داروخانه آنلاین دکتر روغنی

تریبولوس چیست و اثرات آن در تقویت جنسی آقایان چگونه است


10 اسفند 1402

تریبولوس چیست و اثرات آن در تقویت جنسی آقایان چگونه است


تریبولوس یک گیاه کوچک با برگ های نامساوی است که طی سال های متمادی در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار می گیرد.

تریبولوس

تریبولوس

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. مکمل تریبولوس چیست؟
  2. خطرات مصرف تریبولوس چیست؟
  3. عوارض مکمل تریبولوس
  4. مزایای مکمل تریبولوس
  5. تریبولوس ممکن است میل جنسی را افزایش دهد
  6. سخن پایانی

1. مکمل تریبولوس چیست؟

Tribulus terrestris یک گیاه مدیترانه ای مولد میوه است که پوشیده از خار است. به آن تاک سوراخ دار نیز می گویند. مردم از میوه، برگ یا ریشه گیاه تریبولوس به عنوان دارو استفاده می کنند.

2. خطرات مصرف تریبولوس چیست؟

مصرف تریبولوس به عنوان مکمل برای مدت کوتاه بی خطر است، مشروط بر اینکه سالم باشید و باردار یا شیرده نباشید. عوارض جانبی می تواند شامل مشکلات خواب، ناراحتی معده و پریودهای نامنظم باشد.

خطرات آزمایش‌های آزمایشگاهی روی حیوانات، تریبولوس را با مشکلات رشد جنین مرتبط می‌کند. بنابراین اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از تریبولوس دوری کنید.

همچنین، مردان باید توجه داشته باشند که نگرانی هایی در مورد ارتباط احتمالی بین مشکلات پروستات و تریبولوس وجود دارد.

3. عوارض مکمل تریبولوس

چندین پژوهش مختلف با استفاده از دوزهای مختلف نشان داده اند که تریبولوس با حداقل عوارض جانبی همراه است. این عوارض جانبی غیرمعمول شامل مشکلات جزئی معده یا رفلاکس می باشند. با این حال، یک پژوهش روی موش ‌ها این عوارض را بررسی نمود و نشان داد که آسیب احتمالی کلیه با مصرف این مکمل وجود دارد. همچنین، یک مورد از سمی بودن تریبولوس در مورد مردی گزارش شد که آن را در برابر سنگ کلیه مصرف کرده بود. به طور کلی، این مکمل دارای عوارض جانبی مضری نیست. اما در هر صورت مهم است که تمام خطرات و مزایای احتمالی آن را در نظر بگیرید. پس اگر می خواهید از تریبولوس استفاده کنید، مطمئن شوید که دوز مناسب آن را طبق نظر یک متخصص مصرف می نمایید.

مزایای مکمل تریبولوس

4. مزایای مکمل تریبولوس

  1. تعادل مایعات: این گیاه ادرارآور بوده و تولید ادرار را افزایش می دهد.
  2. سیستم ایمنی: تحقیقات نشان داده اند دادن این مکمل به موش ها، فعالیت سیستم ایمنی آنها را افزایش می دهد.
  3. مغز: تریبولوس به عنوان بخشی از یک مکمل چند عنصری می تواند با اثرات ضد افسردگی در موش ها همراه باشد.
  4. التهاب: آزمایشات اثرات ضد التهابی این مکمل را نشان داده اند.
  5. تسکین درد: دوز بالای این مکمل می تواند درد در موش ها را تسکین بخشد.
  6. سرطان: تحقیقات اثر ضد سرطانی احتمالی خارخاسک را نشان داده اند.

5. تریبولوس ممکن است میل جنسی را افزایش دهد

حتی اگر این گیاه سبب افزایش تستوسترون نشود، ممکن است میل جنسی را افزایش دهد. محققین نشان دادند اگر مردانی که میل جنسی آنها پایین است، روزانه ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم تریبولوس را به مدت دو ماه مصرف کنند، میل جنسی آنها تا ۷۹ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین افزایش میل جنسی ممکن است به تنظیم سیستم هورمونی بدن کمک نماید و در نهایت افزایش سطوح تستوسترون به صورت طبیعی از این طریق حاصل شود. همچنین اثبات شد که ۶۷ درصد از زنان با میل جنسی بسیار پایین، پس از مصرف مکمل های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرمی به مدت ۹۰ روز، افزایش میل جنسی را تجربه کردند. مطالعات دیگر نیز گزارش داده اند که مکمل های حاوی این گیاه میل جنسی، برانگیختگی و رضایت را در زنان با میل جنسی کم بالا می برد. با این حال، تحقیقات در مورد مردان مبتلا به اختلال نعوظ نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف ۸۰۰ میلی گرم از این مکمل در روز ممکن است به طور موثری اختلال نعوظ را درمان نکند. با این حال، گزارشات دیگر بهبود معناداری را در نعوظ و رضایت جنسی با دوز ۱۵۰۰ میلی گرم در روز نشان دادند. اما در کل و در حالی که به نظر می رسد تریبولوس ممکن است میل جنسی را در زنان و مردان بهبود بخشد، هنوز تحقیقات بیشتری برای روشن شدن این قضیه مورد نیاز است.

6. سخن پایانی

تریبولوس یک گیاه کوچک با برگ های نامساوی است که طی سال های متمادی در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که مزایای زیادی برای این گیاه ذکر شده اما بسیاری از آنها تنها بر روی حیوانات مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اما در مورد انسان ها نیز شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهد این مکمل می‌تواند قند خون و سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد. هر چند آن تستوسترون را افزایش نمی‌دهد، اما ممکن است میل جنسی را در مردان و زنان بهبود بخشد. علاوه بر این، تریبولوس ترکیب بدنی یا عملکرد ورزشی را نیز بالا نمی برد. در حالی که بیشتر تحقیقات نشان می دهند که این مکمل بی خطر بوده و فقط با عوارض جانبی جزئی همراه است، گزارشات جداگانه ای در مورد سمی بودن آن ارائه شده است. در نهایت به خاطر داشته باشید که باید فواید و خطرات تریبولوس را مانند تمامی مکمل ها، قبل از مصرف در نظر بگیرید.


0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری