داروخانه آنلاین دکتر روغنی

راه کار هایی برای افزایش تمرکز و انرژی در سنین مدرسه


22 مهر 1402

راه کار هایی برای افزایش تمرکز و انرژی در سنین مدرسه


در نبود تمرکز، بازدهی فرد به شدت کاهش می‌یابد، در نتیجه بر عملکرد او تأثیر می‌گذارد. فعالیت‌هایی که به اندازه کافی باعث تقویت روحیه و شادمانی فرد می‌شود، باعث می‌شود تا فرد کمتر احساس خستگی کند و این بر افزایش تمرکز بسیار مؤثر است.

افزایش تمرکز و انرژی

افزایش تمرکزدر زندگی مدرن امروزی، اکثر جوانان و نوجوانان در حفظ تمرکز بر روی فعالیت روزمره‌شان، با مشکلاتی مواجه هستند. آن‌ها همیشه شکایت دارند که چرا به اندازه کافی تمرکز ندارند و نمی‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. راهکار برای افزایش و بالا بردن تمرکز 
  2. راهکار برای افزایش و بالا بردن انرژی
  3. سخن پایانی

1. راهکار برای افزایش و بالا بردن تمرکز 

1) فراهم کردن محیط مناسب

روش خوبی است که از فرزند خود بخواهید تا روی بازنگری یا تکالیف مدرسه تمرکز کند، اما اگر او این کار را پشت میز آشپزخانه انجام دهد، در حالی که با سروصدا و حواس‌پرتی احاطه شده است، بعید است که بتواند تمرکز لازم را داشته باشد. به همین ترتیب، دراز کشیدن در کف اتاق‌خواب یا نشستن روی تخت خواب، محیط‌های ایده آل برای انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، نیستند. فراهم کردن یک فضای کار یا میز در یک اتاق ساکت برای آن‌ها، از حواس‌پرتی جلوگیری می‌کند و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا روی کار در حال انجام تمرکز کنند و درگیر حاشیه نشوند.

2) مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، یکی از بزرگ‌ترین حواس‌پرتی‌هایی است که اغلب جوانان و نوجوانان با مشکلات حاصل از آن، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در مواقعی که لازم است تا فرزند شما روی تکالیف مدرسه‌اش تمرکز کند، شاهد این هستید که با شبکه‌های اجتماعی درگیر هستند و دائماً وسوسه می‌شوند که کار خود را کنار بگذارند و به کارهای غیرضروری سرگرم می‌شوند. یکی از راه‌های رفع این مشکل این است که گوشی‌های خود را از فضای کاری حذف کنید تا به آن‌ها اجازه دهید که کاملاً روی کار موردنظر، تمرکز کنند. این کار به افزایش تمرکز فرزندتان کمک زیادی می‌کند.

3) سازماندهی برنامه‌ روزانه

ایجاد مهارت‌های مربوط به مدیریت زمان، انجام وظایف و پایبند بودن به انجام آن‌ها، یکی از اولین گام‌ها در کمک به فرزند شما برای تمرکز و موفقیت است. متأسفانه این‌گونه مهارت‌ها به ندرت در مدرسه آموزش داده می‌شود، بنابراین فرزند شما ممکن است از نظرات شما در این مورد بهره‌مند شود. ارائه یک برنامه‌ریزی روزانه و نشان دادن نحوه پیگیری کارهایی که در لیست برنامه‌ریزی وجود دارد، می‌تواند به او کمک کند تا وظایف خود را به شیوه‌ای مؤثر و متمرکز انجام دهد.

4) داشتن تحرک کافی

انجام هر گونه فعالیت که سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد، ترکیباتی را در مغز ایجاد می‌کند که باعث تقویت حافظه و محافظت از نورون‌های مغزی می‌ّشود. حتی یک پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای، هورمون‌هایی را در بدن ترشح می‌شود که موجب شادی و نشاط در فرزند شما می‌شود. این به فرد کمک می‌کند تا از استرس و فشار روزمره برای مدتی دور بماند؛ بنابراین داشتن تحرک کافی باعث افزایش تمرکز در فرزند شما می شود.

داشتن تحرک کافی

5) ساعت خواب منظم

در صورت خستگی ذهن و بدن، امکان تمرکز بر امور دشوار خواهد بود. به منظور افزایش تمرکز در جوانان و نوجوانان لازم است تا هر شب حداقل هفت ساعت بخوابند. تحقیقات نشان داده است که خواب کامل شبانه، نقش مهمی در تقویت حافظه و افزایش تمرکز دارد و این باعث بهبود عملکرد در مغز می‌شود. آن دسته از جوانان و نوجوانانی که ساعت‌ها بیدار می‌مانند و خواب کافی ندارند، در تمرکز دچار مشکل می‌شوند. برای رفع این مشکل، حتماً باید برای ساعات خواب خود، برنامه منظمی داشته باشند.

6) تمرین تمرکز در طول روز

به منظور افزایش تمرکز، می‌توانید به فرزند خود آموزش‌های لازم را بدهید تا زمان مشخصی را به تمرین تکنیک‌های لازم در افزایش تمرکز اختصاص بدهد. این کار به او کمک می‌کند تا در مواجه با عوامل حواس‌پرتی، چکونه با آن مقابله کند بدون اینکه از کار خود دست بکشد و به کار غیرضروری دیگری مشغول شود.

7) حفظ عادات غذایی سالم

داشتن عادات غذایی نادرست، بر عملکرد مغز، اثر مخرب می‌گذارد، ازاین‌رو فرد هنگام انجام یک کار، قادر به حفظ تمرکز کافی نخواهد بود. استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های موردنیاز مانند ویتامین E، باعث کاهش افت فرایندهای شناختی می‌شود، در نتیجه به افزایش تمرکز فرد کمک می‌کند. همچنین مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی که سرشار از ویتامین‌های موردنیاز برای افزایش قدرت مغز هستند، بر افزایش تمرکز در جوانان و نوجوانان بسیار مؤثر است.

2. راهکار برای افزایش و بالا بردن انرژی

برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان در سنین مدرسه باید گروه نان و غلات مانند نان،برنج و ماکارونی در برنامه غذایی روزانه آن‌ها گنجانده شود.مصرف بیسکویت،کیک،کلوچه و شیرینی‌هایی از این قبیل که معمولاً به عنوان میان وعده مصرف می‌شوند بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می‌کنند. چربی‌ها مانند روغن‌های مفید و مغزها ( بادام ، پسته ،...) نیز در این کودکان منبع تامین انرژی هستند و باید در برنامه غذایی روزانه در حد متعادل گنجانده شوند. 

پروتئین:

پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافتها و سنتز سلولها و بافتهای جدید مورد نیاز است. ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژی دریافتی کودک کافی باشد می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید. توصیه می‌شود حتی الامکان پروتئین حیوانی مانند شیر، گوشت و تخم مرغ که پروتئین با کیفیت بالا محسوب می‌شوند در برنامه غذایی روزانه کودکان سنین مدرسه گنجانده شود.

 ویتامین‌ها و مواد معدنی (املاح):

ویتامین‌ها و املاح در واکنش‌های متابولیک نقش حیاتی دارند و از طریق 4 گروه اصلی غذایی در برنامه روزانه باید به بدن برسند. نیاز به ویتامین‌ها و املاح اغلب متناسب با انرژی دریافتی و یا سایر مواد مغذی است. برخی از ویتامین‌ها و املاح در دوران رشد نقش اساسی دارند و کمبود آن‌ها موجب اختلال رشد کودکان می‌شود.

میوه و سبزیجات: 

سبزیجات و میوه باید در پنج نوبت در طول روز در اختیار کودکان قرار گیرد. برای مثال میوه یا آب میوه برای وعده صبحانه. مقداری سبزیجات و میوه همراه با ناهار برنامه ای مناسب است. حتی می توانید با تکه های کوچک میوه ها برای آنان میان وعده های مغذی و زیبا تهیه کنید اما به یاد داشته باشید این تکه های کوچک میوه اشتها برانگیز باشند.

میوه و سبزیجات

غذاهای شیرین:

میزان مصرف شکر باید در غذای کودکان محدود شود، این کار به مراقبت از دندان های آنان کمک می کند. به یاد داشته باشید کودکان باید دو بار در روز مسواک بزنند و بطور منظم توسط دندانپزشک از سلامت دندان هایشان اطمینان پیدا کرد.

نوشیدنی های سالم:

بهترین نوشیدنی ها برای کودکان شیر و آب است زیرا باعث فاسد شدن دندان آنها نمی شود چون آب میوه های آماده اسیدی هستند باید با آب رقیق شوند و حتماً همراه وعده های غذایی یا میان وعده ها مورد مصرف قرار گیرند.

چربی ها و روغن ها:

کودکانی که کمتر از پنج سال دارند روزانه به انرژی بیشتری نیاز دارند به همین علت به مصرف غذاهای چرب نیاز بیشتری خواهند داشت ولی پس از پنج سالگی این دسته از کودکان باید رژیم مناسب و سالم همه اعضای خانواده را دنبال کنند.

برخی از ویتامین‌ها در افزایش انرژی بدن موثر هستند:

1) ویتامین ب ۱۲

2) ویتامین سی

3) ویتامین دی

4) فولیک اسید

3. سخن پایانی

والدین اغلب به کودکان در آموزش تمرکز و به عبارتی بالا بردن تمرکز در درس خواندن کمک می کنند، زیرا این نوع آموزش برای کودکان به خصوص در سنین مدرسه، مفید و ضروری است. همچنین کمک به افزایش انرژی می‌تواند به یادگیری کودکان کمک شایانی بکند.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری