داروخانه آنلاین دکتر روغنی

هیالورونیک اسید چیست


12 شهریور 1403

هیالورونیک اسید چیست


هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است که در ماتریکس خارجی سلول و بافت‌های بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، چشم و غضروف وجود دارد. این ماده، زمینه‌‌ ساز بافت همبند پوست است و قوی‌ترین ماده جذب‌ کننده رطوبت و مغذی برای پوست بوده که در بهبود زخم نیز موثر می‌باشد.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسیدآنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. اسید هیالورونیک چیست؟
  2. انواع اسید هیالورونیک
  3. کاربرد اسید هیالورونیک
  4. مزایای اسید هیالورونیک
  5. عوارض و خطرات اسید هیالورونیک
  6. سخن پایانی

1. اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک (HA) که همچنین به عنوان هیالورونان یا هیالورونات نیز شناخته می‌شود، یک گلیکوز امینو گلیکان طبیعی است که در سراسر بافت هم‌بند بدن یافت می‌شود. گلیکوز امینو گلیکان‌ها، کربوهیدرات‌های طولانی بدون شاخه یا قندهایی هستند که پلی‌ساکارید نامیده می‌شوند. هیالورونیک اسید یک ماده لغزنده است که به صورت طبیعی در بدن، به ویژه در پوست، بافت هم‌بند و چشم یافت می‌شود. عملکرد اصلی هیالورونیک اسید، حفظ آب است تا به این ترتیب بافت‌های بدن روان و مرطوب بمانند. هیالورونیک اسید به دلیل تمام فواید و کاربردهایی که در بدن شما دارد یک ماده قابل توجه است.

2. انواع اسید هیالورونیک

از هیالورونیک اسید در ساخت ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان این ترکیب را در اشکال مختلف دریافت کرد. در اشکال صنعتی، هیالورونیک اسید در انواع مختلفی وجود دارد. هیالورونیک اسید با وزن مولکولی بالا یکی از آنهاست که معمولاً از آن در ساخت فیلرهای پوستی استفاده می‌شود. فیلرهای پوستی معمولاً اثر حجم‌دهی دارند و می‌توانند به صورت موثرتری چین‌وچروک‌ها را از بین ببرند.

دسته بعدی، انواع اسید هیالورونیک با وزن مولکولی پایین است. این فرم را بیشتر می‌توان در انواع کرم‌های پوستی، لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید پیدا کرد. سایر فرم‌ها شامل اسید هیالورونیک متقاطع و فرم تثبیت شده است که معمولاً از این ترکیبات در ساخت محصولات زیبایی و جوان‌سازی در پزشکی استفاده می‌شود. اشکال مختلف اسید هیالورونیک در کل بیشتر برای اهداف آرایشی استفاده می‌شوند. به صورت کلی می‌توان این ترکیب را در انواع کرم‌های مرطوب‌کننده، لوسیون‌ها، پمادها و سرم‌ها یافت.

3. کاربرد اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید را می‌توان با اهداف مختلف زیبایی و پزشکی مورد استفاده قرار داد. از کاربرد برای جوان‌سازی و بهبود ظاهر پوست گرفته تا کاربرد آن در درمان درماتیت‌های پوستی یا کاهش التهاب و رفع جای زخم، از جمله کاربردهای مهم اسید هیالورونیک است. این ترکیب را به عنوان یک ماده موثر در جوان‌سازی پوست نیز استفاده می‌کنند.

از طرفی می‌توان با اهداف پزشکی و برای رفع خشکی چشم یا خشکی و درد مفاصل نیز فرم‌های مکمل هیالورونیک اسید را استفاده کرد. مکمل‌های اسید هیالورونیک برای افراد مبتلا به استئوآرتریت، نوعی بیماری دژنراتیو مفصلی که در اثر ساییدگی مفاصل در طول زمان ایجاد می‌شود، بسیار مفید است. همچنین از آنجایی که اسید هیالورونیک در حفظ رطوبت عالی است، اغلب برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود.

1) هیالورونیک اسید برای پوست

مکمل‌ها و کرم‌های اسید هیالورونیک می‌توانند به افزایش رطوبت پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین‌وچروک کمک کنند. درمان‌های موضعی می‌توانند قرمزی و درماتیت را تسکین دهند، درحالی‌که تزریق می‌تواند پوست را سفت‌تر نشان دهد. ترکیبات حاوی اسید هیالورونیک می‌توانند به پوست کمک کنند تا انعطاف‌پذیرتر به نظر برسند. علاوه بر این می‌توان از آن برای درمان سریع‌تر زخم‌های پوستی نیز استفاده کرد.

2) هیالورونیک اسید برای پوست چرب

هیالورونیک اسید می‌تواند به کنترل چربی و رطوبت پوست‌های چرب کمک کند. خصوصاً بعد از استفاده کردن از ترکیبات شوینده قوی، حفظ رطوبت پوست بسیار مهم است. سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید فاقد چربی بوده و به همین دلیل می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع کرم‌ها باشند.

3) هیالورونیک اسید برای جوش

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی هیالورونیک اسید در درمان آکنه و از بین بردن جای جوش بسیار مفید و موثر است.

هیالورونیک اسید برای دور چشم

4) هیالورونیک اسید برای دور چشم

استفاده از سرم‌ها و کرم‌های دور چشم حاوی اسید هیالورونیک برای دور چشم می‌تواند سیاهی زیر چشم، پف و خطوط و چین و چروک‌های دور چشم را کاهش دهد.

5) هیالورونیک اسید برای بینی گوشتی

در علم پزشکی از فیلرهای حاوی اسید هیالورونیک برای اصلاح فرم بینی‌های گوشتی هم استفاده می‌شود. این ترکیب می‌تواند فرورفتگی‌های روی بینی را اصلاح کند و همچنین برای لیفت بینی هم استفاده شود.

6) هیالورونیک اسید برای مو

از اسید هیالورونیک در تولید محصولات مراقبت از مو، از جمله انواع شامپوها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو هم استفاده می‌شود. اسید هیالورونیک موجود در این محصولات می‌تواند با آبرسانی عمیق تارهای مو، از ریزش، موخوره و خشکی موها جلوگیری کند.

4. مزایای اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید در حفظ رطوبت، ترمیم بافت‌ها و انعطاف پذیری پوست تاثیر گذار است؛ به علاوه مانعی در برابر میکروارگانیسم‌ها است و به رشد و ترمیم کلاژن و الاستین کمک می‌کند. این ماده جایگزین مناسبی برای کاهش حجم برخی از نواحی بدن است که دچار چین و چروک و فرورفتگی شده‌اند.

به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست دچار خشکی، پیری، ایجاد چین و چروک و از دست دادن حالت کشسانی بافت خود می‌شود؛ همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی هم آسیب‌هایی به پوست وارد می‌کند. ماده هیالورونیک اسید موثر در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست است و در کاهش عمق چروک‌ها، جوانسازی، استحکام و کشش پوست نقش اساسی دارد. از دیگر فواید این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. ایجاد پوستی نرم و لطیف
  2. جوانسازی و درخشش پوست
  3. آبرسانی و ترمیم بافت پوست
  4. کاهش و بهبود چین و چروک‌ پوست

5. عوارض و خطرات اسید هیالورونیک

به‌طورکلی، مکمل‌های اسید هیالورونیک، محصولات موضعی و فرم‌های تزریقی آن، زمانی که افراد دستورالعمل‌های نحوه استفاده از آنها را دنبال کنند، بی‌خطر به نظر می‌رسند. با این حال، اسید هیالورونیک ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. یک فرد همیشه باید قبل از شروع استفاده از یک محصول جدید پوستی آن را تست کند. در فرم تزریقی ممکن است افراد عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  1. درد
  2. تورم
  3. خارش
  4. قرمزی
  5. کبودی

البته این عوارض جانبی به احتمال زیاد در نتیجه فرایند تزریق رخ می‌دهد تا محلول اسید هیالورونیک.

6. سخن پایانی

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که به حفظ رطوبت در پوست و چشم کمک می‌کند و مفاصل را روان می‌کند. همچنین با کنترل التهاب و هدایت جریان خون به بافت آسیب‌دیده، نقش مهمی در بهبود زخم دارد. با این حال، سطح اسید هیالورونیک با افزایش سن افراد کاهش می‌یابد و این ممکن است هم به علائم فیزیکی پیری مانند ظاهر چین‌وچروک و هم به شرایط مرتبط با افزایش سن از جمله آرتروز کمک کند. در این شرایط می‌توان با مصرف محصولات موضعی حاوی هیالورونیک اسید یا مکمل‌های آن، کمبود این ماده در بدن را جبران کرد.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری