورت مصرف این قرص کیفیت تخمک  و رشد یا کاشت آن در رحم بهتر خواهد بود. در واقع فولیک‌اسید می‌تواند شانس باردار شدن را بیشتر کند و اگر از طریق فناوری جدید اقدام می‌کنید، احتمال بچه‌دار شدن افزایش می‌یابد.

7) بیماری‌های التهابی و کلیوی کاهش پیدا می‌کند

مصرف قرص فولیک اسید التهاب واکنشی ناشی از پروتئین را از بین می‌برد. همچنین وجود این منبع مغذی در خون از تولید هموسیستئین زیاد کلیه جلوگیری می‌کند. بنابراین احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی که ناشی از هموسیستئین است، کاهش پیدا خواهد کرد.

4. علائم کمبود ویتامین B9

داشتن سطوح پایین اسید فولیک نسبتاً رایج است. الکلیسم، بیماری التهابی روده (IBD) و بیماری سلیاک می‌توانند باعث کمبود فولیک اسید شوند. همچنین، برخی داروها ممکن است سطح فولیک اسید را در بدن کاهش دهند. کمبود اسید فولیک می‌تواند باعث شود:

  1. اسهال
  2. فراموشی
  3. التهاب لثه
  4. تنگی نفس
  5. التهاب زبان
  6. تحریک‌پذیری
  7. رشد ضعیف
  8. سستی ذهنی
  9. از دست دادن اشتها

5. سخن پایانی

فولیک اسید نوعی ویتامین B است که برای پیشگیری یا درمان سطوح پایین فولات خون و مقدار بالای هموسیستئین خون استفاده می‌شود. همچنین زنان باردار برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی نوزاد باید قرص فولیک اسید مصرف کنند. 


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری